نوزدهمین پیش نشست علمی نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه
ویژگی های مکتب توحیدی امام خمینی و تاثیر آن در تحول حوزه های علمیه

تقویت روح توحید در عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و امور بین الملل
تقویت روح توحید در عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و امور بین الملل
مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها تهران
پژوهشگر قرآن در نوزدهمین پیش نشست علمی نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه با ارائه استاد حوزه خواهران مدرسه علمیه الزهرا (س) تهران برگزار شد، گفت: روح توحید در مکتب امام و در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام، تحقیق، تفسیر، تبیین و اجرا و در عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و امور بین الملل تقویت شود.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، نوزدهمین پیش نشست علمی نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی رحمه الله علیه با ارائه استاد حوزه خواهران، محقق و پژوهشگر علوم قرآن و حدیث سرکار خانم شادمهر با موضوع «ویژگیهای مکتب توحیدی امام خمینی و تأثیر آن در تحول حوزههای علمیه» در مدرسه علمیه الزهراعلیها السلام تهران همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه شب 22 بهمن 1403 چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ولادت حضرت علیاکبر علیه السلام برگزار شد.
شهرزاد شاهسون دبیر علمی همایش در ابتدای پیش نشست ضمن بیان هدف از تشکیل این جلسات علمی گفت: یکی از برنامههای همایش ملی برگزاری پیش نشستهای علمی و تخصصی در مراکز علمی و فرهنگی بهویژه حوزههای علمیه است، بر همین اساس بازخوانی، نشر افکار و اندیشههای امام راحل را هدف اصلی برشمرد.
وی ضمن بیان ارزشمند امام خامنهای در چهاردهم خرداد سال هزار و سیصد و هشتاد و چهار که فرمودهاند«انقلاب برای اینکه بتواند راه را درست طی کند، راه انقلاب که ایران را و ملّت ایران را به منتهای قلّه خواهد رسانید، احتیاج به یک نرمافزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند. این نرمافزار که میتواند شتابدهنده و کمککننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّلآفرین باشد {و آن} عبارت است از درسهای امام؛ درسهایی که هم در گفتار امام، هم در رفتار امام میتوان آنها را جستجو کرد و یافت. در واقع امام ما را به راهی هدایت کرد، هدفهایی را برای ما تعریف کرد، شاخصهایی را در میانه راه به ما معرفی کرد تا راه را گم نکنیم و فقط در صورت پیمودن این راه است که ما میتوانیم به حیات طیبه برسیم و طعم آن را بچشیم.» گفت: خداوند سبحان را شاکریم که توفیق گفتگو از مکتب نورانی امام خمینی رحمت الله علیه در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی فراهم شد.
در ادامه این نشست مهلا شادمهر استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به تحصیل امام خمینی رحمت الله علیه در مکتب قرآن و اهل بیت گفت:حضرت امام برای درک فهم عمیق دین بسیار تلاش نموده و جدیت به خرج داد؛ او نه تنها دین را به درستی« فهمید» بلکه آن را «یافت». به همین جهت امام متولی دین شد تا آنچه را یافته به نیکی صیانت کند و با تشکیل حکومت اسلامی زمینه دینداری مردم را فراهم نموده و این امانت را به صاحب اصلی آن؛ یعنی حضرت بقیه الله الاعظم تحویل دهد
وی در ادامه گفت: امام با داشتن اندیشه توحیدی قدم در عرصهای گذاشت که ساختار آن را با الهام از قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام طراحی کرده بود. نهضت امام از حوزه علمیه قم آغاز شد و حوزه با بیانات کوبنده امام در آستانه خروشی عظیم و الهی قرار گرفت. امام مهندس معمار انقلاب شد، از این رو هرچه را در مکتب توحید آموخت به صفحه کتاب آورد و علاوه بر آن کوشید تا دین را از صفحه کتاب بیرون آورد و در صحنه جامعه پیاده کند.
