به همت معاونت پژوهشی، مدرسه علمیه فاطمه الزهرا -سلام الله علیها - ژورنال کلاب (مقالهخوانی تخصصی) با عنوان “شخصیت قرآنی فاطمه معصومه -سلام الله علیها-”توسط جمعی از طلاب دانش آموخته مورخ 23 مهر ماه 1403به صورت مجازی، برگزار گردید .
ژورنال کلاب با هدف بررسی و تحلیل شخصیت قرآنی حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- برگزار گردید. این برنامه مورد استقبال شرکتکنندگان قرار گرفت و نظرات مختلفی پیرامون محتوای مقاله مطرح شد.
نظرات شرکتکنندگان:
1. جذابیت موضوع:
شرکتکنندگان نکوداشتند که موضوع مقاله بسیار جالب بود و به نظر آنان، بررسی شخصیت حضرت معصومه -سلام الله علیها- بر اساس زیارتنامه ایشان و آیات قرآن، رویکرد مثبتی است که به درک و شناخت بیشتر و عمیقتری از شخصیت ایشان کمک میکند.
2. ساختار و محتوای مقاله:
برخی شرکتکنندگان اشاره کردند که در ساختار بندی مقاله میتوانستند انتظار تطبیق ویژگیهای حضرت معصومه -سلام الله علیها- با محتوای آیات را داشته باشند، ولی مقاله به شکلی متفاوت سازماندهی شده بود.
نقدهایی مانند تأکید بر ذاتی بودن عصمت و استفاده از القاب بدون اشاره به نوشتار علمی بیشتر مورد توجه قرار گرفت. همچنین، برخی از مخاطبان خواستار تمرکز بیشتر بر ویژگیهای ذاتی، اراده و تربیت ایشان از منظر تربیتی و اجتماعی بودند.
3. نقاط قوت و ضعف:
از نقاط قوت مقاله، میتوان به بهرهگیری از منابع معتبر شامل آیات قرآن و زیارتنامههای منقول از امام معصوم اشاره کرد که توانسته است آگاهی خوانندگان را افزایش دهد. اما از سوی دیگر، کاستیهایی نیز به چشم میخورد. به عنوان مثال:
- عدم توضیحات کافی درباره برادری حضرت با امام رضا -سلام الله علیهما-.
- احساس ناهماهنگی میان محتوای مقاله و عنوان آن.
- وجود مطالب مجمل که نیاز به توضیح بیشتری داشتند، نظیر بحثهای عصمت و مقام محمود.
4. پیشنهادات:
شرکتکنندگان پیشنهاداتی از قبیل گنجاندن آیاتی از سوره کوثر و تمرکز بر زمینههای ارتباط بین شخصیت قرآنی حضرت معصومه -سلام الله علیها- و ویژگیهای ذکر شده در متن ارائه دادند. به گفته آنها، این تغییرات میتواند به ایجاد یک ساختار منسجمتر و قوامبخشتر کمک کند.
نتیجهگیری:
در نهایت، بازخوردهای دریافتی از این برنامه حاکی از علاقهمندی به موضوع شخصیت حضرت معصومه -سلام الله علیها- بود، و با وجود نقدها و کاستیهای موجود، برگزاری چنین برنامههایی میتواند گام موثری در راستای شناخت عمیقتر شخصیتهای تاریخی و دینی باشد.