احكام فقهي استفاده از طلا و ابريشم در فقه اماميه

شناسه محتوا : 35301

1399/10/16

تعداد بازدید : 200

طلا و ابريشم از گذشته ها تا به امروز مورد استفاده ي مردم به عنوان پوشش و يا زيور آلات و همچنين براي تزيين لباس بوده است. به ويژه امروزه كه توجه مردم به زيورآلات بيشتر شده، استفاده از طلا مخصوصا براي مردان رواج يافته است . از آنجا كه دين مبين اسلام، ديني است كامل كه فرد را هيچ گاه ودر هيچ مساله اي بدون حكم و قانون رها نكرده است در روايات و ادله ي ديني به حكم طلا و ابريشم هم پرداخته شده است . آنچه به نظر ضروري مي رسيد حكم پوشش طلا و ابريشم براي زنان و مردان در نماز و غير نماز است كه هركدام جداگانه مورد بررسي قرار گرفت . در آيات و روايات عمومات و اطلاقاتي در مورد پوشش وجود دارد كه در صورتي كه ادله ي خاصه معارض داشته باشند و يا هر اشكالي بر آنها وارد باشد مي توان به آن عمومات و اطلاقات مراجعه كرد.ادله ي خاصه اي كه براي مشخص شدن حكم پوشش طلا و ابريشم چه در نماز و چه در غير نماز، چه براي زنان و چه مردان، به آن تمسك مي شود از جمله ي همان ادله ي اربعه يعني كتاب، سنت، اجماع و عقل است كه منابع اصلي فقه هستند. پس از مراجعه به روايات مرتبط با اين بحث و بررسي سند و دلالت هاي اين روايات و همچنين بررسي آراء و فتاواي علماي متقدم و متاخر و تعارض هاي موجود ميان نظرات آنها، نتايجي كه حاصل شد عبارتند از : 1- پوشش و استفاده از طلا به طور مطلق و در نماز هم براي مردان و هم زنان جايز و غير مبطل است. 2- پوشش ابريشم براي مردان به طور، مطلق حرام و مبطل نماز است . 3- پوشش ابريشم براي زنان چه درنماز وچه در غير نماز، جايز ونمازدرآن صحيح است. البته منظور از ابريشمي كه در مورد آن بحث مي شود ابريشم خالص است نه ابريشمي كه با چيز ديگري مخلوط شده باشد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : فقه و اصول
  • : خوزستان
  • : اهواز
  • : خوزستان - اهواز - مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا«س»