اصفهان/ برگزاری کارگاه آموزشی

اصفهان/ برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی تربیت مدرس تحقیقات پیمایشی

شناسه خبر : 111520

1400/06/22

تعداد بازدید : 81

اصفهان/ برگزاری کارگاه آموزشی تخصصی تربیت مدرس تحقیقات پیمایشی
به همت معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان اصفهان و با همکاری مدارس علمیه گروه شهید سلیمانی دومین جلسه از اولین برنامه تخصصی تربیت مدرس تحقیقات پیمایشی به‌صورت استانی، با حضور آقای محمدمهدی کریمی-استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه_ روز یکشنبه مورخ 7 شهریور 1400 به‌صورت مجازی در سامانه مدرس برگزار شد.

 

ازآنجاکه تحقیقات میدانی در عصر کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است و در بیشتر حوزه‌های علوم به کار گرفته می‌شود؛ بر اساس نیازی که در مدارس علمیه خواهران احساس می‌شد، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تصمیم گرفت تا با برگزاری این دوره، با دعوت از اساتید مجرب در این رشته به تربیت اساتید خواهر، جهت پیشبرد و راهنمایی گروه‌های تحقیقات میدانی رشد و تدریس سرفصل‌های موردنیاز، به تربیت نیروی متخصص و توانمند، بپردازد. در این راستا جلسه اول به مدت 6 ساعت درسی با استاد فرودستان به‌صورت حضوری برگزار، و ادامه جلسات با حضور آقای کریمی برگزار خواهد شد.

آقای کریمی در اولین جلسه حضور خود، در ابتدا، با ارائه تعاریفی از اصطلاحات تحقیق و روش تحقیق، توضیحی در مورد انواع تحقیقات بر اساس حیثیات گوناگون داده و با اشاره به برخی از این تقسیم‌بندی‌ها ادامه داد: تحقیق به لحاظ روش انجام پژوهش، به اسنادی و میدانی تقسیم می‌شود و روش میدانی شامل روش‌هایی همچون: پیمایشی، آزمایشگاهی، پنل، مشاهده‌ای و سرشماری است که شاخص‌ترین آن «روش پیمایشی» است.  

ایشان در مورد هرکدام از روش‌های تحقیق میدانی به‌تفصیل و با ذکر مثال‌های مختلف توضیح داد و ویژگی‌های مربوط به هر روش را تشریح کرد و در ادامه جلسه، به تشریح و توضیح روش شاخص که همان روش پیمایشی است، پرداخت.

وی در تعریف تحقیق پیمایشی گفت: «تحقیق پیمایشی مجموعه‌ای از روش‌های منظم و استاندارد است که برای گرد آری اطلاعات درباره دیدگاه‌ها، باورها، نظرات، رفتارها، یا مشخصات گروهی از افراد، خانواده‌ها، و یا مجموعه‌ای بزرگ‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد.. »

استاد در ادامه کارگاه به بیان ویژگی‌های موضوع مناسب جهت تحقیق پیمایشی پرداخت و گفت: از ویژگی‌های موضوع مناسب ادراکی بودن، بسیط بودن، قابلیت بررسی داشتن، نو بودن و شفاف بودن است. همچنین موضوع موردنظر باید با رشته مطالعاتی محقق متناسب بوده و در ابتدا، دوره زمانی، منطقه جغرافیایی، و جنبه‌های موردنظر در موضوع به‌خوبی و با دقت مشخص شود؛ تا بتوان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود.

از دیگر موارد مهم، علاقه و شوق محقق برای انجام تحقیق و احساس نیاز جامعه به حل آن مسئله است که خود می‌تواند انگیزه مضاعفی در پژوهشگر ایجاد نماید. در این صورت است که صرف وقت و هزینه می‌تواند ارزشمند و عقلایی باشد.

در پایان به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در کارگاه جواب داده شد و راهنمایی‌های لازم توسط استاد صورت گرفت.