کرسی آزاداندیشی با حضور اساتید محترم سرکار خانم سید تقیا و استاد زارعی و پرسش هایی درباره موضوع فلسطین، صهیونیسم جهانی و چالش های پیش رو مورخ ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در مدرسه علمیه فاطمیه سلام الله علیها با حضور طلاب و جمعی از دانش آموزان مدرسه صدرا برگزار شد.در آغاز استاد محترم سرکار خانم سیدتقیا به توضیحات کوتاهی درباره نحوه شکلگیری و اعلام موجودیت صهیونیسم پرداختند و مطرح نمودند : که عمر رژیم صهیونیستی به 100 نمی رسد و این رژیم در سال 1948 رسما اعلام موجودیت نمود . سپس به معرفی و نقش هرتزل به عنوان پایه گذار و ایده پرداز جریان صهیونیست ها و ضعف انگلیس و دخالت آن در موجودیت یافتن اسرائیل تا بیرون کردن فلسطینیان و ترفند «خرید در داخل و فروش در بیرون» که نتیجه آن ثروتمند شدن شبکه یهود بوده است ، اشاره و نکات را بیان نمودند.
ایشان در شرح شکل گیری رژیم غاصب اسرائیل اینطور توضیح دادند :
یهود در مسائل اقتصادی قائل به این بود که تنها خرید باید میان خود یهودیان صورت بگیرد اما در مساله فروش می توانند آزاد باشند و با محدوده بیرون از خودشان معامله نمایند. همین امر موجب ثروتمند شدن یهودیان به لحاظ اقتصادی و ایجاد یک شبکه مالی گردید. لذا انگلستان در آن بازه که به لحاظ اقتصادی دچار مشکل بود از اسرائیل استفاده نمود و به آنان وعده داد تا به شرط تأمین نیازهای انگلستان، دولت قسمتی از فلسطین را که در زمان جنگ جهانی اول مستعمره انگلستان شده بود به اسرائیل بدهد . یهودیان که موضع تندی درباره نسل کشی در فلسطین داشتند بر سر تصاحب فلسطین با انگلیس دچار اختلاف شدند چرا که انگلستان موضع فتح سنگر به سنگر و نرمی را داشت تا بازتاب جهانی پیدا نکند ، در نتیجه اسرائیل به سازمان ملل شکایت کرد و قطعنامه صادر شد تا فلسطین از مستعمره بودن خارج و بخشی از آن به یهود و بخشی به اعراب داده شود و دقیقا یک روز پیش از اعلام این قضیه ، صهیونیست ها اعلام موجودیت کردند تا به عنوان نماینده یهود باشند.
ایده فلسطین به عنوان سرزمین یهودیان ایده هرتزل بود، آن هم به عنوان سرزمینی که موقعیت استراتژیک داشت و با چندین قاره در ارتباط بود.
پس از قسمت بندی فلسطین در سازمان ملل اعراب این تقسیم بندی را نپذیرفتند و مصر وارد جنگ شد و در ابتدا اسرائیل را شکست داد اما اسرائیل با کمک دولتهای حامی خود به مقابله پرداخت و جنگ به جایی کشیده شد که مصر توان مقابله نداشت و لذا سران اعراب پیشنهاد سازش دادند؛ از جمله یاسر عرفات لذا رفته رفته قسمتهای زیادی از خاک فلسطین به دست صهیونست ها افتاد و تنها نوار غزه و کرانه باختری برای فلسطینیان باقی ماند .
1-در ادامه پرسشگر محترم سرکار خانم جلیلوند شبهه مالکیت ارضی فلسطین توسط صهیونیستها را مطرح کردند که چون صهیونیستها زمینهای فلسطینیها را خریداری نمودند، پس صهیونیستها مالک آن هستند و جنگ فلسطینی ها اشتباه و غصب ملک اسرائیل است!
