به هدف آشنایی طلاب با امر پژوهش وآماده سازی آنان دراین عرصه کارگاهی باموضوع " ضرورت پژوهش درحوزه های علمیه" باحضورمدرس حوزه خانم فتاحی درمدرسه علمیه فاطمه الزهرا ء (س) برگزارشد.
فتاحی دراظهارات خودبیان داشت: اهمیت و ضرورت پژوهش نشان میدهد آیا مساله و طرح پژوهش از اهمیت کافی برخوردار است و آیا انجام آن در مقطع کنونی ضروری است؟ مهم بودن و ضروری بودن انجام یک پژوهش باید بهلحاظ نظری (علمی) و کاربردی (عملی) توجیه کافی داشته باشد.
وی افزود:یک پژوهش با یک سوال اساسی که در ذهن پژوهشگر ایجاد سوال کرده است آغاز میشود. در واقع وقتی یک موضوع برای فرد به یک مساله تبدیل میشود برای حل مساله ، اول باید آن مساله را بیان کند. بنابراین بیان مساله یعنی تشریح مسالهای که ذهن پژوهشگر را به خود مشغول کرده است. در بیان مساله این موضوع باید براساس اصول روش پژوهشعلمی تشریح شود. پس از بیان مساله انتظار میرود تا دیگران با مساله موردنظر و جنبههای مختلف آن آشنا شوند.
حال سوال بعدی این است مساله موردنظر بیان و تشریح شد. آیا این بدان معنا است که باید مساله مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد؟ برای آنکه یک مساله جنبه اجرایی پیدا کند باید اهمیت و ضرورت آن تشریح شود.اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش عبارت است از مجموع اطلاعاتی که مشخص میکند نتایج این تحقیق، تا چه حد برای پژوهشگر و نیز تا چه حد برای دیگران مفید و مثمر میباشد. به عبارت دیگر، نتایج این تحقیق منشأ چه دستاوردها و آگاهیهای جدیدی است.
وی بیان داشت: ضرورت تحقیق درقالب زمان ومکان بیان خواهدشد.موضوعات بااهمیت زیادی وجوددارد ولی ضروری نیست .این نکته رامدنظرقراردهیدکه برای یک تحقیق هزاران موضوع مهم وبالقوه وجوددارد ولی درمیان آن ها موضوعات محدودی ضرورت دارند.
سپس عناوین ذیل دراین کار گاه مطرح شدکه عبارتند از:
- تفاوت حوزه های علمیه درزمان گذشته با حاضر
- آشنایی با ضرورت پژوهش درحوزه های علمیه و بیان ارزش و اهمیت آن
- ضرورت شناخت استعدادها و پرورش ورشد این استعدادها
- رسالت های طلاب و اهتمام ویژه مبلغین و مدرسان حوزه به امر پژوهش
- اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در باب اهمیت پژوهش درحوزه های علمیه
- تاکید بررعایت اصول اخلاقی به عنوان رمز موفقت پژوهشگر و.....