به همت سرپرست و معاون پژوهشی محترم حوزه علمیه زینبیه شهرستان آبیک، دوره طرحنامه نویسی استاد رضائیان با حضور 15 نفر از طلاب سطح سه در تاریخ 24مردادماه و 2 شهریورماه 1402 به مدت 16 ساعت و در طول دو روز، به صورت حضوری در مدرسه زینبیه برگزار گردید.
هدف از این کارگاه کمک به طلاب سطح سه رشته مشاوره با رویکرد اسلامی، برای دست یابی به یک مسئله پژوهشی و طرح اجمالی در جهت نگارش پایانامههای سطح سه، به این منظور استاد محترم در شروع کلاس به بیان اهمیت پژوهش و ضرورت آن برای طلاب سطح سه پرداختند. سپس ایشان انواع روشهای تحقیق و همچنین روشهای گردآوری مطالب را به طلاب آموزش دادند و به عنوان تکلیف از طلاب خواسته شد با جست و جوی مقالات معتبر در سایتهای مهم پژوهشی به بررسی عناوین آنها و شیوه نگارش و ساختار این مقالات دقت شود و نتیجه در کلاس گزارش گردد.
استاد محترم با بررسی حیطه موضوعات مورد علاقه طلاب به اصلاح و ویرایش عناوین پیشنهادی طلاب پرداختند. در ادامه شیوه نگارش طرح اجمالی (بیان مسئله، پیشینه و سوالات اصلی و فرعی) برای طلاب توضیح داده شد. سپس استاد محترم به بیان انواع موضوعات (رابطهای، اثر و علت، تفاوت و مقایسه، تعریف و توصیف، میزان فراوانی و شدت، ارزشیابی و امکان سنجی) پرداخته و نوع هر یک از عناوین پیشنهادی طلاب مشخص گردید.
در ادامه به منظور دقیقتر شدن عناوین طلاب قرار شد جلسه دوم به بررسی بیشتر عناوین پرداخته شود و به عنوان تکلیف جلسه بعد از طلاب خواسته شد:
1. ایجاد فایل ورد به اسم طلبه
2. با توجه به هدف خود، طلاب مشخص کنند، پژوهش آنها مفهومی است و یا مشاورهای یا مقایسهای و رابطهای
3. حیطه کلی و مورد علاقه و متغیرهای اصلی را مشخص کنند.
4. 10 الی 15 منبع مرتبط در 5 سال اخیر از طریق جست و جو در گنج ایرانداک و گوگل محقق همراه با عناوین و ... رو یادداشت کنند.
در ادامه دوره طرحنویسی توضیحات اجمالی در رابطه با نگارش طرح اجمالی و شرایط استاد راهنما و دیگر شرایط تصویب موضوع به طلاب داده شد. سپس هر یک از طلبهها با ارائه طرح خود و منابع یافت شده در آن حیطه پرداخت و دیگر طلاب و استاد محترم به بیان دیدگاههای خویش در این رابطه پرداختند که منجر به دقیقتر شدن عنوان و طرح هریک از طلاب شد.
استاد محترم همچنین طلاب را با انواع سایتها از جمله: ایرانداک، مگایران، پرتال جامع علوم انسانی و... پرداختند. در پایان دوره از طلاب خواسته شد اصلاحات خواسته شده به همراه عناوین ویرایش شده در دوره را به همراه طرح اجمالی کامل و در گروه که استاد محترم نیز حضور دارند ارسال گردد و سپس استاد محترم به ارزیابی نهایی این فایلها بپردازد.
در پایان دوره، برگههای ارزیابی دراختیار طلاب قرار گرفت و طلاب به بیان دیدگاهها و ارزیابی دوره پرداختند.