مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
معاونت پژوهش
مدیریت امور پژوهشی واحدهای حوزوی
آیین نامه ، ضوابط و مقررات
تدوین پایان نامه
سطح سه حوزه های علمیه خواهران
زمستان 1393
بسم الله الرحمن الرحیم
فصل اول: کلیات
ماده 1: تعاریف
الف- واحد آموزشی- تربیتی: به هر يك از واحدهاي حوزوي كه عهده دار امر تعليم و تربيت طلاب در هر يك از مقاطع تحصيلي هستند اطلاق مي شود.
ب –مدیریت استانی: واحد مدیریتی تابعه مركز مديريت حوزه های علمیه خواهران که به منظور اعمال اختیارات، اداره امور حوزوی و انجام وظایف مرکز مدیریت در استان ها تشکیل می شود.
ج- گروه علمی: گروه علمی متشکل از اساتید متخصص در هر رشته هستند که انجام بخشی از فرایند پایان نامه برعهده آنان است.
د- کمیسیون امور خاص: کمیسیون موارد خاص جهت بررسی و تصمیم گیری نسبت به موارد پیش بینی نشده در این آیین نامه و امور خاص پایان نامه ها در مدیریت استان یا معاونت پژوهش مرکز تشکیل میگردد.
ماده 2:پایان نامه
پایان نامه، نتیجه پژوهش وتتبع علمی طلبه درباره مسئله ای مشخص است که متناسب با رشته های تحصیلی در سطح سه، برابر ضوابط و زیر نظر استاد راهنما و و در صورت لزوم استاد مشاور به نگارش در می آید.
ماده 3:
هدف از تدوین پایان نامه، سنجش مهارت طلبه در به کارگیری منابع اصلی و استفاده مطلوب از آنها، عمق بخشی به دانایی و توانایی، تقویت روحیه تتبع، مهارت جمع بندی اقوال، تحلیل و نقد علمی است.
ماده 4:
مسئولیت و نظارت بر امور محتوایی و اجرایی پایاننامه ها، همچنین تفسیر و رفع ابهام از مواد آیین نامه بر عهده معاونت پژوهش مرکز است. این معاونت میتواند بخشی از وظایف خود را بر اساس این آیین نامه به گروه های علمی، مدیریت های استانی و واحدهای آموزشی-تربیتی واگذار کند.
ماده 5:
ارزش پایان نامه در سطح سه، 4 واحد درسی است.
ماده 6:
انتخاب موضوع پایان نامه پس از گذراندن سه چهارم واحدهای درسی، الزامی است.
تبصره: طلبه پس از گذراندن دو سوم واحدهای درسی ، مجاز است موضوع پایان نامه خود را انتخاب نماید
ماده 7:
عنوان پایان نامه باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
1- جزئی و مسئله محور
2- شفاف و گویا
3- مرتبط با موضوعات دینی
4- متناسب با رشته تحصیلی طلبه
5- جدید و غیر تکراری در حوزه های علمیه و مراکز علمی –پژوهشی.
تبصره: انتخاب موضوع تکراری، درصورتی که ساختار پیشنهادی طلبه کاملا متفاوت بوده و ابعاد جدیدی در پژوهش ایجاد نماید، بلامانع است.
ماده 8:
انتخاب ترجمه متوني كه تاكنون ترجمه نشدهاند يا تصحيح نسخ خطي به عنوان موضوع پایان نامه، بلامانع است.
تبصره1 : در صورت انتخاب ترجمه، لازم است حداقل یک پنجم حجم پایان نامه، ازتحلیل و نقد علمي تشکیل شود.
تبصره 2 : در صورت انتخاب تصحیح نسخ خطی، لازم است یک مقدمه علمی به میزان حداقل30 صفحه A4حاوی بررسی، شرح،تحلیل و نقد محتوای اثر در ابتدای پایان نامه نگاشته شود.
ماده 9:
پايان نامه زير نظر استاد راهنما تدوين مي گردد.
تبصره: درموضوعات خاص، به تشخيص گروه علمي ، از استاد مشاور استفاده مي شود.
