برگزاري كرسي آزادانديشي

قزوين- برگزاري كرسي آزادانديشي در مدرسه علميه كوثر

شناسه خبر : 141057

1402/11/01

تعداد بازدید : 121

قزوين- برگزاري كرسي آزادانديشي در مدرسه علميه كوثر
كرسي آزادانديشي با عنوان «زنان بدسرپرست سازش يا طلاق؟!» در مدرسه علميه كوثر قزوين برگزار شد.

با استعانت از الطاف حضرت حق و الهام از آموزه‏های دین مبین اسلام و پیروی از فرامین الهی در آیات مبارکه قرآن کریم که «فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» می‏فرماید: «پس به بندگان من مژده بده! همان کسانى که گفتار را مى‏شنوند؛ آنگاه از بهترین آن پیروى مى‏کنند» و اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خصوص ضرورت راه‏اندازی کرسی‏های مناظره، نقد، نظریه‏پردازی و آزاداندیشی در رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‏العالی) با مخاطب قرار دادن حوزه‏ها بر لزوم تولید نظریه، فکر و حمایت از نظریه‏سازان و نوآوران تأکید کردهاند و حوزه‏ها را به نهادینه کردن فرهنگ مناظرات فراخوانده‏اند.

در راستای منویات مقام معظم رهبری در روز 27/09/1402 کرسی آزاداندیشی با عنوان «زنان بد سرپرست، سازش یا طلاق؟!» با حضور اساتید محترم خانم‏ها: طاهره ستوده صدر و خدیجه طباخ شعبانی به عنوان ارائه دهنده و سرکار خانم فاطمه مخلص آبادی فراهانی به عنوان ناقد و سرکار خانم ساره شیخی داور، برگزار شد.

در ابتدای جلسه سرکار خانم ستوده صدر به معرفی زنان بد سرپرست و دلایل ایجاد بد سرپرستی در خانواده پرداخت و با تمسک به آیه 19 سوره نساء «وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَ يَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛ و با آنها بشايستگى رفتار كنيد؛ و اگر از آنان خوشتان نيامد، پس چه بسا چيزى را خوش نمى‌داريد و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‌دهد.» نظر اسلام را در خصوص حسن معاشرت با همسر بیان داشتند و فرمودند که طلاق را نباید به عنوان اوّلین راهکار در زندگی‏هایی که با مشکلات عدیده مواجه است قرار داد.

از طرفی نمی‏توان خیلی از مسائل را در زندگی با مراجعه به قانون و یا رفتارهای قانونی حل کرد چرا که زندگی زناشویی یک رابطه عاطفی بر پایۀ علاقه و جاذبه است و اگر علقه و جاذبه در کار نباشد قانون هیچ کاری برای این زندگی نمی‏تواند انجام دهد.

سرکار خانم طباخ شعبانی به مقدمات ازدواج و توجه زنان به حسن انتخاب اشاره کردند و در خصوص الزامات توجه به انتخاب درست بر پایۀ دین مبین اسلام و شروط ضمن عقد مسائلی را طرح کردند. از طرفی با تمسّک به کلام امیرالمؤمنین امام علي(علیه السلام) در بخشی از حکمت 136 نهج البلاغه، «جهاد زنان» را، شوهردارىِ شايسته و سازش بر مشکلات دانستند. چرا که در ميدان جهاد، هم بذل مال است، هم بذل جان و هم جدايى از زن و فرزند و... . لذا چنانچه زنان در برابر مشكلاتِ خانه‏دارى و اعتراضات و زخم زبان‏هاى شوهر، تحمّل و بردبارى نشان دهند جهاد مهمى را انجام داده‏ند. امیرالمؤمنین علی (علیه‏السلام) می‏فرماید: «خداوند، جهاد را بر مردان و زنان واجب كرده، و...، و جهاد زن در اين است كه در برابر آزارى كه از شوهرش مى‏بيند و در برابر تعصب‏ها و حساسيت‏هاى او صبر پيشه كند».

خانم مخلص‏آبادی به عنوان ناقد، با اشاره به اهمیت حفظ کرامت انسانی زنان در مقابل مردانی که خشونت‏های خانگی داشته و زنان را دچار آزار و اذیت قرار میدهند، بحث خود را شروع کرده، مطالبی را ارائه داده و از ارائه کنندگان پرسیدند که یک زن تا چه زمانی مأمور به سازش است؟ سقف و زمان سازش را چگونه می‏توان تشخیص داد؟ آیا زن در هر حال باید در مقابل مرد بی‏کفایت و غیر مسئول سکوت کرده و سازش کند؟ آسیب‏هایی که در خانواده گریبان‏گیر زن و فرزند می‌شود با سازش قابل جبران هستند؟!

سرکار خانم ستوده صدر در مقابل سوال خانم مخلص آبادی فراهانی از آسیب‏های روحی و روانی افراد سخن گفتند و توصیه کردند که زنان و مردان باید قبل از ورود به زندگی زناشویی مهارت‏هایی را بدانند که ایشان را در رسیدن به زندگی مطلوب کمک می‏کند.

خانم طباخ شعبانی با اشاره به نمونه‏هایی از مراجعات خود در شعبه خانواده شورای حل اختلاف تأکید کردند که متأسفانه برخی از زنان بدون توجه کافی و صرفا از روی ظاهر افراد وارد روابط زوجینی شده و بعد از مدتی از انتخاب‏های خود پشیمان می‏شوند. علت دیگر در بالا رفتن آمار یا درخواست‏های طلاق را توقع غیرمنطقی و بی‏جا از همسر توسط زنان را مطرح کردند و فرمودند برخی زنان به دلایل واهی و توقعات بی‏جا روابط میان خود و همسر را برهم زده و باعث رفتارهای آزار دهندۀ همسر خود میشوند.

