بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی
مقاومت در قرآن با تکیه بر اندیشه علامه طباطبایی (ره)

دهمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام تهران برگزار شد.
دهمین ویژه برنامه بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) با ارائه استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر مهدویت خانم شاهسون با موضوع «مقاومت در قرآن با تکیه بر اندیشه علامه طباطبایی (ره) »، در مدرسه علمیه الزهرا علیها السلام تهران برگزار شد. زهره جعفری دبیر علمی در ابتدای نشست، ضمن بیان هدف از تشکیل این جلسات علمی گفت: یکی از برنامه های مجمع عالی حکمت اسلامی برگزاری نشست های علمی و تخصصی در مراکز علمی و فرهنگی بویژه حوزه های علمیه در بزرگداشت علامه بوده است. بر همین اساس به منظور باز اندیشی آرا و اندیشه های حضرت علامه در ابعاد مختلف علمی و پاسخ به مسائل روز این پیش نشست ها برگزار می شود. وی افزود: هدف این نشست الگوسازی و بررسی روش علامه در جهت تبیین مقاومت است. در ادامه این نشست شهرزاد شاهسون استاد دانشگاه با اشاره به پیشگام بودن علامه طباطبایی در بحث مقاومت اظهار کرد: مقاومت از واژه های بنیادین و فطری است که ریشه قرآنی داشته و با مفاهیم و آیات اجتماعی قرآن ارتباط معنا داری دارد. این پژوهشگر مهدویت در ادامه گفت: مقاومت جهت مبنایی و پیریزی بنیادهای علمی در مسائل دینی، علامه طباطبایی نقش استادی را برای طیف وسیعی از عالمان دینی به عهده داشته است. وی افزود: از این روی علامه طباطبایی را میتوان یک فیلسوف سیاسی نامید که به جای فعالیت در سطح جامعه، ترجیح داد کادر توانمندی از نیروهای نخبه علمی را ساخته و آنان را در خط نخست مواجهه با جریانهای انحرافی قرار دهد. وی با هوشمندی به دنبال ساخت یک نظام بنیادین با کمک حلقه علمی اطراف خویش بود. همین رویکرد علامه باعث شده است که برخی وی را صرفاً کنشگری دانشور دانسته و او را در فضای حوزه غوطهور ببینند و مدعی شوند که علامه طباطبایی یک فعال سیاسی یا اجتماعی نبوده است! این پژوهشگر گفت: سبک عملی و رفتاری علامه طباطبایی نشان میدهد که وی با وجود اولویت دادن به تربیت شاگردان توانمند، در بسیاری از مواقع به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار در صحنه سیاسی کشور ایفای نقش میکرده است؛ همانند مسئله فلسطین که شخصیت محوری ایشان باعث شد به همراه دو تن از شاگردان خویش در اولین روزهای تشکیل گردانهای فتح به یاری آنها بشتابد و با گسیل کمکهای مالی در واقع به ریشه دواندن مقاومت در سرزمین فلسطین کمک کند؛ راهی آغاز شده توسط علامه طباطبایی که امروز در منطقه ثمرات شکلگیری محور مقاومت را شاهد هستیم. در فضایی که رژیم شاهنشاهی به دنبال جلوگیری از هرگونه مخالفت با اسرائیل از طرف ایرانیان بود و هیچ کسی حق سخن گفتن علیه اسرائیل نداشت، علامه طباطبایی افزون بر اینکه از لحاظ نظری اسرائیل را «دولت پوشالی و دست نشانده» خطاب میکردند در اقدام عملی و سمبلیک خود با افتتاح حساب کمک به فلسطین، ضمن جمعآوری کمکهای مردمی آن را از طریق مصر به دست مبارزان رساندند؛ هر چند شاه در ابتدا تلاش نمود که مبالغ جمع شده را مصادره کند که با مقاومت علامه طباطبایی موفق نگردید. علامه با ذکر برخی آیات قرآنی سرنوشت یهود را شکست و اضمحلال دانسته و آن را قطعی میداند؛ بنابراین باید گفت علامه طباطبایی با اینکه پیشگام یک نهضت بزرگ در زمینه معارف اسلامی بودند، دچار حجاب علمی نشده و با دید بازی که داشتند، در برخی مسائل مهم همچون فلسطین یک رفتار مسئولانه داشتند. این پژوهشگر در ادامه مبانی، شرایط و موانع مقاومت در آیات قرآن با آرا و اندیشه علامه تبیین نمود.