آقای نصاری در ابتدا به معرفی موتورهای کاوش پرداخت و گفت: این موتورها را میتوان به سه دستهی کلی تقسیم کرد. دستهی اول موتورهای کاوش پیمایش پایه است. این دسته از موتورهای کاوش، نظیر گوگل، فهرستهایشان را بهصورت خودکار ایجاد میکنند. آنها وب را پیمایش نموده، سپس کاربران آنچه را این نوع موتورها یافتهاند، جستجو مینماید. اگر شما صفحات وب یا اشیای محتوایی خود را تغییر دهید، این موتورها تغییرات را مییابند و بر نمایه شدن و رتبهبندی صفحات شما تأثیر میگذارند.
وی در ادامه دستهی دوم از موتورهای کاوش را معرفی کرد و افزود: دستهی دوم راهنماهای تقویتشده توسط انسان یا نمایههای دستی (راهنماهای موضوعی) هستند. این راهنماها، نظیر Open Directory، برای فهرستهایشان به انسان وابسته هستند. وقتی یک درخواست به این راهنماها داده میشود یا فهرستهای آنها مرور میشوند، نتایجی برمبنای توصیفهایی که به آنها ارائهشده، بازیابی میگردند. برخلاف موتورهای کاوش، تغییرات صفحات وب یا اشیای محتوایی بر روی فهرست شدن آنها در راهنماها تأثیر نمیگذارند. بهعبارتدیگر، چیزهایی که برای بهبود نمایه شدن و رتبهبندی اشیای محتوایی در موتورهای کاوش مفید هستند، در راهنماها بیتأثیرند.
کارشناس رسانه گفت دستهی سوم از موتورهای کاوش، ابزارهای کاوش دووجهی یا نتایج ترکیبی است. در روزهای نخستین پیدایش وب، موتورهای کاوش، یا بهصورت پیمایش پایه بودند یا تقویتشده توسط انسان. امروزه، موتورهای کاوش دووجهی بسیار متداول هستند و نتایجی ترکیبی برای درخواستهای کاربران نمایش میدهند. معمولاً، یک موتور دووجهی یک نوع از فهرستها را بر دیگری اولویت میدهد.
مدیر پایگاه پویش در پایان به فرا موتورهای کاوش پرداخت و خاطرنشان کرد: این ابزارها ترکیبی از چندین موتور کاوش و راهنمای موضوعی هستند و فاقد پایگاه مستقلی جهت جمعآوری و نمایهسازی میباشند.