رابطه حق و تکلیف در فقه سیاسی شیعه

شناسه محتوا : 49413

1403/03/23

تعداد بازدید : 10

فقه سياسي شيعه عهده دار اداره جامعه مكلفي است كه بايد حقوق آنها اعمال شود از آنجايي كه انسان مدرن امروزي معتقد است كه عصر تكليف به سر آمده و عصر جديد ، عصر حق است پس براي رسيدن به حقوق خود دست به ضديت با دين و شبهه افكني بر عليه دين مي زند و اطاعت از ولايت فقيه را بردگي مي داند و تكاليف ديني را ضد حقوق بشر تلقي مي كند پس لازم است با مشخص كردن محدوده حق و رابطه آن با تكليف به بسياري از اين شبهات پاسخ داد اين پژوهش با هدف شناخت حقوق و تكاليف در فقه سياسي شيعه و بررسي رابطه آن دو با هم در سايه توصيف و تحليل قواعد فقه سياسي شيعه و جايگاه آنها در اعمال حقوق جامعه و افراد آن با داده هاي كتابخانه ايي انجام شد و نتايج بدست آمده نشان داد كه مهمترين مجراي حق در فقه سياسي ، اصالت اباحه است و از جمله اسباب اباحه ، مي توان به اذن و ادله شرعي ،مالكيت و وكالت و ادله عقلي اشاره كرد و براساس همين ادله ، حق حاكميت سياسي و حق نظارت و تابعيت و مصونيت و حق آزادي بيان براي افراد در جامعه شيعي به اثبات رسيد و با توجه به مصالح و منافع جامعه و افراد آن يه كه سري تكاليف ، تشريع مي شود و اينكه بين حق و تكليف يك تمايزهاي وجود دارد از جمله اينكه حق را مي توان ساقط كرد يا انتقال داد و به نوعي امتياز و توانايي محسوب مي شود ولي تكليف چنين قابليتي ندارد چون زمام تكليف به دست شارع است البته در مورد رابطه حق و تكليف در فقه سياسي شيعه اقول مختلفي وجود دارد از جمله اينكه عده ايي انسان را موجودي حق محور مي دانند و تكاليف ديني را از حوزه اجتماع و سياست خارج مي كنند و عده ايي ديگر دين را به عنوان يك سيستم تكليف مدار معرفي مي كنند و هيچ جايگاهي براي حقوق انسان ها قائل نيستند اما آنچه مسلم است اين است كه لازمه احقاق حقوق ، انجام تكاليف است پس بين حق و تكليف در فقه سياسي يك تلازمي وجود دارد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : بوشهر
  • : بوشهر
  • : بوشهر - بوشهر - مدرسه علمیه تخصصی معصومیه