بررسی مواردسوگند ابتدایی مدعی در فقه امامیه و حنفیه

شناسه محتوا : 49787

1403/08/19

تعداد بازدید : 21

چكيده سوگند اصولاً به صورت مستقل و بدون نياز به ادله ديگر از جمله ادله اثباتي و قاطع دعواي محسوب مي شود و داراي انواع مختلفي است. با وجود اين؛ سوگند ابتدايي به عنوان يكي از انواع آنها به صورت استثنايي به همراه ادله ديگر به عنوان ادله اثبات به كار گرفته مي شود و در فقه اماميه و حنفيه در خصوص آن قواعد و ضوابطي تعيين شده است. به همين دليل در پژوهش پيش رو اين سوال اساسي مطرح شده است كه؛ رويكرد فقه اماميه و حنفيه نسبت سوگند ابتدايي چگونه است؟ بدين ترتيب به روش توصيفي- تحليلي مورد بررسي و پاسخ قرار گفته و چنين نتيجه گيري اجمالي شده است كه در فقه اماميه و حنفيه مهمترين موضوع سوگند ابتدايي، دعاوي عليه دارايي و ماترك متوفي، مجنون، غائب و طفل است، لكن در خصوص ساير موضوعات مشمتل بر سوگند ابتدايي اتفاق نظر وجود ندارد. همچنين قواعد و ضوابط آن موارد و موضوع هاي مشمول سوگند ابتدايي و نحوه اداي سوگند، اجماع و اتفاق نظر كامل بين فقه اماميه و حنفيه وجود ندارد. همچنين از حيث سندي( آيات قرآن كريم و روايات مثبت سوگند ابتدايي)، اتفاق نظري وجود ندارد. با همه اين تفاسير؛ از نظر‌‌ترتيب در ميان ادله اثبات دعوي به عنوان آخرين دليل و مستند در محاكم قضايي ( از جمله در ايران) مورد توجه قرار مي‌‌گيرد، اما بدون شك نقش اساسي و مهمي رسيدگي قضايي و فصل خصومت دارد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : آذربایجان شرقی
  • : تبریز
  • : آذربایجان شرقی - تبریز - مدرسه علمیه تخصصی الزهراء «علیها السلام»