ماده 10:
در صورت تصویب طرح تفصیلی، طلبه نمیتواند عنوان پایان نامه خود را تغییر دهد.
تبصره: پیش از تصویب طرح تفصیلی، طلبه فقط یک بار با ارایه دلایل موجه و تایید استاد راهنما و اطلاع استاد مشاور، مجاز به درخواست تغييرعنوان مصوب پایان نامه است.
ماده 11:
ساختار طرح تفصیلی مصوب گروه علمی، حداکثر تا سی درصد با تشخیص استاد راهنما قابل تغییر است.
تبصره : تشخیص میزان درصد تغییرات اعمال شده، برعهده داور است و این بررسی قبل از تشکیل جلسه دفاعیه انجام می شود.
ماده 12:
حجم پایان نامه سطح سه، بدون احتساب فهرست منابع و ضمایم، نباید از100 صفحه (300 كلمه با احتساب حروف) کمتر و از 200 صفحه بیشتر باشد.
تبصره: درصورتي كه موضوع پايان نامه، ترجمه وتصحيح نسخ خطي باشد، رعايت حداكثرحجم الزامي نيست.
ماده 13:
طلبه موظف است پایان نامه را در زمان تعیین شده، جهت تعیین استاد داور و زمان دفاع، ارایه دهد. عدم ارایه پایان نامه در مهلت مقرر، به منزله انصراف است.
ماده 14:
استخراج مقاله علمی معتبر از پایان نامه، دارای امتیاز است. مقاله می بایست پس از برگزاری جلسه دفاعیه، به تایید مراجع ذیصلاح برسد.
ماده 15:
مهلت دفاع از پایان نامه، محدود به حداکثر سنوات مجاز تحصیل طلبه[1]، حسب آیین نامه آموزشی مرکز خواهد بود. چنانچه طلبه نتواند در موعد مقرر، واحد پايان نامه را بگذراند، از دريافت مدرك سطح سه محروم ميشود.
ماده 16:
پایان نامه باید به صورت روشمند، مطابق ضوابط مندرج در این آیین نامه و «شیوه نامه نگارش پایان نامه سطح سه» ضمیمه این آییننامه، به صورت فردي وپس از تصويب طرحنامه، ظرف مدت حداقل3 و حداكثر12 ماه نگاشته شود.
تبصره1 : در موارد خاص، با درخواست طلبه و تایید استاد راهنما و معاون پژوهش واحد آموزشی- تربیتی، این مهلت تا 4 ماه قابل تمدید است.
تبصره 2 : تمدید مجدد مهلت،به تناسب سنوات مجاز تحصیلی،با تایید اساتید راهنما و مشاور و معاون پژوهش واحد آموزشی- تربیتی، حداکثر برای 2 ماه دیگر و با کسر یک نمره از بیست نمره پایان نامه امکان پذیر است.
تبصره 3 :در مواردی که تاخیر از ناحیه مجموعه اداری یا داور باشد، به حداکثر زمان اضافه خواهد شد.
ماده 17:
طلبه موظف است در هر حال، حداکثر 3 ماه پیش از پایان سنوات تحصیلی، پایان نامه خود را ارايه نماید.
ماده 18:
پایان نامه ای که قبلاً در مراکز دیگر ارایه شده باشد، پذیرفته نمیشود.
ماده 19:
طلبه مهمان می تواند با موافقت واحدهای آموزشی- تربیتی مبدا و مقصد، پایان نامه خود را در واحد مقصد تدوین کرده، از آن دفاع کند. در این صورت نام واحد آموزشی- تربیتی مبدا روی جلد پایان نامه درج می شود.
ماده 20:
چاپ پایان نامه های تحصیلی، تابع آیین نامه ذیربط است.
