استاد حوزه:

یزد- وحدت میان شیعه و سنی یعنی در برابر دشمن مشترک، وحدت داشت

شناسه خبر : 113024

1400/08/05

تعداد بازدید : 94

یزد- وحدت میان شیعه و سنی یعنی در برابر دشمن مشترک، وحدت داشت
در نشست پژوهشی برگزار شده حجت الاسلام کمالی استاد حوزه بیان کرد: منظور از وحدت میان شیعه و سنی وحدت جبهه ای است، در عین حالی که اختلاف دارند باید در برابر دشمن مشترک وحدت داشته باشند.

معاون پژوهش مدرسه فاطمه الزهرا(سلام الله) اردکان با همکاری مدارس حضرت زهرا احمدآباد اردکان، علمیه ریحانه الرسول(س) ، الزهراء(س)، معصومیه، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا اردکان،  ام ابیها تفت ، حضرت زهرا(س) و موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد نشست علمی- پژوهشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حمید کمالی  با موضوع« وحدت مردود؛ وحدت مطلوب» در فضای حقیقی و مجازی با حضور اساتید و طلاب خبر داد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه  فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) ، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین کمالی گفت: برای شناخت وحدت مطلوب و مردود باید تصور درست از مفهوم وحدت بشود و مواردی که نمی توان نام وحدت دانست را شناخت. از انواع وحدتهای مردود، وحدت مذهبی است بدین معنا که همه مذاهب تبدیل به یک مذهب بشوند. که برخی به آن وحدت مطلق می گویند. و در واقع این وحدت شدنی نیست.

 ایشان  اظهار کرد: وحدت اشتراکی وحدتی اشت که مذاهب مشترکات همدیگر را در نظر گرفته و اختلافات را طرد کنند. که این وحدت هم درست نیست؛ زیرا کسی که به مذهبی معتقد است آن را برحق می داند و نمی تواند اختلافات آن را در بین مذاهب دیگر کنار بگذارد.

وی  اذعان کرد: وحدت معقول هم بدین معناست که متن کلی اسلام را براساس همه مذاهب اسلام در نظر گرفته و خصوصیات ، آراء و نظریات اجتماعی که فردی و گروهی  کنار گذاشته شود.  همانند اختلافی که میان مراجع تقلید در برخی از احکام وجود دارد که برخی از این اختلافها در بین مردم خود را نشان می دهد مثل رویت هلال ماه و برخی همچون احکام خمس، نماز و روزه و... هرچند اختلاف است مردم از آن آگاه نیستند.

استاد گفت: وحدت مصلحتی یک نوع وحدت ناقص است بدین منظور که به خاطر عوامل خارج از حقیقت در متن دین باعث وحدت گروهی شود و در برابر دشمن مشترک در کنار همدیگر باشند وحدت داشته باشند. وحدت علمی نوعی دیگری از وحدت است؛ بدین معنا که افراد از حق و باطل بودن وقایع تاریخی که اتفاق افتاده دست بردارند.

کمالی افزود: در ادبیات سیاسی دو واژه حرب و جبهه است. حزب به این معنا که مجموعه ای از افراد با قواعد ، باورها و ایده های خاص هستند و همه اعضای این حزب اینها را قبول دارد؛ اما جبهه لزوما باور کردن همه ایده ها نیست؛ همه قواعد را قبول ندارند؛ بلکه همه در برابر دشمن مشترک وحدت دارند در عین حالی که با هم اختلاف دارند. وحدت جبهه ای با وحدت مصلحتی متفاوت است زیرا در وحدت مصلحتی مانع بیرونیارز بین برود اختلاف وجود دارد اما در وحدت جبهه ای بر فرض اگر دشمنی هم نباشد به معنای برگشت اختلاف نیست.

استاد در ادامه به الزامات وحدت جبهه ای پرداخت و گفت: مشترکات جبهه پشتوانه وحدت است. و باعث همدلی در جبهه می شود، نباید در وحدت جبهه ای مقدسات زیر سوال برده و توهین شود؛ رفع سوء تفاهم ها در وحدت جبهه ای باید باشد؛ سوء تفاهم باعث رفع همدلی می‌شودو عامل سوء تفاهم ها الف)تفکر نادرست اقل و اکثر ارتباطی ؛ب) تصور نادرست شیعه از سنی و تصور نادرست سنی از شیعه است.

استاد در پایان جلسه کتب استراتژی وحدت در اسلام، امامت و رهبری شهید مطهری و ولایتها ایشان، الغدیر و دغدغه وحدت مسلمین را معرفی کرد.