1. میزان ساعت برگزاری هر آموزه برنامه مهارت آموزی پژوهشکری در بین دروس آموزش چقدر است؟
در ازای هر نیم واحد عملیـنظری مهارتها، 12 ساعت علاوه بر ساعات آموزشی درس مربوطه در نظر گرفته میشود.
2. در میان آموزههای برنامه مهارتآموزی پژوهشگری، برای نشست علمی، شناسه درس و شیوه ارزشیابی وجود ندارد؛ ارزشیابی این آموزهها چگونه است؟
در کلیات برنامه، پیوست نامه 1993 ذکر شده است که نشست و کرسی و ارائه شفاهی هیچ واحدی ندارند و نمرهای برای آنان در نظر گرفته نمیشود بلکه یک جلسه از کلاس درس با موضوعی خاص، به صورت نشست یا کرسی برگزار میشود.
3. آیا مهارتهایی که برای هر پایه در نظر گرفته شده است، باید در زمان حذف و اضافه برای طلاب انتخاب شود؟
انتخاب مهارتها همانند واحدهای آموزشی در زمان انتخاب واحد آموزشی و به صورت الزامی صورت میگیرد.
4. نمره آموزههای مهارتآموزی پژوهشگری برای طلابی که واحدهای آنها تطبیق خورده است، چگونه ثبت شود؟
این دسته از طلاب باید 0/5 واحد مهارتها را انتخاب میکنند و جزوهها و کتابهایی را که استاد تدریس میکنند، مطالعه کرده، در پایان نیمسال کارهای عملی و امتحان را ارائه دهند.
5. آیا دورهها و مهارتهایی برای اساتید و همچنین طلاب، خارج از برنامههای پیش بینی شده مرکز لازم است؟
به صورت الزامی خیر؛ ولی در صورت تمایل، مدرسه میتواند، براساس نیاز استادان و طلاب، کارگاههای مناسب برگزار کند.
6. ساعات تعریف شده در بخشنامه برای هر آموزه باید جداگانه گذاشته شود یا با ساعات آن درسی که مهارت برای آن در نظر گرفته شده است؟
مقدار ساعت هر مهارت، به ساعات درسی اضافه میشود و استاد در هر زمان از جلسات تدریس خود که مایل باشد، مباحث را ارائه میدهد.
7. برنامه ارتقای توان پژوهشی اساتید بر عهده مدرسه است یا مرکز، برنامه جامعی را در نظر دارد؟
مدارس علاوه بر استفاده از فایلهای صوتیـتصویری و جزوههای موجود در پایگاه پویش برای آموزش استادان، مخیّر هستند که کلاسهایی را نیز بر حسب نیاز برای ایشان تشکیل دهند.
8. مدارسی که طلاب پارهوقت یا هفتساله دارند، برای برنامه مهارتآموزی پژوهشگری چگونه اقدام کنند؟
طبق نامه 97الف/1986 عمل کنند.
9. طبق بخشنامه اشراب برنامه های پژوهشی در برنامههای آموزش، یکی از وظایف مدرسه انتخاب اساتید توانمند است؛ آیا این مورد با الزام مدارس به ارائه این آموزهها در دروس خاص منافات ندارد؟
در برنامه ارسالی، برای هر آموزه دو درس در نظر گرفته شده است و مدارس میتوانند درسی را در نظر بگیرند که استاد متبحّر دارد؛ علاوه بر این باید استادان را در طرح ارتقا توان پژوهشی شرکت دهند؛ زیرا بیان این آموزهها و مهارت پیدا کردن در ارائه آنها جزو شرایط و وظایف استادان محترم است.