فصل دوم : عناصر
ماده 21:
عناصرمؤثر در فرایند انجام مراحل پایان نامه عبارتند از:
1- معاونت پژوهش مدیریت استانی
2- معاونت پژوهش واحد آموزشی- تربیتی
3- طلبه
4- گروه علمی
5- اساتید راهنما و مشاور
6- هیئت داوران
3- ماده 22: وظایف واقدامات معاونت پژوهش مدیریت استان
معاونت پژوهش، یکی از معاونتهای مدیریت استان است که جهت انجام فرایند پایان نامه اقدامات و وظایف زير را برعهده دارد :
1. دریافت اسامی طلاب واجد شرایط نگارش پایان نامه از طریق سامانه آموزش
2. دریافت عناوین پایان نامه و کنترل آنها از حیث دارا بودن شرایط وعدم تکرار
3. دريافت سوابق و مدارك اساتيد پيشنهادي طلاب که نام آنها در بانک اطلاعات اساتید ثبت نشده است
4. بررسی و تایید صلاحیت های عمومی اساتید راهنما و مشاور، قبل از طرح درگروه علمی
5. برنامه ریزی و تشکیل جلسه گروه جهت تصویب عناوین و تایید اساتید معرفی شده حداکثر 20 روز پس از دریافت درخواست ها
6. حضور در جلسات گروه علمی به عنوان دبیر جلسه
7. ارسال عناوین تصویب شده و معرفی اساتيد تاييدشده به مرکز، حداکثر 5 روز پس از تصویب
8. معرفی اساتيد تاييدشده به واحد آموزشی–تربیتی حداکثر 5 روز پس از تایید مرکز
9. دریافت عناوین جدید و پرونده اساتید جدید مشاور و راهنما از واحد آموزشی- تربیتی در صورت عدم تأیید عناوین و اساتيد پيشنهادي اولیه و طرح مجدد درگروه
10. بررسی وارسال درخواست ها به کارتابل اساتید راهنما و مشاور حداکثر تا 5 روز پس از تاييد آنها
11. دریافت طرحهای تفصیلی پایاننامهها از واحد آموزشی-تربیتی، حداکثرسه ماه پس از ابلاغ تصويب عنوان
12. تشکیل جلسه گروه علمی جهت بررسی و تصویب طرح های تفصیلی دریافت شده ، حداکثر 25 روز پس از دریافت طرح ها
13. اعلام نتیجه بررسی طرح های تفصیلی به واحد آموزشی-تربیتی حداكثر تا 5 روز پس از بررسی
14. دریافت طرح تفصیلی مجدد یا اصلاح شده از واحدآموزشی-تربیتی در صورت عدم تأیید طرح تفصیلی پیشنهادی و طرح مجدد درگروه
15. دریافت اعلام آمادگی دفاع
16. تشکیل جلسه گروه جهت تعیین داور، حداکثر15 روز پس از وصول درخواست و معرفی داور به واحد آموزشی-تربیتی حداکثر 3 روز پس از تعیین
17. تشكيل و اداره جلسه دفاعيه در مواردی که دفاع به واحدآموزشی- تربیتی واگذار نشده است
18. دریافت نمره مقاله
19. دریافت كاربرگ تکمیل شده ارزیابی هیئت داوران در جلسه دفاعیه
20. تنظیم صورتجلسه دفاعیه و ارسال نتیجه به مرکز و واحد آموزشی-تربیتی
21. دریافت اعتراض طلبه به نتیجه داوری به هنگام لزوم از طریق واحد آموزشی -تربیتی و در صورتی که نمره ارزیابی کمتر از حد نصاب قبولی باشد
22. تشکیل جلسه گروه علمی به منظور بررسی اعتراض طلبه حداکثر تا 20 روز پس از دریافت اعتراض
23. اعلام نظرگروه به واحد آموزشی –تربیتی، حداکتر تا 3 روز بعد از جلسه گروه
24. پیگیری جهت تکرار فرایند دفاع از پایان نامه در صورت نیاز
25. تشکیل کمیسیون موارد خاص جهت بررسی امور خاص و ارسال موارد ذیربط به معاونت پژوهش مرکز جهت طرح در کمیسیون مرکز
26. پیگیری اخذ نتیجه و مصوبه کمیسیون موارد خاص و ارسال نتیجه به ذی نفع و پیگیری تا حصول نتیجه نهایی
