نشست پژوهشی

یزد- نشست تبیینی با موضوع «صلح امام حسن (ع)پیامد ها وعملکرد خواص برگزار شد

شناسه خبر : 112885

1400/08/03

تعداد بازدید : 115

یزد- نشست تبیینی با موضوع «صلح امام حسن (ع)پیامد ها وعملکرد خواص برگزار شد
نشست تبیینی با موضوع «صلح امام حسن (علیه السلام) پیامد ها وعملکرد خواص» با حضور طلاب ،اساتید ودانش آموختگان با کارشناسی خانم« زهرا سلیمان زاده» در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه کوثر(سلام الله  علیها)سلیمان زاده ابتدا به شرایط حاکم برجامعه وزمینه های انحراف در جامعه اشاره کرد وگفت:معاویه چهره شناخته شده ومکار در سیاست بوداز طرفی زمینه هایی چون سطح پایین فرهنگ جامعه ،ضعف ایمان  رواج زندگی قبیله ای، موقعیت را برای اجرای سیاست هایش فراهم می کرد.

سلیمان زاده دراین راستا افزود:با وجود اینکه  چند دهه از گسترش اسلام می گذشت اماهنوز  ضعف ایمان  وعدم رشد سطح فرهنگ مبنی بر آموزه های اسلامی کاملا مشهود بود .واز طرفی رواج زندگی قبیله ای مزید برعلت بود به طوری که  با گرایش رؤسای  قبایل به هرطرف مردم هم ازآنها پیروی می کردند.

سلیمان زاده در ادامه به عوامل انحراف در جامعه اشاره کرد وگفت :گرچه سه عامل تبلیغات،تطمیع وتهدید ،امر تازه ای نبود که این سیاست مدار کهنه کار از آنها برای ایجاد فاصله بین امام حسن (علیه السلام )ومردم استفاده کرد اما تجربه سال ها حکومت باعث شد که ازاین عوامل به خوبی استفاده  کند:برای مثال به خدمت گرفتن شعرا ،محدثین وقراء در راستای سیاست های پلید خود وتفرقه افکنی بین یاران امام از جمله این سیاست هابود .لذا با وجود گرایش مردم به شعر وادب ؛گروهی را تحت تأثیر قرار می داد ودینداران را از طریق به استخدام گرفتن محدثین جهت جعل احادیث به نفع خود از جمله ابوهریره ،وتعدادی را نیز با استفاده از جایگاه قراءکه در آن زمان از جایگاه خوبی بین مردم برخوردار بودند واز آنجا که قراء به تفسیر قرآن وتبیین مفاهیم قرآنی نیز می پرداختند لذا ازمفاهیم قرآنی به نفع سیاست های معاویه استفاده می کردند.

سلیمان زاده اضافه کرد:تطمیع با کیسه های زر وتهدید ، اذیت وآزار وزندانی نمودن افرادی که تحت تأثیرتبلیغات  وتطمیع قرار نمی گرفتند حربه ای دیگر بود که معاویه از آن برای همراه نمودن غالب افراد جامعه با خود از آن استفاده می کرد .

سلیمان زاده در ادامه در پاسخ  به این سوال که چرا امام حسن (علیه السلام)مانندامام حسین (علیه السلام)وارد جنگ نشد  هرچند در نهایت به شهادت می رسیدند که البته شهادت،سعادت ورستگاری است ،وبه این صلح تن نمی دادند گفت:علاوه  بر عواملی که معاویه از آن استفاده  کرد برای ایجا دتفرقه بین یاران  امام وجدا کردن فرماندهان از امام ؛امام وقتی نیروهایی که مانده بودند را رصد می کرد  هیچ انگیزه و شوق واشتیاقی برای جنگیدن در آنها  نمی دیدعلاوه بر سربازان  وفرماندهانی که پشت به امام کردند وکیسه های طلا جلوی چشم را گرفته  وامام خود وآخرتشان را به چند صبای زندگی  دنیایی فروختند و آنان که مانده بودند نیزمرد جنگ نبودند.

