اصفهان/ برگزاری کارگاه مهارت افزایی

شناسه خبر : 86644

1398/10/08

تعداد بازدید : 180

کارگاه مهارت افزایی با موضوع "مقاله نویسی تحت وب در مرکز نور" با حضور استاد روح الله رحمانی در اردوی پژوهشی مدرسه الزهرا(س) فریدن در قم برگزار گردید.

روح الله رحمانی استاد کارگاه های نرم افزاری نور گفت: در نگارش مقاله محقق باید در ابتدا خود را بشناسد و در مرحله ی خودشناسی می بایست بداند در چه موضوعی توانمندی لازم را دارد و چه باید بنویسد. بعد از مرحله ی خودشناسی محقق باید مخاطب شناس باشد و باید بداند در آینده چه کسی تحقیق را می بایست مطالعه کند؟ موضوع شناسی، مرحله ی بعد از مخاطب شناسی است. محقق باید در موضوعات از موضوعات کلی به جزئی برسد و باید ساختار ذهنی و چینش ذهنی مشخصی داشته باشد.

رحمانی در توضیح ساختار ذهنی چینش تحقیق گفت: در این مورد باید مدل چیستی، چرایی، چگونگی مشخص شود. در مدل چیستی و چرایی چند روش وجود دارد اعم از: 1.درد، دارو و فرآیند درمان 2. زراعتی: کاشت، داشت، برداشت 3.تاثیر، تبدیل، تخریب 4.مبدا، مسیر، مقصد 5. شناخت وضع موجود، شناخت وضع مطلوب، فرایند انتقال 7.تبیین، تشویق، تطبیق

وی مرحله بعد را شناخت پیشینه بیان کرد و گفت: از جمله روش های بدست آوردن پیشینه رجوع به سایت های معتبر است. از جمله این سایت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

1.حوزه نت: حوزه نت یکی از سایت های معتبر در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی است که می توان برای به دست آوردن پیشنه و مقالات مرتبط با موضوع مورد تحقیق به آن مراجعه کرد. 2.سایت گوگل اسکولار، سایت ویکی شیعه  و ویکی فقه نیز، از منابع مورد رجوع جهت گرفتن مطالب مورد نیاز است.3.سایت نور مگز هم، از جمله سایت هایی است که مقالات حدود 100سال پیش را دارد و جهت نگارش علمی برای طلاب قابلیت های بسیار دارد.

رحمانی در ادامه به معرفی برخی نرم افزارها و شیوه ی کار و قابلیت آن از جمله نرم افزار پژوهیار و جامع الاحادیث پرداخته و جایگاه آن در نگارش مقالات را تشریح کرد.

  

0رای ثبت شده
فرم ثبت نظر