به گزارش خبرگزاری حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) استان یزد، کارگاه علمی_پژوهشی با عنوان تفاوت مثبت اندیشی با مثبت نگری و نقد جریانهای امروزی مثبت با حضور خانم نیکپور برگزار شد.
در ابتدا خانم نیکپور با اشاره به آیه ۲۱۹ سوره بقره این نکته را گوشزد کردند که وقتی میگوییم نقد نمیخواهیم بگوییم صفر تا صد آن بد است بلکه میخواهیم بگوییم تفکر مثبت اندیشی امروزی یک تفکر ناقص و التقاطی است و سپس به چیستی جریانهای مثبتاندیشی اشاره نمودند و گفتند: این جریانها به همراه ادعاهایی همچون ادعاهای ارائه راهکارهایی برای همه مشکلات، ادعای کشف یک راز تاریخی یا قانون آفرینش همراه است. مثل قانون جذب یا قانون کشش که میگویند این شما هستید که از طریق فکر به قانون آفرینش جان میدهید.
وی همچنین اشاره نمود: این جریانها خیلی تاکید بر کلمات دارند و از طریق تلقین کلماتی مثل کائنات ارتعاش و فرکانس سعی میکنند راهکار بهرهبرداری از راز و قانون هستی را ارائه دهند. آنها میگویند کائنات حاجت میدهد همچنین کائنات خیلی باهوش است و شعور دارد و شما را در مسیر قرار میدهد در حالی که ریشه این مشکلات تلقین است و همانطور که میدانید تلقین از نظر پزشکی ثابت شده میباشد.
سپس افزود: جریانهای مثبت اندیش به جای تکیه بر علم و برهان تنها مثال میآورند آنها میگویند کار کائنات هماهنگ کردن فرد با چیزهایی است که به تجلی خواستهها کمک میکند در این راه مثالهایی از زندگی خود و دیگران میآورند.
وی همچنین افزود این جریانها یک تصور ناقص از ویژگیهای انسان به ما ارائه میدهد مثل اینکه انسان همان اندیشه اوست و موجب نفی خدا در زندگی و اعتقاد به معجزه کائنات به جای حسن ظن به خدا و کمرنگ شدن معادباوری میشود.
وی اشاره نمود: این جریانها یک نوع خوش بینی فانتزی است و از جهان بینی دینی فاصله دارد و باعث دوری از واقعیاتی چون تلاش علمی برای تغییر شرایط اجتماعی و کنشگری فعال در جامعه میشود.
و در نهایت با اشاره به روایتی در معراج السعاده که آمده چه بسا انسان در مریضی به خدا نزدیک تر باشد. گفتند: این جریانها درصدد است تا منفعت طلبی را جایگزین منفعت خواهی کند در حالی که انسان باید به دنبال فضیلت باشد.
خانم نیکپور مدیر حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) استان یزد
جریانهای مثبت اندیش یک تفکر التقاطی است.
خانم نیکپور مدیر حوزه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) یزد جریانهای مثبت اندیش را یک تفکر التقاطی دانست که تصور ناقصی از ویژگیهای انسان را ارائه میدهد.