حجت الاسلام و المسلمین هادی اخگری در این نشست، با بیان اینکه بزرگترین و اصلیترین اختلاف شیعه با غیر شیعه در بحث انسانشناسی و اهلبیتشناسی است، گفت: سایر اختلافات نیز از همین اختلاف در مسئله انسانشناسی نشأت میگیرد.
وی افزود: برای درک و تبیین مقام انسانشناختی ائمه(علیهمالسلام) ابتدا باید واژههای انسان و امام در دین تعریف و تبیین شود و سپس براساس آن، مبانی در حقوق، فقه، اخلاق و در همه دانشهای علوم انسانی برنامهریزی صورت گیرد.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان ارزشمند امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه )، مقام معنوی ولایت در جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: ولایت در خطبه غدیر دو معنا دارد اولی به معنای نصب به حکومت و دیگری به معنای مقام معنوی است که به جهت نزدیکی و قرب معنوی مردم با امام، این مقام عظیماز طرف خداوند متعال به امام عطا شده است.
حجتالاسلاموالمسلمین اخگری ادامه داد: در واقعه غدیر، از جمله اهداف پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلم) از معرفی و نصب امام علی(علیهالسلام) به عنوان امام و حاکم، شناساندن مقاممعنوی این امام همام بود چراکه در مقام معنا و تکوین تمام امورات معنوی انسان به دست ولی امر اوست.
پژوهشگر حوزوی، به نسبت واقعه غدیر و مبعث پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله وسلم) اشاره کرد و اظهار داشت: غدیر بحث انسانشناسی است و انسان ساحت وجودی متعددی دارد بنابراین برتربودن غدیر از بعثت پیامبر اکرم بهدلیل مراتب وجودی که در انسان شناسی وجود دارد، میباشد.
وی با بیان اینکه نقطه آغاز سعادت و شقاوت بشر از غدیر میباشد، بیان داشت: بحث انسانشناختی امیرالمومنین علی(علیهالسلام) از مبناییترین مباحث شیعه می باشد.