27. دریافت دو نسخه چاپی پایان نامه از واحد آموزشی-تربیتی و ارسال يك نسخه به معاونت پژوهش مركز و بايگاني نسخه ديگر درمديريت استاني
ماده 23:وظایف و اقدامات معاونت پژوهش واحد آموزشی - تربیتی
معاونت پژوهش، یکی از معاونت های واحدهای آموزشی-تربیتی استکه جهت انجام فرایند پايان نامه اقدامات و وظایف زیر را بر عهده دارد :
1. دریافت فهرست طلاب واجد شرایط نگارش پایان نامه از طریق سامانه آموزش
2. توجیه طلاب جهت شروع نگارش پایان نامه در زمان مقرر (از طریق: نصب اطلاعیه، نامهکتبی، برگزاری جلسه توجیهی و... )بر اساس آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به پایان نامه
3. آموزش کاربری سامانه پایان نامه به طلاب
4. شناسایی اساتید واجد شرایط راهنمایی ومشاوره پایان نامه ومعرفی به طلاب
5. گردآوری سوابق و مدارک علمی- پژوهشی اساتيد راهنما و مشاور شناسایی شده یا پیشنهادی طلاب، احراز صلاحیت های عمومی آنها و معرفی به مديريت استاني
6. مشاوره به طلبه جهت انتخاب استاد راهنما، مشاور و انتخاب موضوع وعنوان مناسب
7. دريافت عناوین، اسامی اساتيد پيشنهادي و طرحنامه پايان نامه طلبه در موعد مقرر، کنترل و ارسال به معاونت پژوهش مديريت استاني حداکثر یک هفته پس از دريافت
8. ابلاغ مصوبات گروه علمی به طلبه، حداكثر سه روز پس از دريافت مصوبات از مديريت استاني
9. دريافت گزارش هاي دو ماهه تدوين پايان نامه از طلاب در وقت مقرر و رسيدگي به آنها
10. دريافت، بررسي وپيگيري به موقع ومناسب درخواست ها و مكاتبات اساتيد راهنما، مشاور يا طلاب در حال نگارش پايان نامه در طول زمان نگارش آن
11. صدور گواهی حضور درسه جلسه دفاعیه برای طلابی که در آستانه دفاع هستند
12. تطبیق پایان نامه آماده دفاع با آیین نامه، ضوابط وطرحنامه و ارسال برای مديريت استاني در صورت تایید
13. اعلام موارد عدم انطباق پایان نامه با آیین نامه، ضوابط وطرحنامه به طلبه جهت انجام اصلاحات لازم
14. دريافت اعلام آمادگي داور
15. ارسال پایاننامه و طرحنامه مصوب برای استاد داور، حداکثر 3 روز پس از دريافت اعلام آمادگي وی
16. دریافت ارزیابی مقدماتی استاد داور و اعلام به طلبه در صورت نیاز به اصلاحات احتمالی
17. دریافت پایاننامه اصلاح شده به همراه تأیید انجام اصلاحات توسط استاد داور،جهت تعیین زمان دفاع
18. فراهم نمودن مقدمات لازم برای برگزاری جلسه دفاع، از قبیل ارسال دعوتنامه براي اعضاي هيئت داوران، اطلاع رساني به طلاب، تهيه كاربرگ ها و..با هماهنگی مدیریت استانی و همکاری در برگزاری جلسه دفاعیه در صورتی که اجرای دفاع به واحدآموزشی-تربیتی واگذار نشده باشد
19. دریافت تاییدیه مقاله در صورتی که مقاله برای ارزیابی به مرکز ارسال شده باشد وارسال نمره برای مدیریت استانی
20. پیگیری جهت دریافت نتیجه ارزیابی پایان نامههای دفاع شده از مديريت استانی
21. دریافت سه نسخه از پایان نامه صحافی شده از طلبه و ارسال دو نسخه برای مدیریت استانی وثبت وضبط یک نسخه در کتابخانه واحد آموزشی - تربیتی
22. درخواست حق الزحمه هیئت داوران ازمدیریت استان، پیگیری لازم و ارسال رسید بانکی برای اساتید پس از پرداخت
ماده 24:وظایف واقدامات طلبه
