گله دار-فاطمه الزهرا(س)

کارگاه مقاله نویسی ویژه طلاب پایه چهارم برگزارشد

شناسه خبر : 144546

1403/03/19

تعداد بازدید : 5

کارگاه مقاله نویسی ویژه طلاب پایه چهارم  برگزارشد
درمدرسه فاطمه الزهرا(س)گله دارکارگاه مقاله نویسی ویژه طلاب پایه چهارم برگزارشد

دراین کارگاه که طی جلسات متعدد به طول انجامید،وباحضورطلاب پایه پنجم صورت گرفت،استادمربوطه به بیان مباحثی درموردمقاله نویسی درسه گفتار پرداختند.

ایشان درابتدابه بیان اهمییت وضرورت مقاله نویسی پرداختندوفرمودندکه مقاله امروزه به منزله یکی ازابزارهای مطبوعاتی دررسانه های نوشتاری،وسیله ای برای تبادل سریع اطلاعات علمی است.ایشان سپس به بیان تعریف معنای لغوی واصطلاحی مقاله پرداختندوبیان کردندکه مقاله درلغت به معنای سخن گفتن ودراصطلاح نوشته ایست که دریافت هاونظریات نویسنده رادرباره موضوعی خاص به مخاطبان منتقل می کندوحجمی متوسط دارد.

ایشان سپس حجم مقاله راچیزی حدودسیصدتاده هزارکلمه دانستندوهمچنین بیان داشتندکه مقاله درکل طبقه بندی های متعددومتنوعی داردکه ازنظرموضوع ،موضوعات گوناگونی رادربرمی گیردهمچون دینی،ادبی،فلسفی وعرفانی.همچنین ازنطرزبان به سه دسته علمی،ادبی وروزنامه ای وازنطرلحن ونوع بیان شامل :جدی،انتقادی وطنزتقسیم می شود.ضمن اینکه استادمربوطه هرکدام رابه طورتفصیل توضیح دادند.

ایشان درادامه بیان داشتندکه:مقاله نویسی دارای پیش نیازهایی است که عبارتنداز:مهارت دراصول درست نویسی ونگارشی،مهارت درروش تحقیق عمومی،مهارت درمطالعه کارآمدوفعال ومولدوداشتن اطلاعات اولیه درباره موضوع مقاله دست کم درحدواژه شناسی واطلاعات دایره المعارف .ایشان همنین به بیان فرایندعملیاتی تهیه مقاله که عبارتنداز:1-شناخت تفاوت موضوع ومساله2-تلاش برای یافتن موضوع مناسب باتوجه به اولویت ها3-تجزیه موضوع به پرسش های ریزبه صورت بارش فکری4-ورودبه فرایندمقاله نویسی باروحیه کتاب نویسی برای کسب نگاه جامع تروموضوع شناسی بهترو.....

ودرآخرنیزبه بیان تدوین ساختارمقاله که عبارتنداز:1-عنوان مناسب2-درج نام پژوهشگر،سمت ونشانی نویسنده3-چکیده4- کلیدواژه5-مقدمه6-متن اصلی7-جمع بندی ونتیجه گیری وفهرست منابع پرداختندوضمن پاسخگویی به سوالات پیش آمده طلاب کارگاه رابه پایان رساندند.دراین کارگاه که طی جلسات متعدد به طول انجامید،وباحضورطلاب پایه پنجم صورت گرفت،استادمربوطه به بیان مباحثی درموردمقاله نویسی درسه گفتار پرداختند.

ایشان درابتدابه بیان اهمییت وضرورت مقاله نویسی پرداختندوفرمودندکه مقاله امروزه به منزله یکی ازابزارهای مطبوعاتی دررسانه های نوشتاری،وسیله ای برای تبادل سریع اطلاعات علمی است.ایشان سپس به بیان تعریف معنای لغوی واصطلاحی مقاله پرداختندوبیان کردندکه مقاله درلغت به معنای سخن گفتن ودراصطلاح نوشته ایست که دریافت هاونظریات نویسنده رادرباره موضوعی خاص به مخاطبان منتقل می کندوحجمی متوسط دارد.

ایشان سپس حجم مقاله راچیزی حدودسیصدتاده هزارکلمه دانستندوهمچنین بیان داشتندکه مقاله درکل طبقه بندی های متعددومتنوعی داردکه ازنظرموضوع ،موضوعات گوناگونی رادربرمی گیردهمچون دینی،ادبی،فلسفی وعرفانی.همچنین ازنطرزبان به سه دسته علمی،ادبی وروزنامه ای وازنطرلحن ونوع بیان شامل :جدی،انتقادی وطنزتقسیم می شود.ضمن اینکه استادمربوطه هرکدام رابه طورتفصیل توضیح دادند.

ایشان درادامه بیان داشتندکه:مقاله نویسی دارای پیش نیازهایی است که عبارتنداز:مهارت دراصول درست نویسی ونگارشی،مهارت درروش تحقیق عمومی،مهارت درمطالعه کارآمدوفعال ومولدوداشتن اطلاعات اولیه درباره موضوع مقاله دست کم درحدواژه شناسی واطلاعات دایره المعارف .ایشان همنین به بیان فرایندعملیاتی تهیه مقاله که عبارتنداز:1-شناخت تفاوت موضوع ومساله2-تلاش برای یافتن موضوع مناسب باتوجه به اولویت ها3-تجزیه موضوع به پرسش های ریزبه صورت بارش فکری4-ورودبه فرایندمقاله نویسی باروحیه کتاب نویسی برای کسب نگاه جامع تروموضوع شناسی بهترو.....

ودرآخرنیزبه بیان تدوین ساختارمقاله که عبارتنداز:1-عنوان مناسب2-درج نام پژوهشگر،سمت ونشانی نویسنده3-چکیده4- کلیدواژه5-مقدمه6-متن اصلی7-جمع بندی ونتیجه گیری وفهرست منابع پرداختندوضمن پاسخگویی به سوالات پیش آمده طلاب کارگاه رابه پایان رساندند.