استاد زارعی در پاسخ به این سوال اشاره کردند که تنها درصد کمی(1.8 درصد) از این سرزمین توسط خودیهودیها مستقیما خریداری شد که خریداران عمدتاً از تجار و اقتصاددانان بودند آن هم از فلسطینیانی که ساکن خود فلسطین نبودند و آمریکا زندگی می کردند و سپس دلالان واسطه شدند میان یهودیان و فلسطینیان برای خرید زمین که از جمله آنان سید ضیاء طباطبایی یار دیرین رضا شاه بود که به ظاهر مسلمان بودند زمین ها را از فلسطینیان خریداری کردند و در اختیار اسرائیل قرار دادند تا جایی که طبق اسناد موجود وسعت زمین های خریداری شده توسط اسرائیل به ۶ الی ۸ درصد رسید و 92 درصد متعلق به فلسطینیان بوده است. اما اکنون این قضیه برعکس می باشد. در ادامه از سال 1948به مرور و به واسطه ی جنگها و سازش هایی که صورت گرفت پیشروی های هر روزه اسرائیل باعث شد این جریان چهره دیگری به خود گرفت تا جایی که بلندیهای جولان که متعلق به سوریه و از نظر نظامی و سیاسی و جغرافیایی برای اسرائیل مهم است را تصاحب کردند. البته ایده اسرائیل اکتفا به این مقدار اراضی نیست بلکه قائل به تصاحب ((از نیل تا فرات)) هستند و به عبارت دیگر طرح خاورمیانه بزرگ و تبدیل شدن کشورها به مستعمره اسرائیل و انگلیس می باشد.
استاد سید تقیا در تکمیل جواب نیز فرمودند : ایجاد حق، ایجاد هویت و مظلوم نمایی کاریست که صهیونیسم با درست کردن دیالوگها و جملات شبهه افکنانه چون «کار خودشان است» انجام میدهند. بر فرض اگر فردی در شهری، یک درصدی زمین بخرد آیا میتواند بگوید من مالک این سرزمین هستم؟
در ادامه نیز شبهاتی از جمله ناصبی و شیعه ستیز بودن فلسطینیها مطرح گردید و چرایی کمک به آنان از سوی کشوری مانند ایران چرا که به جهت شیعه ستیز بودن آنها در نهایت به خود شیعیان آسیب خواهند رساند، همچنین در مورد علم به کمبود نیروی حماس و قوی بودن اسرائیل و چرایی آغاز جنگ و به مهلکه انداختن خود توسط حماس و... مطرح شد که نکات آن به طور اجمال اشاره می گردد:
اساتید در پاسخ به شبهه ناصبی بودن فلسطینی ها بیان کردند :
1-ابتدا این مساله یک شیطنت رسانه ایست همانند جریان اربعین که بین دو ملت اختلاف می اندازند، در مورد فلسطین و ارتباط با ایران هم به دنبال تفرقه افکنی هستند تا ایرانیان چندان مدافع فلسطینیان نباشند. به گفته مقام معظم رهبری این شبهه را نیز در میان علمای شیعه رواج دادند و رهبری در سخنان خود به این مطلب اشاره کردند که این ها شافعی هستند.
2-اهل سنت ۴ فرقه فقهی دارد که شافعیها نزدیکترین فرقه به شیعه از نظر احکامشان هستند و در ایام حج مسائل فقهی خود را از علمای شیعه هم می پرسند و مانند شیعیان به اهل بیت علاقه دارند؛ حتی درمیانشان شیعه دارند. از طرفی بر فرض که اهل سنت و ناصبی هم باشند، دین ما حمایت از مظلوم را واجب کرده است.
**شبهه :وظیفه ما حمایت از مظلوم است در حالی که خود مظلوم تمایلی به دفاع از او را ندارد و با اینکه از بودجه ایران برای آنها هزینه می شود اما بارها حمایت ایران را رد نمودند مثل برگرداندن خون ایرانی ها به علت شیعه بودن و سوزاندن هدایای ایرانیان در سالهای اخیر و حامی صدام هستند !
1-جز اندک نفراتی غالب فلسطینیان هدایای صدام را نپذیرفتند.
2- ایران تا به حال به کشوری خون ارسال نکرده چه برسد به فلسطین و سوزاندن هدایا و تصاویر موجود در فضای مجازی مربوط به کشور اردن است نه ایران. ما اصلاً اجازه ارسال و اهدای خون را نداریم به جهت مسائل ژنتیکی. البته ۴ بار خون ایرانیان توسط برخی مسئولین غیرمتعهد، به کشورهای آمریکا، اسرائیل، کانادا و انگلستان ارسال شده است که همین امر باعث شده که این کشورها ژن ما ایرانیها را داشته باشند.