طلبه سطح 3 جهت انجام فرایند پایان نامه، اقدامات و وظایف زير را بر عهده دارد:
1. مطالعه دقیق کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به پایان نامه و فراگیری کاربری سامانه ذیربط
2. ثبت نام براي نگارش پايان نامه با انتخاب واحد در موعد مقرر
3. مشاوره با معاون پژوهش واحد آموزشی-تربیتی و انتخاب و پیشنهاد موضوع یا موضوعات جدید، همراه با معرفی اساتید راهنما و مشاور و ثبت در سامانه
4. مراجعه مستمر به سامانه برای آگاهی از مراحل کار و انجام امور پایان نامه
5. دریافت نتیجه درخواست در خصوص عناوین و اساتيد پیشنهادی
6. پیشنهاد مجدد عنوان یا اساتید راهنما و مشاور در صورت عدم تصویب موارد پیشنهادی حداکثر ظرف مدت 2 ماه
7. تهیه طرح تفصیلی پایان نامه، ارائه به اساتید راهنما و مشاور، دریافت نقطه نظرات وانجام اصلاحات لازم
8. ارسال طرحنامه حداکثر 3 ماه پس از تاييد عنوان
9. انجام اصلاحات طرحنامه در صورت لزوم حداکثر ظرف مدت 45 روز
10. دریافت تصویب طرحنامه
11. انجام فرایند تحقیق و تدوین پایان نامه براساس ضوابط آیین نامه و دستور العمل نگارش پایان نامه
12. ارتباط مستمر با اساتید راهنما و مشاور در طول نگارش پایان نامه و ارائه گزارش پیشرفت کار به آنان هر دو ماه یک بار
13. رعایت برنامه زمانی نگارش
14. ارسال گزارش پیشرفت پايان نامه به واحد آموزشی-تربیتی هر دو ماه يك بار
15. درخواست تمديد مهلت تدوين پايان نامه در صورت لزوم وبه تناسب سنوات مجاز تحصیلی
16. اتمام فرایند تحقیق و نگارش پایان نامه به صورت مکتوب و نهایی سازی آن
17. ارايه یک نسخه از پایان نامه به استاد راهنما ومشاور و اعمال اصلاحات احتمالی
18. ارایه درخواست دفاع با تایید اساتید راهنما و مشاور
19. ارايه نسخه ای مکتوب از پایان نامه ومقاله به واحدآموزشی-تربیتی در صورت لزوم
20. دریافت نظر استاد یا اساتید داور جهت دفاع یا اصلاحات احتمالی
21. شرکت در حداقل سه جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه و دریافت گواهی حضور از معاونت پژوهش واحد آموزشی-تربیتی
22. استخراج یک مقاله علمی از پایان نامه و ارایه به استاد راهنما جهت ارزیابی اولیه
23. حضور در جلسه دفاعیه جهت ارايه گزارش شفاهی تحقیق ودفاع از آن
24. اعمال اصلاحات احتمالی مطرح شده در جلسه دفاعیه در موعد مقرر
25. اخذ تایید مقاله و ارایه نمره آن به واحد آموزشی-تربیتی در صورتی که تایید مقاله از مجلات معتبر علمی درخواست شده باشد
26. تکمیل کاربرگ اعتراض به نتیجه داوری در صورت مردود شدن پایان نامه و تمایل طلبه به اعتراض و تحویل به واحد آموزشی-تربیتی حداکثر 3 روز پس از جلسه دفاعیه
27. بازنویسی پایان نامه درصورت لزوم و در مهلت قانونی تعیین شده در جلسه دفاعیه
28. پیگیری تجدید فرایند دفاع از پایان نامه در صورت لزوم
29. دریافت نتیجه ارزیابی هیئت داوران مبنی بر قبول پایان نامه از واحد آموزشی-تربیتی
30. مجلد نمودن پایان نامه
31. تهیه سه نسخه چاپی و صحافي شده پایان نامه و ارایه به واحد آموزشی-تربیتی
ماده 25:گروه علمی پایان نامه
اعضا گروه علمی با پیشنهاد مدیر استان و تایید معاونت پژوهش مرکز تعیین می شوند.
