نشست زیست عفیفانه در حوزه علمیه تخصصی الزهراء ارومیه

برگزاری نشست زیت عفیفانه در قرآن در حوزه علمیه تخصصی الزهراء ارومیه

شناسه خبر : 147868

1403/07/23

تعداد بازدید : 3

نشس علمی پژوهشی با موضوع زیست عفیفانه با حضور سرکار خانم دکتر پورحیدر در حوزه علمیه تخصصی الزهرا ارومیه برگزار شد

نشست علمی پژوهشی با موضوع زیست عفیفانه در قرآن با حضور سرکار خانم دکتر پورحیدر در حوزه علمیه تخصصی الزهراء ارومیه  برگزار شد خانم پورحیدر در ابتدا به مناسبت فرارسیدن سالروز وفات حضرت معصومه درابتدا به بیان ویژگی ایشان پرداخته  وبه  پاکدامنی ایشان اشاره کردن  ودر مورد زیارت حرم ایشان که در قم می‌باشد فرمودند که هر کس حرم ایشان را زیارت کند بهشت برای او واجب می‌شود در ادامه در مورد زندگی فردی و اجتماعی فرمودند که ما در زندگی فردی خود با خود  خدای خود حریم خصوصی داریم ولی در رابطه با زندگی اجتماعی نمی‌توانیم تنها با توجه به خودمان رفتار کنیم زمانی که رفتار ما بر روی اجتماع تاثیر می‌گذارد ا حق نداریم بگوییم که هر کاری که می‌کنیم به کسی دیگری ربطی ندارد وقتی وارد حیاط اجتماعی می‌شویم در اینجا برای هر کس وظیفه‌ای تعیین شده است نقش من  در رابطه با نقش دیگران تعریف می‌شود و نقش دیگران با من تعریف می‌شود همان مثال معروف که فردی داشت کشتی را سوراخ می‌کرد به او گفتند چرا اینکار را میکنی او گفت به شما ربطی ندارد من جای خودمو سوراخ می‌کنم کسی که شاغل است در محیط کاری باید عفت داشته باشد زن عفیف می‌تواند در تاریخ خود تاثیرگذار باشد همچنان که خداوند می‌فرماید یک بانوی پاکدامن و عفیف با ارزش‌تر از طلا و یک زن بدکار و ناسالح کمتر از خاک ارزش دارد کسانی که در شرایط کنونی اسباب  وسوسه جوانان می‌شوند از معارف دینی بسیار فاصله دارند زیست عفیفانه یعنی زیست عاقلانه این دو لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند حیا و ایمان همیشه همراه یکدیگر هستند داشتن حیا موجب زنده بودن جامعه است حیا  چیزی است که جلوی انسان را می‌گیرد تا آنچه که خلاف عقل است انجام ندهد اگر برهنگی تمدن باشد حیوانات از ما متمدن ترند اگر در زیست از عقل استفاده نکنیم زیست ما زیست شیطانیست خداوند در قرآن ابتدا به مردها می‌فرماید که شما عفت نگاه داشته باشید نگاه نابجا به پدر و مادر گناه و نگاه با محبت همراه با پاداش است ابتدا به عفت نگاه سپس عفت دامن بعد به زکات اشاره کرده منظور از زکات، زکات زیبایی است که فردی که زیبا است باید بیشتر خود را بپوشاند قرآن کریم شخص عفیف را انسان ا اراده می‌داند اشاره به نمونه‌هایی از جمله گریز یوسف علیه السلام از گناه پایداری حضرت مریم در مقابل فردی غریبه که بعداً معلوم می‌شود پیامبر الهی است عفاف دو نوع است عفاف منفعلانه و فعال اقدامات مثبت مثل ازدواج عفاف فعال یا خودداری از گناه عفاف منفعلانه