نشست مهدوی با موضوع دلایل نقلی ضرورت شناخت امام عصر در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها قائم شهر برگزار شد.این نشست در ادامه جلسه قبل که ادله عقلی ضرورت شناخت اما از کتاب مکیال المکارم بیان شد بوده و عاطفه واحدیان از طلاب مدرسه که کارشناس مهدویت هستند ارائه این جلسه را بر عهده داشتند. ایشان در ابتدا نکات انگیزشی برای طلبه های ورودی بیان کردند و چند مورد برای تقویت حافظه از نظر علما مانند کم خوردن،نماز شب، خواندن آیت الکرسی و قرآن روزانه را بیان کردند.
واحدیان گفت : شرح کتاب، ایمان بدون شناخت و اطاعت از امام ممکن نیست و محقق نمیشود. همان ضرورتی که برای وجود پیامبر وجود دارد برای وجود امام هم هست. بر هر کس واجب است امام خود را بشناسد و از او اطاعت کند. خداوند پیامبر را وسیله هدایت مردم و امام را واسطه فیض و نعمت ها قرار داده، هم اصل وجود انسان و هم نعمت هایی که به او میرسد از کانال امام است. خدا فردی را قرار داده و همه واقعیت ها رو به او آموخته تا مردم به او مراجعه کنند و پاسخگوی سوالات و نیازهای روز آنها باشد و عدالت را برقرار کند. حتی اگر همه علما ،عامل هم باشند باز از وجود امام بی نیاز نیستیم زیرا او معصوم نیست و انسان نیاز به امام معصوم دارد که به واسطه او همه بلاها از او دور شود ، همانطور که امام زمان میفرمایند:من امن برای همه اهل زمینم.سوال: تفاوت نبودن امام و امام در پس پرده غیبت چیست؟ در ابتدا مردم خود مانع ظهور هستند. غیبت امام مانعی با لطف خدا ندارد یا اینکه دیگر احتیاجی به امام نیست. همانطور که حضرت حجت عج خود فرمودند : بهرهگیری از من در زمان غیبت همانند بهرهگیری از خورشید پشت ابر است. همانگونه که خورشید مرکز منظومه شمسی است و همه کرات به دور او میگردند، حضرت هم مرکز نظام هستی است و همه جهان به دور او میگردند.
وی ادامه داد: خورشید یک لحظه از نور افشانی دریغ نمیکند و هر کس به اندازه ارتباطی که با او دارد از آن بهره میگیرد، حضرت همانگونه است و هر کس به اندازه ارتباطی که با او دارد از وجود مبارکش بهره مند میشود. اگر این خورشید پشت ابر هم نباشد زمین را تاریکی و سرما فرا میگیرد، امام پس پرده غیبت هم اگر نباشد زمین به واسطه بلاهایی که به واسطه گناهان خودمان نازل میشود غیر قابل سکونت میشود. به واسطه او عالم روزی میخورد، زمین و آسمان پابرجاست.
واحدیان در ادامه مباحث از کتاب مکیال دلایل نقلی بیان کرد و گفت: از امام صادق پرسیده شد منظور از آیه و لله اسماء الحسنی فالدعوه بها چیست امام پاسخ دادند به خدا قسم منظور از نام هاي نیکو ما اهل بیت هستیم. اعمال بندگان بدون معرفت امام پذیرفته نمیشود. اسماء در اینجا اشاره به راهنما بودن و نشانه قدرت خدا بودن ائمه معصومین است. امام کاظم میفرمایند حجت خدا بر خلق تمام نمیشود مگر به واسطه امامی که براش فرستاده شود. در ادامه امام باقر میفرمایند قله و کلید رضایت خدا در معرفت و اطاعت از امام است. اشاره به حدیث نبوی شد، من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه . با توجه به این حدیث میتوان به عصمت امام اشاره کرد ، زیرا فردی مانند رسول الله حکم نمیکند که اگر کسی بمیرد و فرد فاسقی مثل معاویه را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است. و در آخر منظور از معرفت، شناخت شخص امام و صفاتی که او را از بقیه متمایز میکند، می باشد.