کارگاه با موضوع: «روشهای مطالعه»، به مناسبت هفته کتاب، توسط کانون پژوهشی افق برتر حوزه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها بم و با حضور سرکار خانم شهبازی در تاریخ 23/8/1402 برگزار گردید.
خانم شهبازی در ابتدا انواع روشهای مطالعه را بیان کرد: 1.پیشخوانی 2.سوال سازی 3.خواندن 4.بازگویی و تعریف 5. مرور.
ایشان در ادامه به توضیح انواع روش های مطالعه پرداخت:
1.. پیشخوانی:
درسی را که میخواهید بخوانید ابتدا پیشخوانی کنید. سعی کنید برای پیشخوانی از روش زیر استفاده نمایید: نگاهی سریع و گذرا به متن بیندازید. نکات مهم و کلیدی را بیابید. سوالات و تمرینهای آخر درس را مرور کنید. پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوهای گذرا بخوانید.
۲. سوال سازی:
در ذهن خود سوالاتی راجع به موضوع درس بسازید. برای این کار میتوانید:
عناوین و تیترها را به صورت سوال درآورید. از خود بپرسید: راجع به این موضوع چه میدانم؟ استاد راجع به این موضوع چه چیزهایی میگفت و سوالاتی از این قبیل: ۱.سوالات حافظهای ۲.سوالات ترجمهای ۳.سوالات تفسیری ۳.سوالات کاربردی ۴.سوالات تحلیلی ۵.سوالات ترکیبی ۶.سوالات ارزش نگاری.
۳.خواندن:
متن درس را به طور کامل بخوانید. در هنگام خواندن به دنبال جواب سوالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید. به سوالات آخر درس جواب بدهید. زیر نکات مهم خط بکشید. اگر مطلبی را درست نفهمیدهاید، دوباره آن را بخوانید.
۴.بازگوئی و تعریف مطالب:
بعد از آنکه خواندن یک بخش به پایان رسید، به بازگویی مطالب آن بپردازید. مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کنید و یا خلاصه نویسی کنید. در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیریتان است استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هرچه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده کنید، مطالب بهتر در حافظهتان جای میگیرد و قدرت یادگیری سه برابر میشود با دیدن، بیان کردن، شنیدن و نوشتن.
۵. مطالب:
بعد از آنکه مطالب را به طور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب میرسد.
روز اول: بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگویی، ۵ دقیقه سریع مطلب را مرور کنید. مطالبی که به نظرتان سختتر است بیشتر وقت بگذارید.
و به همین ترتیب هر چند وقت یک بار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید.
به خاطر داشته باشید:
کسانی که مطلبی را ۶ بار پیاپی میخوانند در مقایسه با کسانی که در ۶ نوبت و هر بار ۵ دقیقه، این کار را انجام می دهند، درصد یادگیری کمتری دارند. چرا که در فواصل زمانی، قدرت پردازش ذهن بالاتر میرود.