ماده 26:
شرایط اعضای گروه علمی عبارتند از :
1- آشنایی کامل با روش تحقیق
2- تسلط بر مسایل جدید مطرح در رشته ذیربط
3- داشتن صلاحيت هاي عمومي و روحیه کار جمعی
4- اتمام تحصیلات حوزوی سطح چهار
5- داشتن سابقه حداقل2 مورد راهنمایی پایان نامه در سطح سه یا کارشناسی ارشد
6- داشتن یکی از سوابق زیر:
الف - پنج سال سابقه تدریس در سطح سه و در رشته ذیربط
ب - پنج سال سابقه تحقیق در رشته ذیربط با ارایه حداقل دو مقاله علمی مرتبط با رشته در مجامع علمی یا مجلات تخصصی
ج - داشتن سه اثر تالیفی علمی در رشته ذیربط.
ماده 27:
تعدادگروه های علمی پایان نامه هر استان، متناسب با تعداد رشته های تخصصی سطح سه موجود در استان بوده با صلاحدید معاونت پژوهش مرکز قابل افزایش است.
ماده 28: ترکیب گروه علمی به شرح زير است:
1- مسئول : از میان اعضا با انتخاب اکثریت اعضا
2- دبیر: معاون پژوهشی مدیریت استانی
3- اعضا : پنج نفر کارشناس واجد شرايط مندرج در ماده 26 اين آيين نامه.
ماده 29:وظایف گروه علمی عبارتند از:
1. بررسی و تصویب عناوین پیشنهادی متقاضیان تدوین پایان نامه
2. بررسی وتاييد صلاحیت علمی اساتید راهنما ، مشاور
3. بررسی و تصویب طرحنامه تحقیق
4. تعیین اساتید داور
5. بررسی و اعلام نظر پیرامون اعتراضات محتوایی پایان نامه
6. پیشنهاد موضوعات وعناوین مناسب برای تدوین پایان نامه و ارایه به معاونت پژوهش مرکز
7. رسیدگی به امور محوله ازطرف معاونت پژوهش مرکز.
تبصره 1: گروه علمی موظف است ظرف حداکثر 25 روز به تمامی درخواست های واصله مرتبط با وظایف فوق پاسخ دهد.
تبصره 2: تا واگذاری کامل مسئولیت امور پایان نامه ها به گروه های علمی، تایید نهایی عناوین وتعیین داوران در معاونت پژوهش مرکز انجام می شود.
ماده 30:وظايف مسئول گروه:
1- تعیین دستور جلسات و اداره جلسات
2- دعوت از کارشناسان غیر عضو جهت شرکت در جلسات گروه در صورت لزوم
3- تایید و امضا مصوبات گروه.
ماده 31:وظایف دبیرگروه :
1- تهیه و تنظیم دستور کار جلسات
2- دعوت از اعضا جهت تشكيل جلسات
3- برگزاری جلسات وشرکت در آن و تنظیم صورت جلسه ها
4- ابلاغ مصوبات و پیگیری اجرایی شدن آنها
5- تهیه و تنظیم گزارش عملکردگروه
6- تشکیل و تکمیل پرونده برای اعضا
7- تهیه وتنظیم برنامه و بودجه پیشنهادی سالیانه
8- پیگیری حق الزحمه اعضاگروه.
ماده 32:وظایف اعضاگروه :
1- مطالعه دقیق مجموعه ضوابط مرتبط با پایان نامه و دستورجلسات
2- شرکت در جلسات گروه و اظهار نظر کارشناسی
3- انجام وظايف بر اساس ماده 29 اين آيين نامه و موارد محوله از طرف گروه.
ماده 33:
اعضاگروه با پیشنهاد مدیر استان و تایید معاونت پژوهش مرکز تعیین می شوند.
ماده 34:
مسئول گروه در اولین جلسه، از میان اعضا گروه با رای اکثریت اعضا حاضر انتخاب ميشود.
ماده 35:
معاون پژوهش مدیریت استانی به عنوان دبیر و بدون حق رای در جلسات گروه شرکت میكند.
ماده 36:
جلسات گروه علمی پایان نامه با حضور حداقل چهار عضو دارای حق رای، رسمیت می یابد و موارد با رای اکثریت اعضا حاضر به تصویب می رسد.