3-ایران چندان نمی توانسته صادراتی به لحاظ مالی به فلسطین داشته باشد ، بلکه بیشتر صادر کردن ایدئولوژی مقاومت و اراده داشته است. ایران میتواند دانش آنها را تقویت کند. تفکر مقاومت. آمریکا ۷ تریلیون دلار برای اسرائیل خرج کرد! آیا اسرائیل تثبیت شد؟ پس پول کمک کننده نیست و بحث مالی و استفاده از بیت المال برای فلسطینیان این دروغ بزرگی است وگرنه اسرائیل باید تاکنون به خاطر کمک های مالی فراوان دول حامی خود پیروز میشد.
در بودجه های دولت جمهوری اسلامی چیزی به نام بودجه فلسطین تعبیه نشده است و آنچه لحاظ شده و بودجه زیادی هم نیست، بودجه بخش نظامی است با اینکه نیروی زیادی را در خود دارد و این صرف حقوق نظامیان و تجهیزات نظامی می شود و تجهیزات حماس ساخته دست خودشان است و نهایت ما انتقال علم و دانش انجام داده ایم نه انتقال تجهیزات نظامی.
**شبهه:شما فرمودین ایران کمک چندان نمی کند و انتقال دهنده تفکراست اما چرا در عمل تنها به شعار، راهپیمایی اکتفا می کنند و وارد جنگ نمی شوند ؟ آیا این مصداق آزار دهی ملت مظلوم نیست؟
- طوفان الاقصی یکباره اتفاق نیفتاد و چندین بار اقدام نمود ولی اقدام آنها لو رفت. اما این بار اسرائیل درگیر فروپاشی درونی خودشان بودند لذا نتوانستند پیش بینی این عملیات را داشته باشند.
پس از انتفاضه اول فلسطین، جنگ آغاز شد و وعدههایی که صهیونیسم به اسرائیلی ها داده بود از یک بازه به بعد عملی نمیشد. چون مردم برای رفاه آمده بودند اما وقتی جنگ شد مدام مطالبهگری کردند و لذا مهاجرت زیادی صورت گرفت. اسرائیل نیزکه هویتش به یهودیان جمع شده از کل دنیا بود و برای جمع کردن یهودیان تلاش بسیاری کرده بود در اثر این آشفتگی درونی تمرکزش را از دست داد و اینجا حماس از فرصت استفاده کرد و به اسرائیل خسارات زیادی را وارد نمود.
2-دفاع از یک مملکت در جنگ مال خود مردم همان سرزمین است و ما از آنها حمایت می کنیم و حمایت های سیاسی و اقتصادی می توان کرد اما تا ضرورت ایجاب نکند نمی شود ورود کرد چرا که باد تلفات جنگ را پایین آورد و اسلام اجازه نمی دهد که مردم زیادی کشته شوند.
جنگ اسرائیل و فلسطین یک جنگ ظاهری نیست بلکه جبهه حق و باطل در مقابل هستند و زمان برای آگاهی نیاز هست تا مردم دنیا بیدار شوند.
3-در پاسخ به این شبهه که چرا ایران تنها از بیرون گود راهنمایی میکند بیان شد که تمام حمایت و دفاع باید توسط همان کشور درگیر صورت گیرد و ما فقط باید حمایت سیاسی و استراتژیک انجام دهیم تا آمار تلفات پایین آید مگر ضرورت داشته باشد که حضور داشته باشیم مثل جریان داعش که تا ۱۰۰ کیلومتری مرز کربلا پیشروی کرده بودند و ما ورود نمودیم.
نکته پایانی :
هدف آگاه سازی و بیداری مردم دنیا و اتمام حجت است. شکست اسرائیل در این جنگ توسط حماس، هیمنه اسرائیل را از بین برده و کسانی که فکر میکردند باید با نظم نوین جهانی همراه شوند بیدار شده اند و این مسئله اسرائیل را به استیصال کشانده است و ازطرفی به لحاظ مبنایی در مورد نگرش پیرامون منجی میان یهود و مسلمانان اختلاف این است که در اسلام منجی ما منجی بشریت است و منجی یهود منجی خودشان است و یهودیان خود را قوم برتر و باقی انسانها را در خدمت خودشان می دانند و چون این مساله تحقق نیافته است دچار آشفتگی و تزلزل شده اند.