مرکزی-ساوه -دفاعیه رشته فقه و اصول

مرکزی-ساوه -دفاعیه رشته فقه و اصول-موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها)

شناسه خبر : 148958

1403/06/18

تعداد بازدید : 3

مرکزی-ساوه -دفاعیه رشته فقه و اصول-موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها)
به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها) ساوه خانم فهیمه نوایی فر در تاریخ 18/06/1403از پایان نامه خود با عنوان « نقش مصلحت در اشتنباط احکام ثانویه » و با راهنمایی حجت الاسلام سالاری و داوری حجت الاسلام قیوم زاده دفاع کرد.

به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول(سلام الله علیها) ساوه خانم فهیمه نوایی فر در تاریخ 18/06/1403از پایان نامه خود با عنوان « نقش مصلحت در اشتنباط احکام ثانویه » و با راهنمایی حجت الاسلام سالاری و داوری حجت الاسلام قیوم زاده دفاع کرد.

نوایی فر  در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: مصلحت از عناوین پرکاربرد در فقه و اصول است. در فقه اسلامی مصلحت نمی تواند به عنوان دلیل مستقل برای استنباط احکام شرعی محسوب شود اما با پذیرفتن اصل تبعیت احکام الهی از مصالح و مفاسد، مصلحت به یکی از ابزار کارآمد نصوص مرتبط با مقاصد شرع تبدیل شده است. تبعیت احکام از مصالح و مفاسد نفس الامری از نتایج گذاره کلامی معروف در کلام شیعه است که می گوید افعال خداوند متعال هدفمند است و فعل بدون غرض برای او محال است. بنابراین پیوند مصلحت با احکام ثانویه به دو جهت است: جهت اول، اینکه در واقع احکام ثانویه به منظور انعطاف شریعت در برابر شرایط خاص جعل شده است یعنی در شریعت باتوجه به نوع انسان ها که حالتهای مختلفی مانند ضرر، عسر... پیش می آید باید به طور طبیعی در متن شریعت و دین این شرایط و حالتها پیش بینی شود و رفع نیازهای متغیر انسان شود. جهت دوم، اینکه اگر احکام شرعیه تابع مصالح و مفاسد واقعیه است که فی الجمله با توجه به آیه ۴۵سوره عنکبوت و سوره اسرا آیه۳۲و روایت متواتر پیامبر(ما من شی یقربکم.. )پذیرفتیم، از این جهت فرقی بین احکام اولیه و ثانویه نست و همان‌گونه که احکام اولیه براساس مصالح و مفاسد واقعی جعل شده اند احکام ثانویه هم همینطور است.