ناقد بحث مجددا نمونه‏ای از زنان بد سرپرست را مطرح کردند که همسر وی شکاک بوده و روابط بی‏قید بیرون از خانواده داشته که با مراجعۀ زن به مشاوره خانواد‏ه از خانم خواسته شده تا روابط مرد را بپذیرد، تا مشکلش حل شود در حالی که با این مشاوره دامنه مشکل گسترش پیدا کرده و به درون خانه و خانواده کشیده شده و دختر نوجوان فرد را هم مورد آسیب قرار داده است. در ادامۀ بیان نمونه سرکار خانم مخلص آبادی فراهانی از ارائه دهندگان خواستند حدود سازش را مشخص کنند و بیان نمایند زنانی که از این دست مشکلات دارند که به علاوه خود ایشان خانواده در معرض آسیب سرپرست قرار می‏گیرد، تا کجا و تا چه حد مأمور به سازشند و راهکار درست ارائه به این دسته از زنان چیست؟!

خانم ستوده صدر در جواب این نمونه فرمودند نزدیک 300 تا 500 نوع اختلال جنسی وجود دارد، بهتر است خانواده‏هایی که در معرض این آسیب‏ها قرار می‏گیرند به روانپزشک مراجعه کنند و اختلالات خود را درمان نمایند. اما برای پیشگیری، خانم‏ها باید اهداف خود را برای تشکیل خانواده بدانند و اگر مردی حواسش به بیرون از خانه جلب شد لازم است خانم رفتار و روابط خود را بررسی نموده و در ابتدا علت را از درون خانه پیگیری کند. مهارت لازم را کسب کنند.

خانم مخلص‏آبادی فرمودند: بازم توپ را داخل زمین خانم‏ها انداختند، فرض کنیم اصلاً این آقا مریض است مشکل دارد، معتاد را می‏گوییم: مریض است، صبر کنید تا درمان شود. روانی است می‏گوییم: مریض است، صبر کنید تا خوب شود، این صبر تا کی؟ زن تا کی باید صبر کند؟ ده سال، بیست سال؟ ...

خانم ستوده در پاسخ: در مشاهدات و تجربیات بنده در مشاوره و شورای حل اختلاب و با توجه به  ادبیات دین مبین اسلام بنده متوجه شده‏ام که زندگی مبارزه نرمی است که خدا کلید حل مشکلات آن را به دست زن داده است. معمولا 98 درصد مشکالات خانوادگی با صبر و گذشت و مهارت افزایی حل شود و گاهی از اوّل هم بهتر به شرط اینکه طرف مقابل بیمار نباشد.

خانم مخلص آبادی فرمودند: فکر کنیم طرف مقابل بیمار است در آن لحظه وظیفۀ ما چیست؟ تا کی باید صبر کنیم؟

خانم شعبانی در پاسخ فرمودند: طلاق. راهکار دین برای جایی که نمی‏توان مشکل را حل کرد و زن و خانواده در حرج شدید هستند راهکار اسلام طلاق است. از آنجایی که ما طلبه هستیم سازش را بیشتر سفارش می‏کنیم. پدران و مادران ما هم سختی میکشیدند ولی با تمام سختی‏ها زندگی می‏کردند و خدا زندگی ایشان را با فرزندان و نوه‏ها شیرین می‏کنند. یکی از طلبه‏ها از خودش حرف می‏زد که خواهری دارد که به لحاظ فکری با هم متفاوتند و دائم از اینکه خواهرش ازدواج کرده و به دلیل مشکلاتی که او در خانواده داشته دائم از طرف خواهرش سرزنش می‏شده، ولی طلبه گفته من در مواجهه با این خانه‏داری و شوهرداری بزرگ شدم ولی خواهرم نه و نمونه‏هایی از مراجعات شورای حل اختلاف خودشان تعریف کردند. 

در نهایت خانم شیخی مطلب را اینچنین جمع‏بندی نمودند:

ناقد محترم نمونه‏هایی از زنان بد سرپرست معرفی کردند که از حادترین نوع زنان بدسرپرست است. فرمودند زنان بدسرپرست زنانی هستند که چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ عاطفی تأمین لازم را ندارند.

در موارد حاد طلاق به عنوان مبغوض‏ترین حلال الهی یکی از راهکارهایی است که در مقابل زنان بد سرپرست قرار داده شده است. به عنوان آخرین راهکار

آسیب‏ها باید دیده شود در مهارت حل مسئله باید دو اتفاق و آسیب قبل از طلاق و بعد از طلاق باید مورد بررسی قرار گیرد.

اگر هدف از زندگی رضایت الهی باشد (تا جایی که سفارش بزرگان به زنان این است حتی ظرف‏های خانه را برای قرب الهی بشوی) و از آنجایی که خوب شوهرداری کردن و صبر در مواقع بداخلاقی و تعصب و رفتارهای خشن جهاد برای زن شمرده شده است؛ و ما می‏دانیم که جهاد سخت است پس رسیدن به مقام قرب الهی در موضوع شوهرداری همراه با سختی و مشقت است، پس تحمل سختی مساوی است با سازش.

اولویت دین به حفظ زندگی و سازش در زندگی است. زیرا زیباترین بنا در اسلام، بنای خانواده است. آنجا که حفظ زندگی و سازش موجب مشقت غیرقابل تحمل برای زن و فرزندان باشد راه طلاق در اسلام تعریف و توصیه می‏شود.

پس در مرحله اول سازش و اقدام برای رفع مشکلات انجام می‏شود ولی اگر این سازش و تحمل به ثمر ننشست و مشکل حل نشد در مرحله نهایی توصیه دین بر طلاق است.

اخبار مرتبط