استاد حوزه علمیه خواهران خلخال با بیان اینکه پیش مطالعه اولین مرحله در روش مطالعه و یادگیری است، گفت:طلاب برای ثبت مطالب درسی در حافظه بلند مدت خویش باید نسبت به انجام پنج مرحله؛ پیش مطالعه، یادگیری، مطالعه، مباحثه، یادداشت برداری(خلاصه نویسی) در طول دوران تحصیل اهتمام ویژه ای داشته باشند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رحیمی در کارگاه روش خلاصه نویسی در مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها خلخال که در سالن جلسات این واحد حوزوی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت خلاصه نویسی گفت: بوسیله خلاصه نویسی می توان حجم زیادی از مطالب را در فضایی به مراتب کوچکتر یادداشت کرده و برای مرور و مطالعه استفاده کرد.
وی افزود: خلاصه نویسی در انتهای فرایند یادگیری مطلب قرار دارد و بعد از طی کردن مراحل پیش مطالعه، یادگیری، مطالعه، مباحثه، خلاصه نویسی، می توان انتظار تثبیث مطالب درسی در ذهن فراگیر را داشت.
استاد حوزه علمیه خواهران خلخال با بیان اینکه بهترین روش برای مطالعه روشSQ3R می باشد، بیان داشت: این روش از اصولی ترین و جدید ترین روش های مطالعه و یادگیری در دنیا محسوب می شود که موجب یادگیری و تثبیت کامل مطالب درسی می شود.
وی ادامه داد: خلاصه نویسی صحیح و مطلوب بعد از طی کردن مراحل یاد شده به دست می آید و برای خلاصه نویسی روش های مختلفی همچون: روش سر فصل نویسی، یادداشت برداری کرنل، نقشه کشی ذهنی، درست کردن اسلاید، روش تصویری یا شکل کشیدن و ... گفته شده است.
رحیمی با اشاره به اینکه خلاصه نویسی هیچ ربطی به مسئله یادگیری ندارد و در مرحله بعد از یادگیری قرار دارد، تصریح کرد: چکیده نویسی معمولا برای ارجاعات بعدی، یادآوری مراحل بعدی و مرور تهیه می شود و بهتر است به زبان خود فراگیر و به روش نمودار درختی و شکلی تهیه گردد.