کیش الزهرا(س) کیش

"راز محل دفن حضرت زینب (س): آیا در مدینه، مصر یا شام است؟"

شناسه خبر : 149243

1403/08/16

تعداد بازدید : 10

در کیش مدرسه علمیه الزهرا(س) سطح2 ابعاد مختلف محل شهادت حضرت زینب (س)مورد بررسی قرار گرفت
به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران هرمزگان، حجت الاسلام سید محسن طباطبایی در مراسمی به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) به بررسی ابعاد مختلف زندگی این بانوی بزرگوار پرداخت و گفت: «بیشتر مباحث مذهبی و محافل دینی در مورد حضرت زینب (س) به وقایع غم‌انگیز کربلا و خطبه‌های تاریخی ایشان اشاره دارد، اما لازم است که به دیگر بخش‌های زندگی ایشان نیز توجه بیشتری شود.»
 
وی با اشاره به ولادت حضرت زینب (س) در پنجم جمادی‌الاول در مدینه، گفت: «حضرت زینب (س) بعد از دو برادر بزرگوارش، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمدند. دوران کودکی ایشان در کنار رسول اکرم (ص) و والدین گرامی‌شان سپری شد و این دوران تأثیر عمیقی بر شخصیت ایشان گذاشت. مشهور است که حضرت زینب (س) در سال ۱۷ هجری با عبدالله بن جعفر ازدواج کردند.
 
استاد طباطبایی همچنین به موضوع وفات حضرت زینب (س) و محل دفن ایشان اشاره کرد و گفت: «وفات ایشان در رجب سال ۶۲ هجری اتفاق افتاد و نظرات مختلفی درباره محل دفن ایشان وجود دارد. برخی معتقدند که ایشان در مدینه وفات یافته و دفن شده‌اند، در حالی که عده‌ای دیگر بر این باورند که قبر ایشان در شام یا مصر است. این موضوع نیازمند بررسی‌های تاریخی و تحلیل‌های دقیق‌تری است.»
 
سید محسن طباطبایی با اشاره به اینکه برخی معتقدند وفات حضرت زینب (س) در مدینه بوده است، افزود: "ایشان پس از حادثه کربلا به مدینه بازگشتند و در آنجا حضور داشتند. حزن و اندوه ایشان به مدت یک و نیم سال ادامه داشت و ممکن است در همانجا به شهادت رسیده و دفن شده باشند.
 
استاد طباطبایی همچنین به نقدهایی که بر این نظریه وارد است اشاره کرد و گفت: "برخی معتقدند که دفن دختر امیرالمؤمنین (ع) باید در بقیع باشد و عدم ذکر محل دفن ایشان در این مکان یکی از مهم‌ترین نقدها به این نظر است. 
 
وی همچنین به نظریه دیگری اشاره کرد که وفات حضرت زینب (س) را در مصر می‌دانند و گفت: "زینبیه مشهوری در قاهره وجود دارد که مراسم مذهبی باشکوهی در آن برگزار می‌شود، اما این زینب از نسل امام مجتبی (ع) است و با حضرت زینب (س) متفاوت است.
 
استاد حوزه در ادامه به نظریه‌ای اشاره کرد که وفات حضرت زینب (س) را در شام می‌داند و گفت: "این سوال مطرح است که چرا حضرت زینب (س) به شام هجرت کرده‌اند. برخی معتقدند که این هجرت به دلیل حادثه حره بوده است، اما زمان این حادثه با زمان وفات حضرت زینب (س) همخوانی ندارد.
 
استاد سید محسن طباطبایی همچنین به دلایل دیگری که برای هجرت حضرت زینب (س) به شام مطرح شده، اشاره کرد و گفت: برخی به قحطی و مشکلات اقتصادی مدینه اشاره می‌کنند، اما هیچ منبع تاریخی به قحطی سختی که موجب هجرت ایشان شود، اشاره نکرده است.
 
وی افزود: «نظریه‌های مختلفی درباره هجرت حضرت زینب (س) به شام مطرح شده است. برخی این هجرت را به دلیل حوادث تاریخی مانند حادثه حره نسبت می‌دهند که در آن یزید ملعون مسلم بن عقبه را برای سرکوب اعتراضات مردم مدینه فرستاد. برخی دیگر نیز به دلایل اقتصادی و قحطی در مدینه اشاره می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که احتمال تبعید اجباری ایشان به شام قوی‌تر باشد، چرا که یزید به دنبال سرکوب هرگونه ناآرامی و صدای مخالف بود.»
 
 
استاد سید محسن طباطبایی در ادامه به تحلیل‌های تاریخی در مورد وفات حضرت زینب (س) پرداخت و گفت: «برخی از محققان بر این باورند که وفات ایشان ممکن است به دلیل مسمومیت و شهادت از سوی حکومت بنی‌امیه باشد. این موضوع نشان‌دهنده ترس حکومت از تأثیرات کلام و شخصیت حضرت زینب (س) بر مردم و جامعه اسلامی بود.»
 
استاد سید محسن طباطبایی در پایان با تأکید بر اهمیت شخصیت حضرت زینب (س) در تاریخ اسلام گفت: «این تبعیدها و شهادت‌ها به نوعی زمینه‌ساز گسترش و درخشش اهل بیت (ع) در نقاط مختلف جهان شده است. اگر همه اهل بیت در مدینه مدفون بودند، این همه برکات و تأثیرات مثبت در دیگر نقاط جهان رخ نمی‌داد. ان‌شاءالله در آینده نزدیک شاهد پیروزی راه اهل بیت خواهیم بود و عنایت و لطف بیکران حضرت زینب کبری (س) شامل حال همه ما خواهد شد»