زندگی نامه علمی
تحصیلات
مدارک حوزوی: سطح 3 رشته ی کلام اسلامی
دورههایمهارت افزایی: روش تحقیق، روش مطالعه و یادگیری،روش راهنمایی در پژوهش ها، دوره های کلام اسلامی
آثار پژوهشی
پایان یافته
مقالات
همت مضاعف، کار مضاعف؛
جهاد اقتصادی (راهکارهای توسعه وپیشرفت اقتصادی (براساس الگوی اسلامی ایرانی)؛
اصلاح الگوی مصرف؛
اثبات مشروعیت تقیه.
در دست انجام
کتاب: اباحی گری های نوین
مقالات: ایمان در قرآن
سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی
5 سال سابقه ی تدریس دروس روش تحقیق ،کلام اسلامی و فرق و مذاهب
امتیازات و تشویقات
شایستهی تقدیر در پنجمین جشنوارهیعلامه حلی؛
معاون برتر پژوهشی به لحاظ سرانهی آثار راه یافته به مرحلهی ارزیابی در دورهی چهارم جشنوارهیعلامه حلی
زبان
زبان عربی: متوسط □ خوب ■ عالی □
انگلیسی: متوسط ■ خوب □ عالی □
گرایشهای مورد علاقه
اجتماعی■ سیاسی□ فقهی □ کلامی■ قرآنی□
تاریخی■ فلسفی□ اخلاقی- تربیتی□ روانشناسی□
چكیده
«بررسی و نقد عقاید مرجئه» موضوع پژوهش پیش رو می باشد.فرقهی مرجئه در تاریخ اسلام بستر ساز جریانات فکری و فرقه های مختلف بوده است. شاید بتوان نقش فرقهی مرجئه در تاریخ فِرق ومذاهب اسلامی را مانند نقش وتأثیر جریان فکری اومانیسم در تحولات اعتقادی مسیحیت دانست.
پیروان این جریان فکری، براین باور بودند که در مورد حقانیت معاویه یا حضرت علیAنمی توان قضاوت کردو باید قضاوت درموردایمان افراد را تا قیامت به تأخیر انداخت. فرقهی مرجئه نام گروه خاصی است كه اعتقاد دارند قضاوت درمورد ایمان افراد را باید تا قیامت به تأخیرانداخت .آنها معتقدند كه گناه، هرچند كبیره باشد ، انسان را از دایره ی ایمان خارج نمی كند و مرتكب كبیره درآتش نخواهد سوخت. آن ها به تأخیر عمل از ایمان اصرار می ورزند، درحالی كه دلایل عقلی و نقلی خصوصاً نص صریح قرآن، خلاف این مسأله را اثبات می كند. آنها معتقدند که ایمان امری بسیط است، درحالی که ایمان دارای درجات ومراتبی است و ایمان وعمل رابطهی تنگاتنگی با یکدیگر دارند وآیاتی هم چون آیهی3 سورهی عصر،112طه،9حجرات،22مجادله و119 توبه بر این ارتباط تنگاتنگ تأکید می کنند.
از لحاظ عقلی نیز اعتقاد مرجئه باطل است؛ چون اگر صِرف اعتقاد كلى یا اقرار زبانى براى ایمان آوردن كافى بود، نه تنها پیامبر اسلام بلكه پیامبران دیگر نیز به این كار بسنده مى كردند ودر امر تبلیغ، این همه دچار مشقت نمیشدند واین همه دشمن نداشتند و آوردن این همه احكام نیز لزومى نداشت؛ در حالی که خداوند كار عبث و بیهوده انجام نمى دهد.
مرجئه دربحث امامت معتقدند كه امام به اجماع امت انتخاب می شود ومعصوم بودن وصالح بودن در اوشرط نیست، ولی افضلیت، آن هم به نظر اشخاص، از شروط این فرقه است كه البته این نظرنیز با آیات وروایات سازگاری ندارد واین فرقه مقام امامت را با مناصب دولتی (خلافتی كاملا دنیوی) اشتباه گرفته است.
كلید واژگان: ارجاء، اباحه گری، ایمان، امامت، مرجئه،اختیار، تفویض، جبریه.