این پژوهشگر قرآنی گفت: امروزه جامعه ما و بیش از آن حوزههای علمیه نیازمند پیاده سازی مکتب توحیدی امام روح الله است. مکتبی که ترکیبی از عرفان، فقه، فلسفه و سیاست است. این مکتب در بستر مبارزه با استبداد و استعمار شکل گرفت و تأثیر عمیقی بر حوزههای علمیه گذاشت. باید توحید در مکتب امام در قرآن و سیره اهل بیت علیهم السلام، تحقیق، تفسیر، تبیین و اجرا شود و روح توحید در عرصه فرهنگ، اقتصاد، سیاست و امور بین الملل تقویت شود. شاید بتوان گفت روح توحید خوب دیده نشده است. و حتی شاید بتوان گفت یک نگاه اسمی باشد البته زیاد نیست ولی حتی یکی هم باشد زیاد است و نباید باشد. یک ظاهر و کالبدی برای مباحث دین ساخته ایم و توحید را نتوانستهایم تزریق نماییم. و اگر در مباحث تبلیغی ضعف داریم و یا در پاسخگویی به شبهات ضعیف عمل کردیم و ... تمام این موارد برمی گردد به بحث توحید، اگر خوب کار کردیم این آسیبها یا نباید باشد یا حداقل باشد. امام دین را فهمیدند و یافتند و به عنوان یک امام بر قلوب انسان ها مسلط شدند و دل ها را متحول کردند. واژه امام را بررسی کنید امام یعنی بر دلها نفوذ پیدا کردن و دل ها را متحول کردن.
وی افزود: امام جامعهای که فرسخها با دین فاصله داشت با فرمایشات خود و از خرداد ۱۳۴۲ متحول ساختند و جامعه را به سمت انبعاث کشاندند که برگرفته از مکتب توحیدی است، اگرچه متأسفانه در حوزههای علمیه در نظام آموزشی و پژوهشی و عرصه تبلیغ بحث مکتب توحیدی خیلی کار نشده است، متأسفانه در عرصههایی از تاریخ غفلتهایی شده است. از حوزه علمیه روح توحید باید به جامعه تزریق شود، در صورتی که فقط یک کالبد است و روح توحید خوب دیده نشده است.
استاد حوزه علمیه خواهران در ادامه از تأثیر مکتب توحیدی امام بر تحول حوزه گفت: حوزه باید توحیدگرا، عملگرا و دغدغهمند باشد. حوزه اگر دچار تحول میشود باید خروجی آن تحول جامعه بین الملل باشد. امام خودشان دنیا را تغییر دادند. انقلاب اسلامی در هیچ کجای جهان بدون نام امام شناخته نمیشود و این برگرفته از مکتب توحیدی امام است.
وی افزود: حوزه باید پاسخگو باشد تا مطالبهگر و این برگرفته از مکتب توحیدی امام رحمه الله علیه است، حوزهها نیازمند بازخوانی اندیشه مکتب امام رحمه الله است و نیازمند فعالیت صد چندان پیرامون تفکرات امامین انقلاب است. توصیه بنده این است پژوهشها حول محور اندیشههای امامین انقلاب باشد، امام طراح و مهندس معمار انقلاب است، باید به جد بر روی تفکرات امامین کار شود.
خانم مهلا شادمهر گفت: مکتب توحیدی امام خمینی رحمت الله علیه باعث شد که حوزه از یک نهاد عمدة فردی و عبادی به یک نهاد اجتماعی و سیاسی فعال تبدیل شود که در سرنوشت جامعه و جهان اسلام نقش مؤثری ایفا میکند
وی در پایان گفت: در دو عرصه باید برنامه برای حوزههای علمیه داشته باشیم، برنامه بلندمدت و کوتاهمدت .مسئولین باید در برنامه بلندمدت در عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ به نحو احسن برنامه ریزی کرده و طلاب در عرصه آموزش، پژوهش، تبلیغ تعلیم داده شوند. در برنامه کوتاهمدت نیز با بهرهمندی از اساتید متبحر و آشنا با اندیشههای امامین انقلاب حداقل در یک ترم تحصیلی، آشنایی با اندیشهها و تفکرات و منظومه فکری امامین انقلاب گذاشته شود، البته نظام حوزههای علمیه باید با اندیشههای امامین انقلاب طی مسیر کند و در عرصههای مختلف کتابهای آنها تدریس شودو هنگامی که بحث سیاست در حوزه مطرح میشود اندیشه سیاسی حضرت آقا تدریس شود و کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن باید جزو کتب درسی حوزه های علمیه باشد.