حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مهدی جبرئیلی در ابتدای بحث خود در خصوص شناسایی مخاطب گفت: امروزه برای اثر گذاشتن بر مخاطب ابتدا باید او را بشناسیم و با توجه به زمانه سخن بگوییم. طبق فرمایش مقام معظم رهبری الان دوران تبلیغ حلیة المتقینی گذشته و امروزه مباحث تطبیقی با استقبال روبرو هستند. ما باید گزاره های دینی را گفتمان سازی کنیم، یعنی از روایت باید گفتمان درست کنیم. در روایت داریم که مسجد زن خانه اوست، مخالفان اسلام طبق این روایت می گویند که اسلام با حضور زن در بیرون خانه مخالف است اما باید این روایت را اینگونه گفتمان سازی کرد که زن هر کاری که در خانه انجام می دهد مانند این است که در مسجد انجام داده و برایش عبادت حساب می شود.
وی در ادامه گفت: بخشی از مسائل جامعه شناسانه به کارکرد خانواده نگاه می کند. فمینیسم یک جنبش اجتماعی بود و نتیجه آن این بود که زن نباید در چارچوب خانه بماند و حضور اجتماعی زن را فقط در یک عنوان محدود کرده بودند و آن هم شغل داشتن و کار کردن در بیرون از خانه تا بتواند خود را از استیلای مرد خارج کند و مستقل باشد. اما اسلام به خانواده اصالت داده و آن را بسیار مهم می داند. در زیارت عاشورا که یک زیارت حماسی است هم به امام حسین علیه السلام سلام داده می شود و هم به پدر و مادر ایشان و هم به جد بزرگوارشان (علیهم السلام)، یعنی اگر خانواده نداشته باشد مجاهد نیستی و نمی توانی مبارزه کنی. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در هیچ کجا به خود فخر نمی کند الاّ یک مورد و آن هم پاک بودن نطفه است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: ساختار خانواده بر اساس تکوین و بر اساس خلقت اوست، اقتضای فطرت داشتن، خانواده است و با اولین آفرینش انسان، خانواده شکل گرفت، همانطور که فطرت انسان، پرستش را قبول دارد، داشتن خانواده را نیز قبول دارد. فطرت هر زن نیاز دارد که مادر شود، فطرت هر مرد نیاز دارد که پدر شود. زوجیت یک نیاز فطری است اما فمینیسم چنین چیزی را قبول ندارد و می گوید زن نیاز به مادر بودن ندارد، مرد نیاز به پدر بودن ندارد و با دخل و تصرف در گرایشات انسان او را به سمت ازدواج با حیوانات، همجنس گرایی و .... می کشاند و باعث می شود در مصداق، راه را بیراهه برود. آنان می گویند کسانی که از زن سود می برند مردان و فرزندان هستند و زن یا همسر است و یا مادر و از هر دو جهت به زن ظلم می شود و غرب بجای اینکه مساله را حل کند صورت مساله را پاک کرده است.
خانواده یک نهادی است که دارای کارکردهای فردی و اجتماعی می باشد و برخی از تئوریسین های غربی آن را در شش کاکرد محدود کرده اند؛ از جمله: تولید مثل؛ حمایت و مراقبت؛ جامعه پذیری؛ تنظیم رفتار جنسی؛ عاطفه و همراهی و اعطای پایگاه اجتماعی. البته از نظر اسلام محدود به این موارد نمی باشد که استاد مربوطه فرمودند در نشست دوم به طور مفصل راجع به آن بحث خواهد شد.