راهبردها وراهکارهای تحکیم بنیان خانواده در فقه شیعه

شناسه محتوا : 50028

1403/11/14

تعداد بازدید : 1

تحكيم بنيان خانواده و حفظ اين نهاد مقدس از فروپاشي، از مهمترين اهداف دين اسلام و وحي الهي مي باشد. خانواده ركن بنيادين جامعه انساني است و شرط تحكيم و ثبات آن، همچنين پويايي اين نهاد وجود روابط صحيح و پايدار بين همسران است. كسب آگاهي و دانش در مورد چنين روابطي مستلزم آشنايي هر يك از اعضا با وظايف و حقوق خود است.اهميّت پرداختن به موضوع «تحكيم خانواده»، ريشه در اهميّت نهاد خانواده دارد. نهاد مقدّس خانواده، ركن بنيادين اجتماع بشري و محمل فرهنگ‌هاي گوناگون است تا آنجا كه سعادت و شقاوت امّت‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده مي‌باشد. اوّلين شـرط داشـتن جـامعه‌اي سـالم و پـويا، سـلامت و پـايداري خانـواده اسـت. همة دستاوردهاي علمي و هنري بشر در ساية خانواده‌هاي سالم و امن پديد آمده است. از يك سو قداست جايگاه خانواده در اسلام به حدي است كه در قرآن به جزئيات مسائل آن پرداخته با آن كه قرآن درصدد بيان جزئيات نمي‌باشد. در قرآن كريم كه متين‌ترين متن مقدس اسلام است در سوره‌هاي متعدد مثلا سوره نساء و همچنين سوره طلاق به مسائل و احكام مرتبط با خانواده و حقوق و احكام خانواده اشاره مي‌نمايد. در اين پژوهش، راهبردهايي با عنوان‌خدا محوري، دين محوري، اصل عدالت، اصل تسامح و تساهل واصل محبت؛ همچنين راهكارهاي ايجايي و سلبي در تحكيم بنيان خانواده بررسي شده است. يافته‌هاي اين پژوهش نشان داده است كه راهكارهاي ايجايي در فقه شيعه مي‌تواند شامل تحميل نكردن پيوند زناشويي، سهولت در ازدواج، اطاعت زوجه از زوج، تقويت عفاف و پوشش مناسب، اصل حسن معاشرت، اصل وجوب نفقه، مهريه، اصل تمكين و مطلوبيت و استحباب فرزندآوري،‌ حقوق فرزندان و تحكيم خانواده مي‌باشد. كه راهكارهاي سلبي در فقه شيعه مي‌تواند شامل پرهيز از ازدواج حرام و مكروه، پرهيز از طلاق و پرهيز از رفتارهاي خيانت آميز در فقه شيعه باشد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : مازندران
  • : تنکابن
  • : مازندران - تنکابن - مدرسه علمیه تخصصی شهید مطهری «رحمة الله علیه»