حوزه/ نشست فرهنگی-پژوهشی از سلسله نشست های امام شناسی با عنوان: « امام رضا علیه السلام را بهتر بشناسیم» در رفسنجان برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در رفسنجان این نشست در دهه کرامت و ایام میلاد با سعادت حضرت علیبن موسیالرضا علیهالسلام با ارائه تعدادی از طلاب و اساتید با حضور بانوان طلبه در موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری علیهاالسلام رفسنجان برگزار شد. این نشست در بخش های متعددی برگزار شد.
اعظم بارچی از دانش آموختگان این موسسه در بخش اول نشست آیاتی از قرآن کریم و زیارت نامه حضرت را قرائت نمود. فاطمه نخعی فرد مدیر و مدرس موسسه آموزش عالی حضرت زینب کبری علیهاالسلام به ارائه سیره تربیتی حضرت پرداخت و در پاسخ به سوال مطرح شده مبنی بر مقایسه شرایط کنونی طلاب در تبلیغ دین با شخصیت فعال و جریان سازی حضرت رضا علیه السلام در آگاه سازی و هدایت مردم که موجب طراحی شهادت ایشان از سوی حاکمان شد ضمن اشاره به چگونگی عملکرد طلاب به بیان نکاتی از سیره تربیتی حضرت پرداخت. مدیر موسسه به اهمیت انتخاب همسر در تربیت فرزندان اشاره کرد و افزود توجه به این نکته در زندگی امروزی کمرنگ شده است.
صدیقه نخعی فرد از فعالان فرهنگی نکاتی از سیره عبادی حضرت امام رضا علیه السلام بیان کرد. ایشان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان بین پرهیزگاری و تقوا و اسوه کامل عبودیت بودن حضرت امام رضا علیه السلام و اعتراف دشمنان ایشان به آن و شرایط سخت زندگی حضرت و اینکه غالب اوقات شبانه روز به درس و بحث مشغول بودند جمع نمود؟ بیان کرد: با مطالعه در سیره عبادی امام رضا پاسخ این سوال به خوبی روشن می شود. روایات زیادی به طور مفصل چگونگی عبادت ایشان را شرح داده است. ایشان به نماز اول وقت اهمیت می دادند، به خواندن تعقیبات نماز توجه زیادی داشتند و سخنان ایشان برگرفته از آیات قرآن بود. صدیقه نخعیفرد در باب چگونگی جمع عبادت و علم آموزی به بیان داستان مناظره عمران صائبی با امام پرداخت و اشاره کرد زمانی که دل عمران نرم شده بود و تمایل به پذیرش دین اسلام داشت وقت نماز ظهر رسید و حضرت مناظره را تعطیل نمودند و به سراغ اقامه نماز رفتند و هرچه دیگران توصیه کردند که وقت برای نماز توسعه دارد فایده نداشت و حتی خود عمران از امام درخواست کرد که ادامه دهند ولی امام ادامه بحث و مناظره را به بعد از نماز موکول کردند. این برای طلاب بسیار درس آموز است و باید توجه داشته باشند نماز اول وقت در مابقی کارهایشان به خصوص درس خواندن و کار های تبلیغی برکت فراوانی در پی دارد. فاطمه وطن پرست با استناد به سیره علمی حضرت بیان کرد دوره امامت امام رضا علیه السلام از حیث علمی و فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار بود، عصر شکوفایی علم و تداخل فرهنگی مردمان آن زمان بود، فرهنگ بیگانه هجوم آورده بود و جامعه پر از افکار مسموم و شبهات بود و حضرت امام رضا علیه السلام با آگاهی از این تهدیدات، فعالیت های علمی وسیعی داشتند و از حیث علمی و فرهنگی شاگردان زیادی را تربیت کردند. حضرت امام رضا علیه السلام برای پیشبرد اهداف علمی و تربیت شاگردان خاص تکنیکهایی از جمله؛ گوش دادن با صبر و حوصله به سخنان طرف مقابل و بعد دادن پاسخ صحیح و یا تکنیک ثبت دقیق گزاره ها و تعالیم علمی به کار بردند. در تکنیک اول اگر طلاب از این سیره الگو بگیرند و از اول به فکر کوباندن و یا قانع کردن طرف مقابل نباشند حرفهایشان به خوبی شنیده میشود. رعایت تکنیک دوم میتواند در رشد علمی طلاب تاثیرگذار باشد. محبوبه قاسمی مبلغ و مدرس با اشاره به سیره اخلاقی حضرت به این شبهه پاسخ داد که اگر بخواهد دین در زندگی پیاده شود بخش عمده ای از آن شامل مکارم اخلاق است و براساس تجربه برای اجرای مکارم اخلاق باید از سیره عملی بزرگان دین به خصوص ائمه بزرگوار بهره برد این در صورتی است که شخصیت ائمه خاص است و دیگران انسانی معمولی. خانم قاسمی در پاسخ به این شبهه به آیه اسوه حسنه در قرآن و روایت ثقلین اشاره کرد و گفت: الگو گرفتن عام بیان شده و هر کس می تواند الگو بگیرد و در زندگی پیاده کند ولی توجه به نکته یی در اینجا حائز اهمیت است و اینکه در الگو گرفتن از ابزار و امکانات، الگوگیری سخت و چه بسا امکان پذیر نیست چون شرایط زمانی و مکانی متفاوت است ولی در اصول و معیارهای اخلاقی الگوپذیری به طور قطع امکان پذیر است چرا که فطرت انسانها تغییر پذیر نیست.
اعظم کاظمی ضمن جمع بندی مباحث ارائه کنندگان افزود مناسبت های ائمه علیهم السلام فرصت خوبی برای معرفت بیشتر نسبت به ائمه علیهم السلام است و همچنین توجه به مباحث اعتقادی در نگاه ائمه به خصوص حضرت امام رضا علیه السلام از اهمیت زیادی برخوردار است و در کنار مابقی سیره حضرت باید به آن توجه کرد ایشان گفت: این دومسئله باید توامان صورت گیرد؛ ۱. مطالعه سیره ائمه علیهم السلام و ۲. پیاده کردن آن در زندگی مطابق با زمان و مکان و توجه اعتقادی و معرفتی خاص به ایشان.