به گزارش معاونت پژوهشی مدرسه فاطمه الزهرا سلام الله علیها سلماس نشست پژوهشی "اهمیت تعلیم و تربیت در قرآن " با حضور مدیریت محترم این مدرسه به مناسبت روز معلم برگزار شد.
خانم رضوی گفت: تعلیم وتربیت سنت حسنهی خداوندی است که انسان نیز در این رهگذر با پذیرش این مسئولیت خطیر نام خود را با واژه مقدس معلم آراسته است.معلم علاوه بر تعلیم، نقشی اساسی در تزکیه نفس و آموزش فلسفه و معنای زندگی داشته و با پرداختن به توسعه انسانی مهمترین وظیفه را در توسعه پایدار کشور عهدهدار است. کم نیستند بزرگانی که در این راه معنوی قدم نهادند و نام آنها برتارک زمان میدرخشد، استاد شهید مرتضی مطهری از زمره همین گروه است که در مسیر با ارزش تعلیم و تعلم به قلههای بلند دانش دست یافت و با نثار خون خود در تاریخ جاودانه شد."و به همین مناسبت روز دوازده اردیبهشت را روز معلم نامیدند.
و اما تعلیم و تربیت، در تعلیمات اسلام جایگاه ویژه ای دارد و جایگاه روشن و قاطعی درباره آن در همه جای آیات روی ارزش های تعلیم و تربیت تکیه شده، و مسائل تربیتی در سرلوحه برنامه قرار گرفته،[به نحوی که از نظر نیاز به معلم، اسلام مرز نمی شناسد چرا که حکمت گمشده مؤمن است، این مسأله نشان می دهد مقام معلم در اسلام بسیار والا و برجسته است.
وی گفت: و اما از میان ده ها آیه از قرآن مجید در زمینه تعلیم و تربیت، اهتمام فوق العاده اسلام نسبت به این امر مهم در چند آیه زیرنشان داه شده است.
خداوند در قرآن می فرماید: "ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و حکمه.."هدف از بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را گسترش علم و حکمت، و پرورش نفوس بر می شمرد، در این فراز قرآنی به تعلیم کتاب و حکمت اشاره شدهاست.
تعلیم و تربیت و آموزش حکمت، در دعای ابراهیم خلیل علیه السلام برای این امّت آمده است؛ و به خوبی استفاده می شود تعلیم و تربیت از اهداف شناخته شده در میان امّت های پیشین نیز بوده است. در این آیه خواسته رسولی در جمع مردم ارسال کند تا مردم را کتاب و حکمت یاد دهد پس آموزش دادن در این ایه مورد تاکید است.
و نیز در ایه : «فَاسْئَلُوا اهْلَ الذِّکْرِ انْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛اگر نمی دانید، از آگاهان بپرسید»، در واقع به بنیان مسأله تعلیم و تربیت اشاره شده است چرا که همه عقلای جهان بر آن صحّه می نهند که همیشه «نا آگاهان باید از آگاهان فرا گیرند». طبق این ایه احکام ونشر ان و در واقع چنانچه یاد گرفتن واجب عینی است یاد دادن نیزبا توجه به آیه"وَلِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ؛ باید به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را انذار نمایند" نیز جنبه وجوب و الزام دارد.
بدین ترتیب از نظر اسلام علمآموزی و تعلیم نه تنها امری پسندیده است، بلکه از واجبات این دین به شمار میرود.