مدرسه علمیه حضرت زینب کبری (س) یزد برگزار کرد

یزد-نشست نقش و رسالت طلاب در عصر حاضر

شناسه خبر : 109096

1400/04/09

تعداد بازدید : 70

یزد-نشست نقش و رسالت طلاب در عصر حاضر
به همت معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها نشستی با موضوع : نقش و رسالت طلاب در عصر حاضردر جمع طلاب ، کادر واساتید باحضور خانم منصوره قیاسی استاد اخلاق و مسئول هیئت امناء مدارس حضرت زینب (س) به صورت مجازی برگزار شد.

استاد حوزه در ابتدای نشست بهترین کاربرای طلبه را از نظر آیت الله بهجت اینطور بیان کرد : وقتیاز آیت الله بهجت سوال شد: چه عملی را انجام دهیم که از همه کارها بهتر باشد؟ پاسخ دادند "من هیچ چیز بیشتر از آقا شیخ عباس قمی که کتاب مفاتیح نوشته چیزی بلد نیستم که به شما بگویم، هر چه که در آن آمده به آن عمل کنید و ان شاء الله به وظیفه عمل کردید.راه کار آسان و بسیار سهل‌الوصول طبق فرمایش ایشان  رعایت حلال وحرام است که انسان را به سرمنزل مقصود میرساند.

خانم قیاسی درباره داشتن روحیه مطالبه گری طلاب ابراز داشت:  حوزه برنامه‌خاص و سنگین ندارد و رفتن به سمت دین خدا کار شاقی نیست. اساتیدحوزه ، راهنما، وسیله و هدایتگر هستند و شخص طلبه است که باید دنبال کند، مطالبه کند و به چیزی که میداند،  عمل کند، چه علمی و چه عملی.طلاب باید از اساتید خوب استفاده کنند، راهکار بگیرند و وقتی راه افتادند به قول آیت الله بهجت خودتان میفهمید که باید چیکار کنید و مسیر برای شما هموار میشود.

یکی از آسیبهای مهمی که  طلاب باید به آن توجه داشته باشند عجب وخود شیقتگی است که  هرگز نباید احساس برتری نسبت به بقیه داشته و بخواهند خودشان را مطرح کنند و دچار خودشیفتگی شوند که اگر چنین شد زمین میخورند. هرچه آدمی مراتب بالاتری داشته باشد کمتر تکبر میکند، آدمهای خودساخته، پیشرفته و کسانی که با خود تمرین کرده اند همانند علما معمولاً تواضع میکنند و حالت تکبر ندارند. قرآن هم گاهی تذکر میدهد که وقتی خوشی می رسد می گوید این من بودم که توانستم کاری بکنم وقتی گرفتاری پیش میآید از جانب پروردگار میشود که به من رسید. قرآن هم میگوید اینها از جهل انسان است، در هر صورت می خواهم هم به شما و هم خودم تذکر بدهم تواضع کردن از همه چیزهایی که شما فکر کنید بهترو ارزشمندتر است. البته تواضع و فروتنی و برخی حالت های سبک شوخی و ...  و یا تکبر کردن و حفظ وقار و متانت دو مقوله جداست. تملق و تواضع تقریباً شبیه هم است کسی که مقصدش این است که تواضع کند و کسی که قصد تملق و چاپلوسی دارد اینجا انسان از دل خود میتواند تشخیص دهد اینجا واقعاً در مقابل این شخص تواضع می کند یا چاپلوسی است که بسیار صفت رذیله زشتی است

خانم قیاسی درادامه برای تشخیص راه درست خطاب به طلاب تصریح کرد:  اگر جایی بحث غیبت پیش آمدگوش می کنید یا این که پرهیز کرده و بلند می­شوید؟ یا اینکه وقتی از فردی غیبت می­شود از او دفاع می­کنید؟ اگر شما این کار را انجام می­دهید،راه را درست میروید..امیرالمومنین (ع)فرمودند: "شب محاسبه­کنید ببینید چکار­کردید، چه اعمالی انجام­دادید؟" فرض کنید خانم­های متاهل از این جمع، چون شما درس­دارید، کار­دارید، کارمنزل و بچه­داری دارید ممکن است به همسر خود تندی­کنید چرا این کار را انجام ندادید، من خسته­هستم، درس­دارم، امتحان­دارم و ...، این نشان از فاصله­گرفتن شما از مسیر حق دارد واز افتادن به ‌خط شیطان خبر می­دهد.

این بد اخلاقی­ها هم برای دنیای ما بد­است هم برای آخرت وباعث دلزدگی می شود. برفرض شوهر شما توجه­نداشت  شما با چه­هدفی به حوزه آمده این درس را می­خوانید؟ آیا فکرمی­کنید دائم باید در اختیار فرزندان و همسر باشید؟ اینطور نیست. شما اگر در احوالات­ خانم­امین (ره) بررسی کنید زندگی این خانم با ۸ فرزند را می­بینید که ساعت­ها پای درس­استاد بودند و ساعت­ها نیز خود تدریس می‌کردند. اما از بچه­ها هم مراقبت می‌کردند. البته شرایط مالی­ایشان به­گونه ای بود که خادمه داشتند و در کار زندگی کمک­دست داشتند ولی شما خود را با شرایط ایشان مقایسه کنید، 8  فرزند، هم تدریس، هم درس خواندن، بنابراین لازم­است  بین درس وزندگی به گونه ای، هماهنگی ایجاد شود لیکن حق شوهر یا حق فرزند و زندگی به این معنا نیست که الزاما همیشه وقف آنها باشید،  همان­طور که شوهر و فرزند حقی دارند شما هم حقی نسبت به خود دارید در این مسیر راه پیدا کرده کسی­است که هر کاری بخواهد انجام­دهد اول در تشخیص مسیر الهی تفکر کند که چه کاری انجام بدهد یا ندهد، همین مقدار که شما مراقبت داشته باشید ، راه را پیدا کرده اید.

استاد حوزه درپایان جلسه خاطرنشان کرد :یک طلبه اگر  فقط درس بخواند و فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشد آدم موفقی نیست، زیرا خود مطلبی را یادمی­گیرد ولی برای جامعه مفید نیست.فعالیت های اجتماعی هم نباید به گونه ای باشد که از درس وپیشرفت علمی طلبه جلوگیری کند، بلکه باید باآگاهی وعلم همراه باشد وگرنه نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.