استاد حوزه و دانشگاه در ابتدا با اشاره بهضرورت حضور اجتماعی و نقش زن در اسلام گفت: اسلام با توجه به تشریع، تکوین و تعالی انسان در کنار اهمیت آرامش، کمال و امنیت روانی زنان، حضور اجتماعی زنان را امری مسلم معرفی نموده است؛ البته حضور زن نسبت به حضور مرد ازلحاظ ضوابط و حضور تفاوتهایی دارد که اصل حضور زنان را نفی نمیکند.
آقای مؤمنی در ادامه ضمن اشاره به شبهات مطرحشده در زمینهی حضور اجتماعی و سیاسی زنان در بطن جامعه و پاسخ آن از آیات قرآن افزود: حضور و عدم حضور اجتماعی و سیاسی زنان در بطن جامعه مورد شبهه و سؤال عام و خاص است. برای پاسخ به آن با نگاه به آیات قرآن مثل داستان ملکه سبا و آیات دیگری مثل آیه 35 سوره احزاب 95 آلعمران،124 سوره نسا،96 سوره نمل، 71 سوره توبه میتوان گفت ازنظر اسلام بین زن و مرد برای حضور درصحنههای عبادی، سیاسی، اجتماعی و حکومتی فرقی وجود ندارد. البته با شرایط و ضوابطی که در این زمینه وجود دارد؛ لذا زن نمیتواند بگوید من نقشی در حیات طیبه ندارم. هرگاه تکلیفی هست حقی هم هست و هر جا حقی است تکلیفی وجود دارد. حقوق زن همانقدر است که وظیفه او آن را اقتضا میکند.
وی در ادامه با تبیین وقایع بعد از رحلت پیامبر اسلام سلامالله علیهابه حضور اجتماعی حضرت زهراسلامالله علیهاو سیره ایشان پرداخت و گفت: بعد از رحلت پیامبر در راستای آگاهسازی امت اسلامی از انحراف ایجادشده، حضور حضرت زهرا سلامالله علیهادر کنار امام علی علیهالسلام درصحنههای اجتماعی بیش از گذشته پررنگ شد؛ حضرت زهرا سلامالله علیهابهعنوان عضوی از جامعه اسلامی در برابر ظلم و جور و بدعهدیهای پس از رحلت پیامبر با تمام وجود درصحنههای عمومی حاضر شدند و بهعنوان یک زن مسلمان در عرصه سیاسی و اجتماعی وظیفه و رسالت خودشان را انجام دادند که آن وظیفه و رسالت دفاع از آموزههای آیین نبوی در امتداد تاریخ بود.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حضرت زهرا سلامالله علیهابا حضور اجتماعی خود، باورهای جاهلانهای که برای تفکیک جنسیتی در عرصههای اجتماعی وجود داشت را از بین برد. حضرت زهرا سلامالله علیهاثابت کرد زن میتواند بهعنوان یک انسان در پررنگترین مسائل اجتماعی حاضر شود، نظرات خود را بیان کند و از حق و حکومت دفاع کند.
آقای مؤمنی در ادامه به روشهای حضرت زهرا سلامالله علیهابرای ایفای نقش اجتماعیشان پرداخت و افزود: حضرت زهرا سلامالله علیهاپس از رحلت پیامبر صلیالله علیه و آله چندین روش جهت ایفای نقش اجتماعی به کاربردند. اولین روش حضور در کف میدان بود. صدیقه کبری سلامالله علیها به خانههای اصحاب ویاران پیامبر رفتند و آنها را دعوت کردند و با آنها صحبت کردند که چرا دست از یاری حضرت علی علیهالسلام برداشتند، دومین روش وقتی بود که حضرت در بستر بودند و زنان مدینه به عیادت ایشان آمدند. هیچیک از جملات آن حضرت کلمات متعارف عیادت نبود بلکه فرمودند: از زنان شما بیزارم آنها خشم خدا را برای خود خریدند. حضرت با این جملات حجت را برای آنها تمام کردند. روش بعدی استفاده از تاکتیک گریه است که یک حربه سیاسی است و حضرت زهرا سلامالله علیهااز این روش استفاده کردند. اما متأسفانه مردم با این گریهها بیدار نشدند و به این قضیه توجه نکردند.
وی در پایان گفت: بسیاری از شبهات پیرامون این سؤال است که چرا خلفا در مراسم تدفین حضرت زهرا سلامالله علیهانبودند؟ که این نشاندهنده حضور اجتماعی ایشان در مراسم بعد از مرگشان نیز هست. عدم معرفی و نامشخص بودن قبر حضرت زهرا سلامالله علیهایک حضور اجتماعی است.