کارگاه مقاله نویسی در راستای دهمین جشنواره رشد در مدرسه تخصصی حضرت زهرا (س) برگزار گردید. معاون پژوهش خانم صمدی بیان داشت: این کارگاه توسط سرکار خانم ژاله سالاری مدیر مدرسه علمیه خدیجه کبری(سلام الله علیها) بندرعباس، برگزار گردید و طلاب سطح دو و سه در این کارگاه شرکت نمودند. خانم سالاری در این کارگاه بیان کرد: نخستین مرحله از پژوهش مسئله یابی است که شناخت روش های جزئی سازی موضوع یا تبدیل موضوع به عنوان موجب تسریع فرآیند تدوین مقاله خواهد شد. خانم ژاله سالاری به چگونگی تبیین مسئله در مقالات پرداخت و اذعان داشت: یکی از مسائلی که باعث می شود طلاب در تبیین مسئله دچار مشکل شوند عدم توجه به کلید واژه های موضوع مقاله است که در واقع همان موضوع مقاله محسوب میشود. وی افزود: اجزای مقاله شامل: عنوان، چکیده، مقدمه، بدنه مقاله یا پاسخ به سوالات فرعی، نتیجه گیری و منابع است. اگر هرکدام از این اجزاء در مقاله ما وجود نداشته باشد، مقاله ما ناقص است. چکیده در قالب یک پاراگراف به تبیین موضوع، هدف، روش، یافته های تحقیق و نتایج بحث اشاره دارد. در چکیده از فعل ماضی استفاده شده و بیشتر از سیصد کلمه نباید باشد و در آن استناد دهی وجود ندارد.اصل تبیین مسئله، در اولین پاراگراف مقدمه نوشته می شود. بعد از تبیین مسئله در مقدمه اهمیت و ضرورت و سپس پیشینه مسئله قرار می گیرد. اهمیت یعنی اگر این تحقیق انجام شود چه مزیت های دارد و چه اتفاقی در جامعه می افتد. ضرورت یعنی اگر این تحقیق انجام نشود، چه اتفاقی می افتد. وی در خصوص پیشینه و تفاوت آن با منابع بیان کرد: پیشینه تحقیق شامل دو قسمت؛ پیشینه پیدایشی و پیشینه پژوهشی است. پیشینه پیدایشی در واقع سن مسئله تحقیق است؛ یعنی این موضوع از چه زمانی ایجاد شده و از کجا آمده است. پیشینه پژوهشی یعنی مسئله مقاله از چه زمانی شروع شده که باید دنبال کتاب و مقالاتی گشت که نزدیک موضوع باشد. پیشینه؛ پاسخ اجمالی یا شباهت های سؤال اصلی، اما منابع؛ پاسخ سؤالات فرعی تحقیق است. در پایان طلاب موضوعات پیشنهادی خود را بیان نمودند و خانم سالاری ایشان را راهنمایی نمود.
هرمزگان، بندرعباس، مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها
برگزاری کارگاه مقاله نویسی
کارگاه مقاله نویسی در راستای دهمین جشنواره رشد در مدرسه تخصصی حضرت زهرا (س) برگزار گردید.