سلیمان زاده افزود:یک نکته در علت یابی صلح امام حسن (علیه السلام)قابل توجه است ؛این که با توجه به اینکه بعضی از فرمانده هان امام حسن (علیه السلام)در پاسخ به هدایا وکیسه های زر  به معاویه نامه نوشتند  که اما م حسن (علیه السلام)را به تو تحویل می دهیم .معاویه این نامه ها را به امام حسن (علیه السلام)نشان داد.لذا اگر امام حسن (علیه السلام)وارد جنگ می شدند با توجه به سطح فرهنگ جامعه وپذیرش معاویه به عنوان خلیفه پیامبر وحتی خلیفه الله، لذا جنگ امام حسن (علیه السلام) علیه معاویه را خروج بر حاکم اسلامی وخلیفه خدا وند می دانستند لذا حق به امام نمی دادند .از طرفی اگر در آن شرایط  امام به شهادت می رسیدند معاویه نامه های رؤسا وفرمانده هان مبنی بر عدم یاری امام  وقول تحویل دادن امام به معاویه را در معرض مردم قرار می داد .واین سیاست مدار مکار شهادت امام را ناشی از بی تدبیری امام ،وارد شدن به جنگ با وجود نداشتن نیروعنوان می کرد واز طرفی برای تمام  کردن شرایط به نفع خود ؛چند نفری را به عنوان قصاص امام می کشت  وتمام قضایا این گونه به نفع معاویه  تمام می شد  و حقانیت وجایگاه امام حسن (علیه السلام)کامل به فراموشی سپرده می شد.وزمینه برای جولان  دادن معاویه وسیاست های پلیدش ادامه پیدا می کرد.لذا امام(علیه السلام)با پذیرفتن آتش بس در واقع جلوی این افکار وبرنامه های پلید معاویه را گرفت وزمینه را برای نیروسازی وایجاد موقعیت برای قیام امام حسین (علیه السلام)فراهم نمود

سلیمان زاده در ادامه به تبیین برخورد خواص با امام پس از پذیرش  آتش بس توسط  امام پرداخت وگفت:از آن جهت که بعضی از یاران امام بصیرت نداشتند لذ پذیرش آتش بس امام برایشان قابل قبول نبود وهمچنان خواهان ادامه جنگ بودند لذا پس از قطعی شدن آتش بس ناراضی بودند.

سلیمان زاده اضافه کرد یک نمونه ای از برخورد خواص نسبت به پذیرش آتش بس امام در تاریخ آمده و گویای عمق مظلومیت وغربت امام حسن (علیه السلام)حتی در بین یاران ودوستانش می باشد این است که  ایشان را مذل المؤمنین خطاب می کردند یعنی پذیرش آتش بس را مایه خفت وخواری مؤمنان می دانستند وامام را عامل این خفت  وخواری  معرفی می کردند حال آنکه واقعیت آن است که امام با پذیرش آتش بس جان یاران باقی مانده را حفظ کند وزمینه سازی جهت ایجاد قیام امام حسین (علیه السلام)که نتیجه آن معرفی چهره پلید یزید واثبات حقانیت  امام وماندگاری قیام  امام حسین (علیه السلام)برای همیشه در تاریخ بود  به گونه ای که الگوی برای تمام آزادی خواهان  جهان باشد.

سلیمان زاده در پایان طلاب را توصیه به بصیرت نمود وگفت در زمان کنونی ولی فقیه به عنوان جانشین امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)می باشد وبا تدبیر وحکمت نسبت به مسائل داخلی وبین المللی تصمیم هایی را اتخاذ می نماید که ممکن است علی الظاهربرای بعضی از افراد قابل قبول نباشد از جمله بحث مذاکرات که غالب مسؤولین وافراد جامعه تصورشان این بود که با مذاکرات تحریم ها برداشته ومشکلات جامعه حل خواهد شدحال آنکه معظم له فرمودند نسبت به مذاکرات خوشبین نیستندوبا گذرزمان برای همه روشن شد که دیدگاه رهبری در مورد مذاکرات مطابق با واقع بوده است.