نشست پژوهشی، تحت عنوان: « بررسی فقهی آرایشهای نوظهور، کاشت ناخن،مو ، مژه، لیمنت ابرو و...» طی دو جلسه توسط مدرسه فاطمه الزهرا سلام الله علیها بم و با حضور کارشناس سرکار خانم اکرم تفتی، کارشناس فقه جامعه الزهرا علیهاالسلام در سامانه سیما برگزار شد.
در ابتدای جلسه اول ،استاد بحث را با چنین مقدمهای شروع کرد که: انسان زیبایی را دوست دارد و امری فطری است، ضمن اینکه انسان علاقه به تغییر، تحول و نو شدن دارد؛ در عصر کنونی تنوعطلبی شیوع بیشتری پیدا کرده است و عموم افراد پیگیر آن هستند؛ در حالیکه انسان متشرع باید توجه داشته باشد که هر چیزی در زندگی اگر در برابر شرع قرار گرفت، نباید تسلیم آن شود و باید مرز طاعت را از معصیت جدا کند.
سپس خانم تفتی به بیان حد واجب شستن در وضو و غسل، براساس ادله نقلی (آیات و روایات) پرداخته و بیان داشت: در همه کتب فقهی یکی از شرایط صحت وضو و غسل، نبودن مانع است.
ایشان در ادامه به موضوع کاشت ناخن پرداخت و تصریح داشت: کلمه کاشت در این خصوص کلمهای اشتباه است؛ زیرا کاشت به چیزی گفته میشود که بعداً رشد کرده و جزء بدن شود، ولی کاشت ناخن حالت نباتی و قابلیت رشد ندارد و تنها سطح ناخن را میپوشاند، در این جا بهتر است از واژهای نظیر «کاور کردن ناخن» استفاده کرد. باید توجه داشت، این کاور جرم دارد و مانع رسیدن آب به اعضای وضو است.
در ادامه ایشان به انواع کاور ناخن اشاره کرده و بیان داشت: نوع اولی که در جامعه مرسوم است کاشت دائم میباشد؛ در این روش، ناخن اصلی را با سوهان نازک کرده تا ناخن مصنوعی، زیباتر جلوه کند، در این روش آسیب زیادی به ناخن اصلی وارد میشود و باعث عفونت و زخم در ناخن اصلی میگردد.
ایشان کاشت قالبی را نوع دیگری از کاور معرفی کرده و فرمود: در این نوع کاشت، مواد را داخل قالب ناخن مصنوعی می گذارند تا شکل بگیرد. ابتدا مواد ضد قارچ را روی ناخن می زنند و بعد قالب را روی ناخن فشار می دهند تا مواد روی ناخن خشک شود بعد از چنددقیقه ناخن مصنوعی را بر میدارند. در این نوع کاشت از سوهان کشی و چسب استفاده نمیشود.
خانم تفتی، کاور یا به اصطلاح کاشت ژله ای را آخرین نوع کاور معرفی کرد و بیان داشت: در این روش مواد ژل به صورت آماده قابل خریداری است. آن را بعد از مواد ضد قارچ روی ناخن میگذارند و در دستگاه یووی قرار میدهند تا خشک شود.
استاد تصریح کرد: درهر کدام از این موارد، کاشت جرمیت دارد و مانع برای رسیدن آب است. و در تمامی این روشها امکان برداشت کاور وجود دارد حتی کاور دائمی با قرار دادن ناخن در داخل استون به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قابل برداشت است. لذا جبیره رافع مسئولیت شرعی کاور ناخن نیست چرا که؛ جبیره برای زمانی است که شخص از برداشتن مانع عاجز است.
خانم تفتی در انتهای جلسه، به بیان حکم شرعی کاور کردن ناخن پرداخت و بعد از بیان توضیحاتی در خصوص وجوب مقدمه واجب بیان داشت: نظر فقهاء در خصوص کاور کردن ناخن قبل از اذان متفاوت است ، برخی فقهاء مانند مقام معظم رهبری، کاور کردن ناخن را قبل از دخول وقت حرام نمیدانند گرچه فرمودهاند: بعد از دخول این مانع باید برداشته شود، ولی دسته دیگر مراجع میگویند: کاور کردن ناخن در هر صورت حرام است.
