1. مدارسی که کارگروه تحقیقات پایانی ندارند و موضوعات جهت تصویب به استان ارسال میشد، آیا برای تصویب موضوع مقالات بر اساس آییننامه عمل کنند و کارگروه تشکیل دهند یا موضوعات برای استان ارسال شود؟
در صورتی که امکان تشکیل کارگروه برای مدارس وجود دارد، اقدام کنند و الّا به استان ارسال شود.
2. مدارسی که کارگروه مورد تایید مرکز استان را دارند، آیا باید مجدداً اساتید جدید را جهت تشکیل کارگروه مقالات پایانی معرفی کنند؟
نیازی به تشکیل کارگروه جدید و تأیید دوباره اعضا نیست و میتوانن با همان اعضا (در صورت داشتن مهارت برای تأیید موضوع مقاله) مقالات پایانی را بررسی کنند.
3. تعداد اعضا کارگروه مقالات پایانی، جهت بررسی موضوعات چند نفر باید باشد؟
دبیر کارگروه (معاون پژوهش) + حداقل 2 استاد
4. آیا طلاب قبل از ورودی 95 که موضوع تحقیق پایانی برای آنها تصویب شده است، میتوانند مقاله پایانی بنویسند؟
خیر. طلابی که طرح اجمالی یا تفصیلی ایشان تصویب شده نمیتوانند مقاله بنویسند، مگر اینکه استاد راهنما رضایت کتبی داده، مدرسه مسئولیت آن را بر عهده بگیرد.
5. آیا گذراندن دوره مهارت مقالهنویسی برای طلاب قبل از 95 ضروری است؟
خیر برای طلاب قبل 95 الزامی نیست.
6. با توجه به اینکه طلاب ورودی قبل از 95 متمایل به نوشتن مقاله به جای تحقیق پایانی دارند و هنوز سامانه مقالات پایانی راه اندازی نشده است، به چه صورت موضوعات مقالات ایشان ثبت شود؟
از آن جهت که الزام نگارش مقاله برای طلاب 95 به بعد است، سامانه حداکثر تا زمان نگارش مقاله طلاب 95 آماده خواهد شد؛ ولی قبل از آن معاون پژوهش، برای طلاب ورودی قبل از 95 به صورت دستی، روند را ثبت خواهد کرد.
7. افرادی که مشمول تمدید سنوات شده و تا پایان نیمسال اول 97-98 فرصت دارند، آیا میتوانند دو مقاله را هم زمان انجام دهند؟
بله میتوانند؛ از نظر قانونی مشکلی نیست؛ ولی به ایشان گوشزد فرمایید که نگارش دو مقاله همزمان و بدون داشتن استاد راهنما کاری سخت است.
8. آیا طلبه میتواند موضوع مصوّب تحقیقات پایانی را به عنوان موضوع مقاله پایانی انتخاب کند؟
خیر. ویژگیهای موضوع تحقیق پایانی متفاوت از موضوع مقالات است.
9. طلبه از چه زمانی میتواند، مقالات پایانی خود را بنویسید؟
طلبه از زمان انتخاب آموزه مقالهنویسی مخیّر است که مقاله خود را نیز انتخاب کند ولی الزام آن در زمان ارائه کارگاه مقالهنویسی است.
10. آیا تکراری نبودن موضوعات برای مقالات از جمله شرایط بررسی موضوعات میباشد ؟ ملاک تکراری بودن یا نبودن موضوع مقالات چیست؟
بله جزو شرایط است و تکراری نبودن آنها در کارگروه مقالات پایانی بررسی میشود.
11. آیا مقالات پایانی طرح اجمالی و تفصیلی دارند؟
خیر
12. آیا طلبه میتواند در انتخاب ارزیاب مقاله پایانی دخیل باشد؟
خیر
13. آیا شرکت طلاب در کارگاه تدوین مقالات برای موضوعیابی خوب و نوشتن مقاله به تنهایی میتواند راهگشا باشد؟
اگر طلبه ورودی 95 به بعد در کارگاهها شرکت کند و گام به گام مهارتهای مقالهنویسی را بیاموزد، زمان برگزاری کارگاه مقالهنویسی با کمک استاد خود، با آمادگیهای لازمی که پیدا کرده است، مشکلی در انتخاب موضوع و نگارش مقاله نخواهد داشت.
14. در صورت تفاوت نمره اساتید ارزیاب به مقالات پایانی باید میانگین نمره لحاظ شود؟
خیر. هر مقاله یک نمره مجزا دارد.
15. آیا تحقیقهایی که در یک کلاس ارائه میشوند به صورت همزمان ارائه میشوند؟
مقاله پایانی، تحقیق کلاسی نیست و باید با توجه به ویژگیهای مقاله نوشته شود؛ طلبه میتواند دو مقاله را در یک زمان ارائه دهد.
16. با توجه به حذف تحقیق پایانی برای برخی از پایهها و ارائه مقالات آیا طلاب نیاز به استاد راهنما دارند؟
خیر
17. آیا موضوعات جدید از سوی مرکز در اختیار طلاب قرار خواهد گرفت؟
خیر
18. آیا مقالات پایانی بعد از تصویب و تدوین نیاز به برگزاری جلسه دفاع دارد؟
خیر
19. آیا مقالات پایانی نیاز به صحافی یا چاپ دارند؟
خیر
20. آیا بعد از بارگزاری مقالات پایانی در سامانه باید یک نسخه به مدرسه یا استان ارائه شود؟
خیر
21. آیا دو مقاله میتوانند همزمان ارائه شوند؟
بله
22. در صورت عدم نیاز به استاد راهنما جهت ارائه مقاله پایانی، تکلیف اساتید راهنما چیست؟
استادان محترم میتوانند با افزایش توان علمی خود، در صورت داشتن شرایط، به عنوان استاد ارزیاب فعالیت داشته باشند.
23. در صورت نیاز به ارسال موضوعات به مدیریت استان، در قالب چه کاربرگی ارسال شوند؟
نیازی به ارسال دستی نیست و فقط در سامانه ثبت میشود.