بررسي آثار شروط ضمن عقد نكاح از ديدگاه فقه اماميه
پايان نامه اينجانب در رابطه با يكي از موضوعات فقهي ميباشد ، چون با نگاهي به زندگي روزمره دريافتم كه اين مساله و مسائلي از اين باب در جامعه به كرات يافت ميشود و همچنين سوالاتي كه در اين زمينه براي خودم وجود داشت ، انگيزه اي شد تا موضوع شروط ضمن عقد نكاح را برگزينم. در نكاح مانند ساير قراردادها ممكن است اراده به پارهاي تعهدات فرعي كه خارج از اركان و عناصر اصلي قرار داد است نيز تعلق بگيرد. اين تعهدات فرعي را شروط ضمن عقد گويند. فوايدي كه اين تحقيق مي تواند داشته باشد اين است كه تا حدود زيادي ميتواند از آمار رشد و توسعه طلاق بكاهد و در حل مشكلات خانواده نقش مهمي را ايفا نمايد ، مشروط بر اينكه قانون گذاران سطح آگاهي مردم را نسبت به آن بالا ببرند. روش نگارش تحقيق به صورت توصيفي تحليلي و با تاكيد بر منابع و ابزار ، كتاب و كتابخانه اي مي باشد. كتاب هاي فقهي و روايي بسياري در مورد شرط و مباحث مرتبط با آن نوشته شده است، به ظاهر اولين فقيهي كه موضوع شرط و مباحث مرتبط با آنرا به گونه اي مستقل و مبسوط گردآوري كرده و به تحليل و بررسي آن پرداخته ، مرحوم شيخ انصاري رحمة الله عليه در كتاب ارزشمند مكاسب بوده است. شروط ضمن عقد در يك تقسيم بندي به صحيح و باطل تقسيم ميشود ، چنانچه شرط از شرايط صحت برخوردار باشد از هر سه نوع شرط فعل ، شرط نتيجه ، شرط صفت كه باشد در ضمن هر عقدي قرار گيرد ، لازم الوفا مي باشد. منتها اثر اين شرط در ساير عقود با نكاح كمي متفاوت است. شروطي كه باطلند به دو دسته تقسيم ميشوند: شروطي كه باطلند ولي مبطل عقد نيستند و بر سه گونه اند: شرط غير مقدور _ شرط بيفايده _ شرط نامشروع. اما شروطي كه باطل و مبطل عقد هستند بر دو گونه اند: شرط خلاف مقتضاي عقد- شرط مجهولي كه جهل به آن موجب جهل به عوضين شود. در فقه راجع به شرايط صحت شرط اتفاق نظر وجود ندارد ، اما آنچه مورد اتفاق تمامي فقهاست اين است كه شرط اولاً نبايد مخالف با كتاب و سنت باشد ، ثانياً خلاف مقتضاي عقد نيز نباشد.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : گیلان
- : رودسر
- : گیلان - رودسر - مرکز تخصصی فاطمیه