اصفهان خمینی شهر فاطمیه اندان

نشست علمی_پژوهشی آراء و اندیشه های استاد مطهری در مواجهه با هویت طلبگی

شناسه خبر : 143765

1403/02/25

تعداد بازدید : 5

نشست علمی_پژوهشی آراء و اندیشه های استاد مطهری در مواجهه با هویت طلبگی
نشستی علمی_پژوهشی باموضوع: آراء و اندیشه های استاد مطهری در مواجهه با هویت طلبگی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.
نشستی علمی_پژوهشی باموضوع: آراء و اندیشه های استاد مطهری در مواجهه با هویت طلبگی با حضور: حجت السلام رجایی(معاونت پژوهش مدرسه علمیه جواد الائمه خمینی شهر) روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح در مدرسه علمیه فاطمیه اندان برگزار شد.
✅️آقای رجائی با اشاره به هفته گرامیداشت مقام معلم و موضوع نشست بیان کردند: اهتمام به پرورش فکر از دیدگاه شهید مطهری دین طبق اولین آیات نازل شده بر پیامبر(ص)
بر دو عنصر بنیادی تاکید می‌کند: ۱)تعلیم ۲)تربیت 
 
✅️سپس گفتند: از دیدگاه شهید مطهری یکی از مهم‌ترین ارکان اساسی در تعلیم و تربیت اهتمام به پرورش فکر و اندیشه انسان است. اسلام بر اصل مسئله علم آموزی و تعقل تاکید زیادی کرده است؛ البته از نظر اسلام تعلیم و تعقل با هم متفاوتند؛ تعلیم: جریان یک طرفه از اطلاعاتی است که از جانب معلم به دانش آموز یا طلبه صورت می‌گیرد و ذهن متعلم هم مثل یک انباریست که یک سری اطلاعات را در خود ذخیره کرده است و در واقع خود هیچ دخالتی در چند و چون آن ندارد اما تعقل: یعنی پرورش و استقلال پیدا کردن فکر متعلم و زنده شدن قوه ابتکار در اوست به طوری که مستقیماً می‌تواند اطلاعات خاصی را از منابع مختلف بگیرد و به نتایج جدیدی برسد، در این مسیر استاد باید راه درست فکر کردن و استدلال عقلی را به طلبه یاد بدهد.
✅️ایشان ادامه دادند: یکی از مسائل مهم در باب تربیت کودک فعال کردن قوه انتقاد در اوست چرا که کودک با مجهز شدن به این قوه می‌تواند خوب و بد را خود تشخیص دهد.
✅️سپس بیان داشتند: از نظر استاد مطهری هدف مکتب تربیت اسلامی پرورش استعدادها،قابلیت‌ها و رفع نیازهای حقیقی انسان یعنی رسیدن به کمال انسانی است که دوران ۷ تا ۳۰ سالگی بهترین دوره شکوفایی آنهاست.
✅️آقای رجایی ادامه دادند: طبق نظر استاد دو دیدگاه تربیتی وجود دارد:۱)تربیت صنعتی یا دید مادی که بیشتر به پرورش جسم می‌پردازد یعنی ساختن؛ چیزی بدون اینکه اتفاق خاصی در رشد فکری و روحی او بیفتد. ۲)تربیت روحی؛ نگاه فراتر از مادی که بهترین نوع تربیت است؛ تربیت در نگاه دوم شامل پرورش جسم،روح،استعدادهای اصیل و رفع نیازهای واقعی انسان است چرا که ماهیت و هویت حقیقی او همین روح است.
✅️ایشان با اشاره به مؤلفه‌‌های اخلاق حرفه‌ای استاد که شامل:۱)اهتمام به پرورش فکر و اندیشه در بین متعلمین،۲)کشف استعدادهای نهفته و شکوفایی آنهاست ادامه دادند: استعداد در وجود آدم‌ها نیز شامل ۴ مورد است:عقلی(علمی)؛اخلاقی(وجدانی)؛ دینی؛ زیبایی
و هنری.
✅️آقای رجایی ادامه دادند: در تربیت اسلامی باید عادت ایجاد شود و تعلیم و تعلم باید اخلاق محور باشد و به عبادت اهتمام شود.
✅️سپس با بیان روایتی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: "ستون هستی انسان عقل است" گفتند: عقل سرچشمه هوش و فهم و حفظ دانش است. وقتی عقلش نور بگیرد می‌فهمد چگونه؟ چرا و کجا؟ خیرخواه و بدخواه خود چه کسی است؟ پس دل به فرمانبری مخلص می‌دهد و به آینده مسلط می‌شود در نتیجه این‌ها همه از تایید عقل است.
✅️در ادامه سخنی از امام خمینی(ره) را بیان کردند که: سفارش کردند آثار دو مرد بزرگ را حتماً مطالعه کنید؛ شهید مطهری و شهید محمد باقر صدر
✅️آای رجایی در پایان ۱۱ عامل تربیتی از نگاه معلم نمونه استاد مطهری را بیان کردند: ۱)تقویت اراده؛ ۲)عبادت؛ ۳)محبت؛ ۴)تقویت حس حقیقت
جویی؛ ۵)مراقبه؛ ۶)محاسبه؛ ۷)تفکر؛ ۸)محبت اولیا؛ ۹)ازدواج؛ ۱۰)جهاد؛ ۱۱)کار و معاشرت با صالحان؛ که با اهتمام به این عوامل می‌توان در ساختن جامعه‌ای دینی امیدوار بود.