مازندران اا ریحانه الرسول(س) اا جویبار اا نشست علمی

برگزاری نشست علمی

شناسه خبر : 149566

1403/08/22

تعداد بازدید : 4

برگزاری نشست علمی
آیه ولایت؛ اختصاصاً در شأن امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی:
آیه ولایت؛ اختصاصاً در شأن امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شد.
 حجت السلام والمسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی، کارشناس مرکز شیعه شناسی قم گفت:
 برخلافِ ادعای مخالفان، آیه ی ولایت، اختصاصاً در شأنِ امیرالمومنین علی علیه السلام نازل شد.
 به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی استاد مرکز شیعه شناسی قم در یازدهمین نشست مجازی که با حضور طلاب و مبلغین سطح ۲،۳،۴ مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار برگزار گردید، ضمنِ بررسی شبهه ی رایج پیرامون حضور امام حسن و امام حسین علیهما السلام، در جنگ‌ها و فتوحاتِ ایران اظهار کرد:
 یکی از مباحثِ اختلاف برانگیز در تاریخ، مسئله ی حضور امام حسن و حسین علیهما السلام در فتوحاتی است که اعراب در ایران داشتند که باید گفت با وجود اینکه در کتابِ تاریخ طبری که از منابع دست اول می‌باشد این ادعا ذکر شده است ولی اعتبار علمی ندارد زیرا طبق استنادات تاریخ طبری این ماجرا را از ۵ نفری نقل می‌کند که به جاعل و کذّاب بودن شهرت دارند.
 استاد کوهستانی در ادامه به دلیل دیگری از عدمِ اعتبارِ این ادعا اشاره کرده و گفت:
 نقلی که از این مسئله در منابع اهل سنت آمده، در بیانِ زمان، مکان و حتی اینکه کدام جنگ بوده است اختلاف وجود دارد و علاوه بر آن واژه "قیلَ" که در روایات آمده است نشانگرِ قولِ ضعیف بوده و عدم اعتبار این ادعا را ثابت می‌کند.
  حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی همچنین به حساسیتِ امیرالمومنین علی علیه السلام به ورود نکردنِ امام حسن و حسین علیهما السلام در جنگ‌هایی که خود فرماندهی آن را بر عهده داشتند اشاره و اظهار کرد:
 امیرالمومنین علی علیه السلام به دلیلِ حفاظت از جان حسنین علیهما السلام که در آینده سلسله ولایت و امامت مقطوع نگردد فرزندانشان اجازه حضور در جنگ‌ها را نمی‌دادند و این مسئله از نظر عقلی و منطقی پذیرفته نیست که امام حسن و حسین علیهما السلام در جنگی که فرماندهان آن نامشروع بوده و در واقع سر جدال با اسلام دارند و آن هم خارج از مرزهاست حضور داشته باشند پس این ادعا قابل قبول نیست استاد مرکز شیعه شناسی قم حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی ر ادامه‌ی پاسخ به شبهات پیرامون خاتم بخشی امیرالمومنین علیه السلام به شبهه‌ای که آیه ولایت را اختصاص به امیرالمومنین لیه السلام نمی‌داند اشاره کرد و گفت اگر بخواهیم این ادعا را بپذیریم که آیه ولایت در شأن افراد دیگر هم نازل شده است باید دو مسئله را اثبات کرد ابتدا اینکه طبری نقل می‌کند که آیه ۵۱ سوره مبارکه مائده در شأن افرادی مثل عبادت بن صامت نازل شده است چنانچه ثابت شود که این آیه و آیه ولایت ۵۵ مائده با هم نازل شده است می‌توان این ادعا را پذیرفت در حالی که خود طبری و ابن کثیر می‌گویند اینکه آیه ۵۱ سوره مائده در مورد عبادت بن صامت است ورد اختلاف بوده و قطعی نمی‌باشد پس وقتی مقدمه قطعیت ندارد نمی‌توان چنین ادعایی را پذیرفت استاد کوهستانی ادامه داد افرادی همچون فخر رازی که از علمای بزرگ اهل سنت هستند می‌گویند آیه ۵۱ و ۵۲ سوره مبارکه مائده که برای بیزاری جستن از یهود است ارتباطی با آیه ولایت ندارد و علاوه بر آن بسیاری از علمای اهل سنت اجماع دارند که نزول آیه ولایت فقط در شأن امیرالمومنین علی علیه السلام است حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی به بیان شبهه دیگری پرداخت و گفت افرادی همچون فخر رازی به فعل و ضمیر جمع در آیه ۵۵ مائده اشاره می‌کنند و می‌گویند فعل و ضمیر جمع را اگر بر یک برده خاص بدانیم این خلاف اصل است لذا عقیده دارند آیه ولایت در مورد همه مومنین است نه فقط حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در حالی که در عرف در عرف انسان‌های عادی فراوان آمده که برای نشان دادن جایگاه والای یک شخص ز ضمیر جمع استفاده می‌کنند و خداوند هم در قرآن در موارد متعدد ۱۸۱ آل عمران ۸ ممتحنه و غیر از این قاعده استفاده کرده که بر خلاف حقیقت نیست همچنین آلوسی عقیده دارد استفاده از لفظ جمع و ضمیر دلالت بر جایگاه والای آن شخص دارد همانطور که خداوند در مورد حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود همانا ابراهیم یک امت است البته گاهی استفاده از ضمیر جمع برای تشویق دیگران به آن کار مورد نظر است تا مردم به ارزش آن پی ببرند استاد مرکز شیعه شناسی قم در پایان ه شبهه‌ای از فخر رازی پیرامون آیه ولایت اشاره و اظهار کرد فخر رازی می‌گوید علی بن ابیطالب علی علیه السلام از همه مردم ه شأن نزول آیات آگاه‌تر است اگر آیه ولایت در شأن او بود تماً در موارد متعدد به آن احتجاج می‌کرد که در جواب باید گفت هم در منابع شیعه و هم سنی داریم که حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مناسبت‌های مختلف از جمله در شورای ۶ نفره که لیفه بعد از عمر را تعیین می‌کردند امام به آیه ولایت برای شان و و منزلت خود استفاده کرد