ماده 37:استاد راهنما
استاد راهنما فردی است که مسئولیت علمی پایان نامه بر عهده وی بوده و دارای شرایط زیر است:
1- آشنايي كامل با شیوه تحقیق در رشته ذیربط
2- آشنایی با ابزارها و روش های پژوهشگری نوین وفناورانه
3- داشتن سابقه مشاوره موفق پایان نامه سطح سه یا پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مرتبط یا راهنمایی موفق حداقل 4 تحقیق پایانی سطح 2
4- اتمام تحصیلات حوزوی سطح چهار در رشته مرتبط يا شركت درحداقل چهار سال درس خارج رشته مرتبط و یا اتمام تحصیلات حوزوی سطح 3 با داشتن مدرک دکتری در رشته مرتبط
5- داشتن یکی از شرایط زیر:
الف )- مدرک سطح چهار
ب) - حداقل پنج سال تدریس درسطح سه و در رشته ذیربط
ج) - سابقه راهنمایی موفق پایان نامه سطح سه یا پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مرتبط
د) - حداقل پنج سال تحقیق در رشته ذیربط، با ارائه حداقل دو مقاله علمي مرتبط با رشته در مجلات و مجامع علمی
هـ) حداقل سه تالیف علمی در رشته مرتبط.
ماده 38:وظائف واقدامات استاد راهنما:
1. مطالعه دقیق مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها وشیوه نامه های مرتبط با پایان نامه
2. همکاری در تشکیل وتکمیل پرونده علمی با ارسال سوابق علمی-پژوهشی
3. اعلام آمادگي براي پذيرش مسئوليت راهنمايي طلبه با تایید درخواست طلبه در سامانه پایان نامه
4. مراقبت در حفظ رمز ورود وکاربری سامانه و مراجعه به آن برای بررسی و پاسخ به درخواست های دریافتی
5. راهنمایی طلبه جهت انتخاب موضوع و نهایی سازی عنوان
6. راهنمايي طلبه جهت تهیه طرحنامه تفصیلی پس از دریافت عنوان مصوب
7. دریافت و بررسی طرحنامه تفصیلی پیشنهادی، راهنمایی طلبه جهت انجام اصلاحات لازم تا کامل شدن طرحنامه و تایید طرح
8. راهنمایی طلبه در طول نگارش پایان نامه به ميزان مورد نياز طلبه و با صرف حداقل 40 ساعت، پس از تصویب طرح تفصیلی
9. ارايه برنامه زمان بندی نگارش فصلهای پایان نامه به طلبه
10. تعیین برنامه زمان بندی منظم جهت راهنمایی طلبه و تذکر موارد اصلاحی
11. ارايه گزارش پیشرفت کار پایان نامه طلبه به واحد آموزشي هر دو ماه یک بار
12. تذکر به طلبه درصورت عدم پیشرفت پایان نامه و ارسال رونوشت به واحدآموزشی-تربیتی
13. ارايه راهنمايی و نظرات اصلاحی به طلبه پس ازدریافت پایان نامه ومقاله آن
14. راهنمايی طلبه در صورت نیاز به اصلاحات احتمالی در پایان نامه ومقاله پس از اظهار نظر استاد داور
15. تایید اتمام پایان نامه وآمادگی برای دفاع
16. شرکت در جلسه دفاعیه و دفاع ازساختار و محتوای پایان نامه
17. تایید پایان نامه و اعلام نظر در خصوص نمره طلبه براساس معيارهاي ارزيابي مندرج در اين آيين نامه.
ماده 39:
استاد راهنما نمیتواند مسئولیت راهنمایی پایاننامه را به فرد دیگری واگذار کند.
ماده 40:
استاد راهنما می تواند به طور همزمان، راهنمایی پنج پایان نامه را در حوزه های علمیه خواهران برعهده داشته باشد.
تبصره 1: پذیرش مسئولیت راهنمایی بیش از پنج و حداکثر تا هفت پایان نامه، منحصرا با تشخیص گروه علمی مجاز است.
تبصره2 : مجموع راهنمايي و مشاوره هر استاد از زمان تصويب تا تاييد اتمام پايان نامه، حداكثر ده مورد است.
