معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه بهاباد

یزد-برگزاری نشست پژوهشی تبیین حجاب

شناسه خبر : 105135

1399/12/24

تعداد بازدید : 117

یزد-برگزاری نشست پژوهشی تبیین حجاب
روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه -سلام الله علیها- شهرستان بهاباد از برگزاری نشست پژوهشی تبیین حجاب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه -سلام الله علیها- شهرستان بهاباد محمد مهدی ابراهیم پور گفت :

مسائل مربوط به حجاب سه دسته اند: اول: شبهات شخصی و اجتماعی بودن حجاب (دو جامعه آماری متفاوت تشکیل شد و حدود ۵۰ درصد اعلام کردند که حجاب مسئله شخصی است ، وقتی حجاب شخصی شد،  دخالت در این مسئله سخت می‌شود.)

و اگر بتوان اجتماعی بودن حجاب را به مخاطب اثبات کنیم مخاطب ناگزیر است که تبعات اجتماعی را بپذیرد .

ایشان شبهه دوم و سوم را نیز اینگونه بیان کرد:شبهه  نگاه و مسائل اجتماعی و جنس مخالف  و نیز ورود به حکومت به موضوع حجاب ، محور سوم حجاب است که شامل قوانین مربوط به حجاب می‌شود.

وی  به سه محور شبهات مطرح شده حجاب اشاره کرد و گفت: این شبهات شامل شخص ، نگاه و حکومت است .

مدرس حوزه بررسی شبهه  دوم حجاب را  به جلسه آینده موکول کرد و در توضیح شبهه اول گفت : مسئله شخصی مسئله‌ای است  که اثر آن عمل به خود آن شخص بر می گردد و مسئله اجتماعی امری است که اثر آن به شخص به تنهایی بر نمی گردد بلکه جامعه و دیگران نیز درگیر آثار آن مسئله  می‌شوند.

وی در جمع بندی این مطلب افزود: حوزه خصوصی به فضای جغرافیایی گفته می‌شود که اختصاص به افراد خاص دارد و حوزه عمومی به فضای جغرافیایی گفته می‌شود که اختصاص به شخص خاص ندارد .

ایشان گفت: توجه به ظاهر مسئله و قضاوت از روی ظاهر آن امر، باعث می‌شود که مسئله را شخصی بدانند در حالی که باید اثر آن فعل  را در نظر گرفت و اگر اثر این عمل دیگران را در بر بگیرد آن مسئله دیگر فردی نیست .

وی در مثال این مورد گفت: اگر یک مکانی به ظاهر خصوصی باشد اما در منظرعموم باشد یک مکان عمومی است و در حکم مکان عمومی است برای نمونه اگر شخصی سوار ماشین می‌شود و کشف حجاب می‌کند و می‌گوید که ماشین خودم است، اگرچه این ماشین متعلق به آن شخص است اما این فضای داخل ماشین از بیرون از دید دارد وطبیعتاً دیگر این مسئله خصوصی تلقی نمی‌شود چون در منظر عموم است و یا ورود افراد در بالکن منزل مسکونی و کشف حجاب و عدم رعایت پوشش مناسب ، با توجیه اینکه ملک خود آن شخص است اگر چه از جهت قانونی مالکیت ملک  ایشان است اما به دلیل اینکه دیگران به این شخص اشراف دارند و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد،دیگر نمی‌توان آن مسئله را شخصی دانست بنابراین اگر اثر و تبعات کار منافی با حکومت باشد در اینجا حکومت حق تعرض و دخالت دارد.

ابراهیم پورعلت حجاب زن را اینگونه بیان کرد:حجاب و پوشش در مرحله اول برای حفظ شخصیت خود زن به دلیل اینکه با دید نگاه جنسی نگریسته نگردد و اینکه این نوع نگاه موجب مفسده نشود و تبعات بعدی را در پی نداشته باشد.

 وی در پاسخ به اینکه شخص بی حجاب در جواب امر به معروف می‌گوید ما را در قبر خود می‌گذارند گفت: این مسئله مربوط به زمان حال است و مفسده های فردی و اجتماعی که در پی دارد و ما اکنون کاری به آینده و زمان ورود به قبر کسی نداریم چون این عمل یک عمل اجتماعی است که مفسده آن گریبان جامعه را می‌گیرد.

 ایشان درادامه تاکید کرد که:  در پوشش و حجاب، آثار اجتماعی وجود دارد و بررسی اجمالی در هر جامعه اسلامی و غیر اسلامی نشان می‌دهد که هر اندازه پوشش زنان کمتر شود،آسیب های آن جامعه از جمله طلاق ، تجاوز، خیانت به همسر، اعتیاد و... بیشتر می شود.

 وی افزود: کسی که حجاب و پوشش مناسب ندارد در تمامی این مشکلات دخیل است و درجلسه بعدی به این مسئله پرداخته خواهد شد.

 ایشان در پایان گفت: با فرض قبول قول افراد بدحجاب مبنی برعدم کنترل نگاه مردان،باید یادآور شد اگر زندگی خانواده‌ای از بین برود و طلاق ایجاد شود، کسی که  زمینه این نگاه را به وجود آورده و با رفتار و با پوشش نامناسب خود زمینه این گناه را برای نگاه شهوت آلود محیا گردانیده است، شخص بی حجاب بوده است و این زن به طور حتم باید تمام آسیب‌هایی که به فرزندان این خانواده، در اثر طلاق وارد می‌شود را پاسخگو باشد و چگونه خواهد توانست جواب آنها را بدهند.