این پژوهشگر، در چند سال متوالی پژوهشگر برگزیده صدا و سیمای مرکز قزوین با دیپلم افتخار پژوهش برتر هستند. به همین مناسبت گفتگویی داریم با ایشان که توجه شما عزیزان را به آن جلب می کنیم.
خانم امینی سلام؛ با عرض تبريك به مناسبت هفته پژوهش، شما به عنوان پژوهشگر برتر لطفا كمي در مورد خودتان توضيح دهيد ؟
سلام عرض می کنم خدمت شما و همه مخاطبان رسانه استانی؛ من طاهره امینی هستم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهشگری علوم اجتماعی که از سال ۱۳۸۱ همکاری خودم رو با صدا و سیمای مرکز قزوین آغاز کردم و بیش از 22 عنوان مقاله و طرح پژوهشی ارائه دادم .
چه كتاب ها و مقالاتي از شما منتشر شده است؟
کتابهای تألیف شده: همکار در تالیف احرام سرخ- همکار در تالیف زیباتر از نسرین
لطفا در خصوص موفقیت تون بیشتر توضیح میدید؟
من در چندین جشنواره موفق به کسب رتبه پژوهش برتر شدم مانند: تاریخ نگاری نقش زنان استان قزوین در پیروزی انقلاب اسلامی،پژوهش برتر در بخش جنبی- انقلاب- جشنواره بیستم ویکم 1397
زندگی نامه شهیه رقیه رضایی از شهدای شاخص سال 1395،پژوهش برتر در بخش جنبی- دفاع مقدس- جشنواره بیستم1396
روزشمار تاریخ قزوین، بهترین پژوهش منجر به تولید (رتبه دوم صدا)1395
بازشناسی محله های شهر قزوین،راه یابی به مرحله داوری- جشنواره بیستم1396
نقش رسانه استانی در افزایش سواد رسانه ای شهروندان قزوین با تاکید بر فضای مجازی،راه یابی به مرحله داوری- جشنواره بیستم1396
طرح های نظرسنجی از مردم استان قزوین درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی،رتبه دوم شانزدهمین جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما 1387
مهمترین ویژگی پژوهش شما چیه؟
بومی بودن مهمترین ویژگی این پژوهشه که در واقع در راستای مأموریت سازمانی و اهداف کلان شبکه های استانی قابل تبیین می باشد.
برای تولید و تکمیل طرح پژوهشی تون چه مدت زمان صرف کردید؟
ببینید کارهای پژوهشی بخاطر ماهیت شون عمقی و معمولاً زمان بر هستند؛ چون محقق بعضی وقت ها ممکنه ساعت ها، روزها و حتی هفته ها برای یافتن یک مطلب زمان صرف کنه...! در مجموع من این کار پژوهشی رو در مدت یکسال و نیم تکمیل کردم.
به نظر شما چه مشکلاتی در مسیر پژوهش و تحقیق قرار دارد؟
1.سیاست گذاری های راهبردی و برنامه ریزی پژوهش محور نیست.
2. مباحث مالی خودش مانع در مسیر پژوهش است.
3. پروسه پژوهش طولانی است و برنامه ها هم باید بلند مدت باشد.
4. پژوهشها معمولا کاربردی نیست در حد یک مقاله و پایان نامه هست.
بعنوان سخن پایانی چه توصيه هايي براي طلاب پژوهشگر دارید؟
1. طلاب و دانشجویان باید خود تلاش کنند برای کسب مهارت و ایجاد انگیزه و علاقه به آموزش و پژوهش و این امر با مطالعه کتاب، ایجاد حس پرسشگری (سوال از دیگران) و شرکت در دوره های به سرانجام مي رسد.
2. برای اینکه یادگيری و آموزش هدفمند داشته باشند حتما برنامه ریزی کنند و سراغ مطالب حاشیه اي نروند. تا در سالهای طولانی و متمادی تحصیلی بتوانند در یک زمینه متبحر شوند و مهارت تبلیغ و پژوهش را در یک زمینه داشته باشند تا دیگران به آنان رجوع کنند.
3. فقط پژوهشهای آنان کتابخانه ای نباشد بلکه از دیگر روش ها استفاده کنند تا پژوهش کاربردی داشته باشند بلکه روش های میدانی ، پیمایشی و مصاحبه ، گروهی و کیفی را هم داشته باشند.
با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و تشكر بابت فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.