در این کتاب میخوانیم؛
یکی از مسائل بحثبرانگیز در قرآن کریم که محل مناقشۀ برخی از محققان قرار گرفته، در خلقت آغازین انسان، به خصوص تقدم خلقت مرد بر زن و واسطه بودن مرد در خلقت زن است. در این نگرش، با مطرح کردن اولویت در خلقت مرد، از زن با عنوان جنس دوم و طفیل وجود مرد قلمداد شده و اساس خلقت زن را امری بیارزش و صرفاً جهت کامجویی، ازدیاد نسل و... معرفی کردهاند؛ در حالی که مبتنی بر تعالیم وحیانی علیرغم تفاوتهای جنسیتی، هر دو دارای وحدت نوعی و ماهیت انسانی یکسان و منقسم از یک گوهر وجودی هستند؛ و خداوند متعال ملاک و معیار ارزشگذاری بین زن و مرد را در تقوا معرفی میکند. تفاوتهایی که در برخی احکام، بین زن و مرد وجود دارد، شائبه تبعیض و نابرابری را در ذهن برخی به وجود آورده است. این تفاوت در حقوق، به دلیل تفاوت در خلقت، وظایف و نقشهای آنهاست بدون اینکه تبعیضی میان آنان باشد. ارث، قصاص، دیه، حق طلاق، حضانت، قضاوت و شهادت از بحثهای چالشبرانگیز در زمینه حقوق زن و مرد در اسلام است. کرامت انسان امتیازی است که از همان بدو تولّد و بدون توجه به دین، فرهنگ، زبان، نژاد، ملیّت، مقام، خویشاوندی و قومیّت و... اختصاص مییابد. مبنای کرامت آدم و بنیآدم بر دیگر خلایق در آیۀ 70 سورۀ إسراء بیان شده است؛ و مطابق آنچه در آیۀ13 سورۀ حجرات بیان شده است، مراتب کرامت میان انسانها میزان تقوای آنان معرفی شده است که برخی این بحث کرامت را به عنوان کرامت اکتسابی قلمداد کردهاند. در این تحقیق، نگارنده بنا دارد ابتدا تفاوتهای تکوینی در جنس زن و مرد را مورد بحث و بررسی قرار دهد، و سپس تفاوتهای میان احکام فقهی زن و مرد را که در بحث حدودالله بیان شده است مورد بررسی قرار دهد؛ و در نهایت ارتباط کرامت انسان را در این تفاوتهای تکوینی و تشریعی بررسی کند. به نظر میرسد که تفاوتهای تکوینی و تشریعی میان زن و مرد بر فزونی و کاستی کرامت انسان تأثیری ندارد، اما آنچه که ملاک کرامتبخشی است، میزان تقوای افراد است، و این تفاوتها زمینه را برای تربیت بهتر و امتحان انسانها فراهم میکند.