قزوین مدرسه علمیه زینبیه س آبیک

کارگاه طرحنامه نویسی

شناسه خبر : 141787

1402/11/24

تعداد بازدید : 22

کارگاه طرحنامه نویسی
کارگاه طرحنامه نویسی استاد رضائیان،در مدرسه علمیه زینبیه شهرستان آبیک برگزار گردید.

به همت سرپرست و معاون پژوهشی محترم حوزه علمیه زینبیه شهرستان آبیک، دوره طرحنامه نویسی استاد رضائیان با حضور 15 نفر از طلاب سطح سه در تاریخ   24مردادماه  و 2 شهریورماه 1402 به مدت 16 ساعت و در طول دو روز، به صورت حضوری در مدرسه زینبیه برگزار گردید.

   هدف از این کارگاه کمک به طلاب سطح سه رشته مشاوره با رویکرد اسلامی، برای دست یابی به یک مسئله پژوهشی و طرح اجمالی در جهت نگارش پایانامه­های سطح سه، به این منظور استاد محترم در شروع کلاس به بیان اهمیت پژوهش و ضرورت آن برای طلاب سطح سه پرداختند.  سپس ایشان انواع روش­های تحقیق و همچنین روش­های گردآوری مطالب را به طلاب آموزش دادند و به عنوان تکلیف از طلاب خواسته شد با جست و جوی مقالات معتبر در سایت­های مهم پژوهشی به بررسی عناوین آن­ها و شیوه نگارش و ساختار این مقالات دقت شود و نتیجه در کلاس گزارش گردد.

   استاد محترم با بررسی حیطه موضوعات مورد علاقه طلاب به اصلاح و ویرایش عناوین پیشنهادی طلاب پرداختند. در ادامه شیوه نگارش طرح اجمالی (بیان مسئله، پیشینه و سوالات اصلی و فرعی) برای طلاب توضیح داده شد. سپس استاد محترم به بیان انواع موضوعات (رابطه­ای، اثر و علت، تفاوت و مقایسه، تعریف و توصیف، میزان فراوانی و شدت، ارزشیابی و امکان سنجی) پرداخته و نوع هر یک از عناوین پیشنهادی طلاب مشخص گردید.

   در ادامه به منظور دقیق­تر شدن عناوین طلاب قرار شد جلسه دوم به بررسی بیشتر عناوین پرداخته شود و به عنوان تکلیف جلسه بعد از طلاب خواسته شد:

1.     ایجاد فایل ورد به اسم طلبه

2.     با توجه به هدف خود، طلاب مشخص کنند، پژوهش آن­ها مفهومی است و یا مشاوره­ای یا مقایسه­ای و رابطه­ای

3.     حیطه کلی و مورد علاقه و متغیرهای اصلی را مشخص کنند.

4.     10 الی 15 منبع مرتبط در 5 سال اخیر از طریق جست و جو در گنج ایرانداک و گوگل محقق همراه با عناوین و ... رو یادداشت کنند.

   در ادامه دوره طرح­نویسی توضیحات اجمالی در رابطه با نگارش طرح اجمالی و شرایط استاد راهنما و دیگر شرایط تصویب موضوع به طلاب داده شد. سپس هر یک از طلبه­ها با ارائه طرح خود و منابع یافت شده در آن حیطه پرداخت و دیگر طلاب و استاد محترم به بیان دیدگاه­های خویش در این رابطه پرداختند که منجر به دقیق­تر شدن عنوان و طرح هریک از طلاب شد.

استاد محترم همچنین طلاب را با انواع سایت­ها از جمله: ایرانداک، مگ­ایران، پرتال جامع علوم انسانی و... پرداختند. در پایان دوره از طلاب خواسته شد اصلاحات خواسته شده به همراه عناوین ویرایش شده در دوره را به همراه طرح اجمالی کامل و در گروه که استاد محترم نیز حضور دارند ارسال گردد و سپس استاد محترم به ارزیابی نهایی این فایل­ها بپردازد.

  در پایان دوره، برگه­های ارزیابی دراختیار طلاب قرار گرفت و طلاب به بیان دیدگاه­ها و ارزیابی دوره پرداختند.

اخبار مرتبط