اصفهان/برگزاری سمینار «بررسی اندیشه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی»

شناسه خبر : 105076

1399/12/18

تعداد بازدید : 120

اصفهان/برگزاری سمینار «بررسی اندیشه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی»
سمیناری با عنوان «بررسی اندیشه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی» به مناسبت روز بزرگداشت وی، با حضور دکتر محمدرضا کاظمی استاد حوزه و دانشگاه به‌صورت مجازی در سامانه سیما، با شرکت مدارس گروه پویندگان دانش متشکل از مدارس علویجه، خوانسار، فاطمیه نجف‌آباد، خدیجه کبری، نفیسه و فاطمه محدثه و فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان مورخ 99/12/18 با محوریت مدرسه علمیه ریحانه برگزار شد.

آقای کاظمی در ابتدای سمینار با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره سید جمال‌الدین اسدآبادی گفت: سید جمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد؛ کسی بود که مسئله حاکمیت و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم به وجود آورد.او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی‌شود دست‌کم گرفت و سید جمال را نمی‌شود با شخص دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزاتِ سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد. قبل از سید جمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته‌شده نبود.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن اشاره به زندگی‌نامه سید جمال‌الدین اسدآبادی به بیان کوشش‌های علمی او پرداخت و افزود: سید جمال‌الدین اسدآبادی به دستور شیخ انصاری، عازم هندوستان شد و در آنجا ضمن آشنایی با علوم جدید، کوشش کرد تا مردم و به‌ویژه مسلمانان را علیه استعمار انگلیس بسیج کند و به مبارزه وا‌دارد، اما به دلیل سلطه همه‌جانبه انگلیسی‌ها پس از یک سال و نیم اقامت در آن دیار، مجبور به ترک آنجا شد و به ممالک عثمانی رفت و چون با حسادت علمای درباری آنجا مواجه شد، ناگزیر به مصر عزیمت کرد.

وی اندیشه‌های سید جمال‌الدین اسدآبادی را به سه حوزه بیدار سازی، مبارزه با استعمار خارجی، ایجاد وحدت در جهان اسلام، تقسیم و به تبیین هر یک پرداخت و تصریح کرد: سید جمال‌الدین یک مصلح ساخت‌گرای اسلامی بود که تمامی تلاش خود را صرف ساختن نظریه وحدت اسلامی و مدارای بین مذاهب نمود و در این میان تفرقه و تشتت آرا میان فرق اسلامی را (که موجب عدم انسجام و رفتارهای ناموزون علمی بین پیروان مذاهب گشته بود) بیش از هر چیز مد نظر داشت؛ به همین دلیل به یک نهضت فکری ـ اجتماعی بزرگی دست زد که با آن، هم در اندیشه مسلمانان، رستاخیز به وجود آورد و هم در نظارت زندگی آن‌ها.

کاظمی در ادامه مبارزه با استعمار خارجی را محور مبارزه‌های سید جمال‌الدین معرفی و اذعان داشت: وی فعالیت خود را از هند که مستعمره انگلیس بود، آغاز کرد. سید علت ورود و نفوذ استعمار در کشورهای اسلامی را تفرقه بین آن‌ها در عین عمل نکردن به اسلام و ارزش شدن اوصاف پست در این جوامع معرفی نمود. او تا آخر عمر با استعمار انگلیس مبارزه کرد و در برابر این باورِ مستشرقان که عقب‌ماندگی جهان اسلام را به دلیل عمل به آموزه‌های اسلامی می‌پنداشتند، ایستاد و از اسلام دفاع کرد.

استاد حوزه و دانشگاه وحدت جهان اسلام را از دیگر مؤلفه‌های اساسی در اندیشه سید جمال‌الدین اسدآبادی معرفی نمود و اظهار داشت: سید جمال‌الدین اسدآبادی ازجمله شخصیت‌های الگوی جهان اسلام در بحث وحدت اسلامی است که باگذشت زمان نه‌تنها الگو بودن وی کهنه نشده که نگاه نافذ و عمیقش هرروز تبلور بیش‌تری پیدا می‌کند.

وی در پایان به اتهامات ناروایی که به سید جمال‌الدین اسدآبادی زده شده، اشاره و گفت: سلفی گری، فراماسونر و جاسوس انگلیس بودن اتهامات ناروایی است که به سید جمال‌الدین اسدآبادی به خاطر تفکرات ضد استعاری‌اش زده شده است.