کرمانشاه|مدرسه علمیه زینب کبری (س)|هرسین

نشست پژوهشی با موضوع «مقاله‌نویسی»

شناسه خبر : 148115

1403/07/29

تعداد بازدید : 13

نشست پژوهشی با موضوع «مقاله‌نویسی»
در مدرسه‌ی علمیه‌ی زینب کبری (س) هرسین، نشست پژوهشی با موضوع «مقاله‌نویسی» در روز دوشنبه مورخ: 1403/07/23 برگزار شد.

طلبه حوزه ضمن بیان اهمیت تحقیق و فعالیت‌های پژوهشی در ارتقای علمی جامعه به بیان توضیحاتی در خصوص ساختار کلی مقاله و انواع آن و نیز بخش‌های مختلف یک مقاله پرداخت.

ایشان در ابتدای جلسه به تعریف واژه‌ی «مقاله» از نظر لغوی و اصطلاحی پرداخت. سپس سه نوع مقاله شامل: مقاله‌ی مطبوعاتی، ادبی و علمی نام برد و تعریف مختصری از هر سه نوع مقاله ارائه نمود.

وی افزود که ساختار هر مقاله‌ی پژوهشی شامل شش بخش: چکیده، مقدمه (تاریخچه)، روش‌ها (و مواد)، تحلیل داده‌ها، نتیجه‌گیری و منابع است.

ایشان در ادامه تعریف مختصری از شش بخش مقاله را به شرح ذیل ارائه نمود:

 چکیده: خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات در یک مقاله‌ی علمی است و گاهی شامل لیست عبارات و لغات کلیدی مقاله است.چکیده‌ی مقاله، نویسنده را قادر می‌سازد تا حجم زیادی از ادبیات علمی مقاله را در قالب چند خط برای خواننده بیان کند. 
داشتن خلاصه برای هر مقاله‌ی علمی بسیار حائز اهمیت است چون باید محتوای کامل یک مقاله‌ی علمی را برای خواننده انتقال دهد و خواننده با خواندن چکیده‌ی مطلب، بتواند تمامی محتوا را متوجه شود.

مقدمه (تاریخچه): یک بخش بسیار مهم مقاله است و برای جذب توجه خوانندگان و معرفی موضوع پژوهش، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. زمان انجام مقاله، هدف اصلی، سؤالات پژوهش، اهمیت موضوع و تأثیرات آن در حوزه‌ی علمی مورد بحث قرار می‌گیرد. هم‌چنین، ارتباط مقاله با پژوهش‌های قبلی و شکاف‌های موجود در ادبیات مربوطه بیان می‌شود.

روش‌ها (و مواد): این بخش شامل جزییات اساسی است تا سایر پژوهش‌گران با استناد به آن‌ها بررسی‌های مطالعاتی، تجربی و آزمایشی مطالعه را تکرار کرده و خوانندگان نیز با کمک آن‌ها مقاله را بهتر درک نمایند. ماهیت توصیفی بخش روش‌ها باعث می‌شود این بخش به عنوانی یکی از ساده‌ترین بخش‌های نگارشی مقاله تلقی شود.

تحلیل داده‌ها: در این فصل به ذکر مواردی چون تجزیه و تحلیل کمی و کیفی اطلاعات، تفسیر اطلاعات به‌دست‌آمده، پاسخ به سؤالات پژوهش و رد یا اثبات فرضیه‌ی مطرح‌شده می‌پردازیم.

نتیجه‌گیری: در این بخش، پژوهش‌گر به جمع‌بندی یافته‌های تحقیق و ارائه‌ی نتایج کلی می‌پردازد. باید مسئله‌ی تحقیقاتی مقاله، مجدداً به صورت قانع‌کننده بیان شود تا به خواننده کمک کند که پس از مطالعه‌ی مقاله، بفهمد این مقاله از چه لحاظ حائز اهمیت است.

منابع: هدف از آوردن بخش فهرست منابع، ارائه دادن صورت دقيق و كامل همه مراجعي است كه در متن مقاله به آن‌ها استناد شده است.

وی در پایان این نشست، پس از جمع‌بندی مطالب مذکور، آمادگی خود برای همکاری در تدوین انواع مقالات پژوهشی طلّاب اعلام نمود.