معاون پژوهش موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) از برگزاری نشستی مشترک با همکاری مدارس علمیه سطح 2،4میبد، حضرت زهرا(سلام الله علیها) احمدآباد، سطح2و3 اردکان، ریحانه الرسول، الزهرا سلام الله علیها یزد، فاطمیه اشکذر و ام ابیها تفت و معصومیه یزد در فضای مجازی با حضور اساتید و طلاب خبر داد.
به گزارش معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س)، در این نشست حجت الاسلام حسین عبداللهی سروی ضمن تسلیت فرارسیدن سوگواری ایام شهادت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، ابتدا بحث خود را با تعریفی از ماه صفر آغاز کرد و گفت: در نامگذاری ماه صفر، دو وجه ذکر کردهاند یکی اینکه از «صُفْرَة (زردی)» گرفته شده؛ زیرا زمان انتخاب نام، مقارن فصل پاییز و زردی برگ درختان بوده است و دیگر اینکه از «صِفْر (خالی)» گرفته شده؛ زیرا مردم پس از پایان ماههای حرام، رهسپار جنگ میشدند و شهرها خالی میشد.
عبداللهی اضافه کرد:یکی از شبهاتی که می توان به آن اشاره کرد و امروزه بسیار در جامعه امروز رواج پیدا کرده مسئله نحوست ماه صفر است و اینکه آیا این مسئله واقعیت است یا خرافه؟
وی به تعریف دو واژه سعد و نحس پرداخت و بیان کرد: «سعد» به معنای فراهم شدن امور و مقدمات الهی برای رسیدن به خیر دنیوی و اخروی است و در مقابل آن، تفاوت و یا نحس قرار دارد. «نحس» در لغت به معنای سرخ شدن افق همچون مس گداخته است و در اصطلاح به هر چیز شوم نحس گفته میشود. فراهم نشدن مقدمات و امور کارها نیز نحس تلقی میشود.
وی در مورد سخنی که از پیامبر اکرم(ص) درباره ماه صفر گفته شده است، که «من بشّرنى بخروج صفر بشرته بالجنّة؛ هر کس مرا به پایانیافتن ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت میدهم، اذعان کرد:
از نظر عقلی، روز از آن جهت که روز است، سعد یا نحس ندارد. هیچ روزی از جهت روز بودن با روزهای دیگر تفاوت ندارند. روز غدیر از آن جهت که یکی از روزهای سال است با روزهای قبل و بعد از غدیر و با روز چهارشنبه آخر ماه صفر هیچ تفاوتی نمیکند. همه روزها از نظر روز بودن یکسانند.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: از نظر تجربی نیز تا به حال در هیچ تحقیق علمی معتبری، سعدی یا نحسی هیچ روزی اثبات نشده است. اساساً اثبات تجربی چنین مدعیاتی اگر نگوییم محال است در غایت دشواری است.
ایشان اذعان کرد: از نظر قرآن هم روزها و شبها از آن جهت که روز و شب و قطعهای از زماناند، سعد و نحس ندارند. سعد و نحس مربوط به مظروف آنهاست و نه ظرف. یعنی سعد و نحس مربوط به حوادثی است که در ایام خاصی رخ داده است و نه مربوط به خود آن ایام.
عبداللهی سروی افزود: اما درباره ماه صفر باید گفت: چون در این ماه رحلت پیامبر اکرم(ص) و چند تن از امامان معصوم(ع) اتفاق افتاده است، در روایات آمده که برای دفع آفات و بلایای این ماه، بسیار صدقه دهند، نه از آن جهت که به آن معنا نحس باشد، بلکه به خاطر از دست دادن پیامبر(ص) برای مردم روزهای خوبی نیست.