درجلسه دوم خانم تفتی در ابتدای جلسه خلاصهای از مبحث کاور ناخن را بیان کرد و سپس به پاسخ دو سوال پیش آمده در این موضوع پرداخت. ایشان در خصوص سوال اول که؛ آیا با داشتن آرایش مخل وضو و غسل، بدن پاک است؟ پاسخ داد: باید به این مطلب توجه داشت که طهارت به دو قسم ظاهری و باطنی تقسیم میشود. در طهارت ظاهری، اگر بدن و لباس به نجاساتی آلوده شود، نیازمند تطهیر میباشد، ولی طهارت باطنی، طهارت از مواردی مانند جنابت با انجام غسل است و ربطی به طهارت ظاهری ندارد؛ یعنی اگر فرد جُنُب باشد، ولی بدنش آلوده به حدث ظاهری نباشد، پاک است لذا فردی که ناخن میکارد، بدنش نجس نیست، یعنی طهارت ظاهری دارد، اما طهارت باطنی ندارد و دست زدن او به وسایل منزل افرادی که با آنها رفت و آمد دارد، اشکالی ندارد.
وی در ادامه سوال دوم را مطرح کرد و بیان داشت گاهی این سوال در اذهان مطرح میشود که؛ شخصی که غسل و وضوی او باطل است، آیا بچههای وی حلالزاده هستند؟ ایشان در پاسخ به این ابهام فرمود: حلالزاده بودن فرزند ربطی به غسل و وضوی والدین ندارد، گرچه والدین معصیتکار هستند ولی فرزندان آنها در صورتی که با نکاح حلال باشند، حلالزاده هستند
استاد در مورد کاشت مو اظهار داشت: گرچه کاشت ناخن را تعبیری غلط دانستیم ولی در مورد کاشت مو این تعبیر درست است. کاشت مو توسط جراح زیبایی انجام میگیرد و مانع محسوب نمیشود پس هیچ ضرری به وضو و غسل نمیزند.
ایشان دو روش را برای کاشت مژه امکان پذیر دانست و بیان داشت: کاشت مژه به روش موقت و دائم انجام میشود در کاشت دائم که توسط جراح انجام میشود مانع محسوب نمیشود و چون جرم ندارد غسل و وضو صحیح است.
وی تصریح کرد: امروز کاشت موقت یا چسباندن مژه(اکستنشن) با چسب، توسط آرایشگر انجام میشود بر خلاف تصور افراد این روش، روش دائمی نیست و مانع برای وضو و غسل است و قابل برداشتن است.
خانم تفتی در خصوص مبحث تتو بیان داشت: کلمه تاتو از تاتائو، یکی از جزایر نیوزیلند است و بعدها واژه آن تبدیل به تتو شده است؛ برخلاف تصور، سابقه تتو به ۶ هزار سال میرسد و پدیده جدیدی هم نیست و جسدهایی مربوط به ۴هزار سال قبل کشف شده است؛ در ایران هم تندیسهایی با نقشهای خالکوبی مربوط به هخامنشیان در لرستان پیدا شده است.
ایشان افزود: تتو وارد کردن موارد رنگی به لایههای زیرپوست با سوزن است، و به روش های زیرامکان پذیر است: اولین روش تتو موقت است؛ که در این روش از رنگهای متالیک و اسپری خالکوبی استفاده میشود و رنگ استفاده شده مانع برای وضو و غسل است.
وی تتوی دائم را دومین روش تتو معرفی کرد و بیان داشت: تتوی دائمی، جرم ندارد، لذا برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمیکند، گرچه با توجه به اینکه مرتکب چند روز نباید آب به آن برساند، لذا پیشنهاد میشود در هنگام پاکی انجام نشود.
خانم تفتی با بیان اینکه هاشورکشی مانند تتوی ابرو است و بسته به روش مورد استفاده میتواند جرم داشته و یا نداشته باشد، یادآور شد: روشها بسیار متنوع است و روز به روز بر آن افزوده میشود که یکی از آن ها استنسیل و لیفت ابرو است لیفت ابرو هم به صورت جراحی و هم غیر جراحی انجام میشود در هر کدام با توجه به بحث جرمیت میتواند مانع برای وضو و غسل باشد.