معاون پژوهش مدرسه سعدیه رامیان خبرداد

گلستان - برگزاری کارگاه آموزشی «روش نگارش رساله سطح چهار» اختصاصی گرایش تفسیر تطبیقی

شناسه خبر : 145903

1403/05/20

تعداد بازدید : 5

گلستان - برگزاری کارگاه آموزشی «روش نگارش رساله سطح چهار» اختصاصی گرایش تفسیر تطبیقی
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، کارگاه مقاله نویسی «آشنایی با اصول و اسلوبها» با حضور اساتید و طلاب در مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان برگزار شد.
 
در این کارگاه، خانم معینی‌فر بیان کرد: پژوهش فرآیند پردازش اطلاعات است، پردازشی برخوردار از انتظام که متعلق به گستره خاصی از علوم و دارای هویت جمعی است که باعث نوآموری می‌شود.
وی، مقاله را به علمی پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی تقسیم کرد و به تعریف و تبیین ویژگی‌های هریک از انواع مقاله پرداخت.
استاد روش تحقیق، به مراحل نگارش مقاله اشاره کرد و اولین و مهم‌ترین گام در نگارش مقاله را انتخاب موضوع دانست و افزود: موضوع مقاله با توجه به سطح دانش، توانمندی‌ها، مرتبه علمی و علاقه نویسنده تعیین می‌شود.
معینی‌فر پیشینه موضوع مقاله را عام و خاص دسته‌بندی کرد و آگاهی بهتر از مفاهیم اصلی مسأله تحقیق، مشخص شدن محدوده دقیق پژوهش مورد نظر، آشنایی با کلیت موضوع مورد تحقیق و آشنایی با منابع مرتبط با موضوع تحقیق را از فواید پیشینه‌جویی برشمرد. 
وی به بحث پیرامون نمای کلی و ساختار مقاله پرداخت و عنوان مقاله، نام نویسنده، چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، بدنه اصلی مقاله(متن اصلی)، نتیجه‌گیری و منابع تحقیق را از ساختار مقاله معرفی کرد.
استاد حوزه به ویژگی‌های انتخاب عنوان مناسب اشاره کرد و افزود: عنوان مقاله باید دقیق، گویا، جذاب، کوتاه و مختصر بوده و کلمات تشکیل دهنده آن به محتوای مقاله اشاره داشته و بی‌ارتباط با آن نباشد.
معینی‌فر با بیان این‌که بیشترین ارتباط مخاطبان پس از عنوان مقاله، چکیده است، تشریح کرد: کسانی که فرصت مطالعه مقاله را ندارند به چکیده مراجعه می‌کنند و در ارزیابی مقاله، اولین بخشی است که توسط داوران مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی به تبیین دیگر عناوین ساختار مقاله پرداخت و در پایان چکیده و مقاله اساتید و طلاب مورد بررسی قرار گرفت.