ماده 41:استاد مشاور
استاد مشاور فردی است که بخشی از مسئولیت علمی پایان نامه بر عهده وی بوده ودارای شرایط زیر است:
1- آشنايي با شیوه تحقیق در رشته ذیربط
2- آشنایی با ا ابزارها و روش های پژوهشگری نوین و فناورانه
3- اتمام تحصیلات حوزوی سطح چهار در رشته مرتبط يا شركت درحداقل چهار سال درس خارج رشته مرتبط یا اتمام تحصیلات حوزوی سطح 3 با داشتن مدرک دکتری در رشته مرتبط
4- داشتن یکی از شرایط زیر:
الف)- داشتن مدرک سطح چهار
ب)- حداقل سه سال تدریس درسطح سه و در رشته ذیربط
ج) - سابقه راهنمایی یا مشاوره پایان نامه سطح سه یا کارشناسی ارشد دانشگاه در رشته مرتبط
د) - حداقل سه سال تحقیق در رشته ذیربط، با ارائه حداقل دو مقاله علمي مرتبط با رشته در مجلات معتبر و مجامع علمی
هـ )- حداقل دو تالیف در رشته مرتبط.
ماده 42:
وظایف و اقدامات استاد مشاور عبارتند از:
1. مطالعه دقیق مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها وشیوه نامه های مرتبط با پایان نامه
2. همکاری در تشکیل وتکمیل پرونده علمی با ارسال سوابق علمی-پژوهشی
3. اعلام آمادگي براي پذيرش مسئوليت مشاوره طلبه با تایید درخواست طلبه در سامانه پایان نامه
4. مراقبت در حفظ رمز ورود وکاربری سامانه و مراجعه به آن برای بررسی و پاسخ به درخواست های دریافتی
5. ارايه مشاوره به طلبه درطول نگارش پایان نامه حسب نياز طلبه و به ميزان حداقل 20 ساعت ، پس از تصویب طرح تفصیلی
6. حضور در جلسات مشترک با استاد راهنما و طلبه در صورت لزوم
7. تعیین برنامه زمان بندی منظم جهت ارايه مشاوره و تذکر موارد مشاورهای به طلبه
8. تایید اتمام پایان نامه وآمادگی برای دفاع
9. شرکت در جلسه دفاعیه و دفاع از ساختار و محتوای پایاننامه
10. اعلام نظر در خصوص نمره طلبه بر اساس معیارهای ارزیابی مندرج در اين آيين نامه.
ماده 43:
استاد مشاور می تواند به طور همزمان، مشاوره هفت پایان نامه را در حوزه های علمیه خواهران برعهده بگیرد.
تبصره 1 : پذیرش مسئولیت مشاوره بیش از هفت وحداکثر تا ده پایان نامه، منحصراً با تشخیص گروه علمی مجاز است.
تبصره 2: مجموع راهنمايي و مشاوره هر استاد از زمان تصويب تا تاييد اتمام پايان نامه، حداكثر ده مورد است.
ماده 44: استاد داور
استاد داور فردی است که مسئولیت ارزیابی پایان نامه بر عهده وی بوده ودارای شرایط زیر است :
1 –آشنايي كامل با شیوه تحقیق در رشته ذیربط
2- داشتن سابقه راهنمایی موفق حداقل سه پایان نامه سطح سه
3- اتمام تحصیلات حوزوی سطح چهار در رشته مرتبط يا شركت درحداقل چهارسال درس خارج رشته مرتبط یا اتمام تحصیلات حوزوی سطح 3 با داشتن مدرک دکتری در رشته مرتبط
4 –داشتن یکی از شرایط زیر:
الف)- مدرک سطح چهار
ب)- حداقل پنج سال تدریس درسطح سه و در رشته ذیربط
ج)- حداقل پنج سال تحقیق در رشته ذیربط با ارايه حداقل دو مقاله علمي مرتبط با رشته در مجلات معتبر و مجامع علمی
د) - حداقل سه تالیف در رشته مرتبط.
ماده 45:وظایف استاد داور عبارتند از:
1. مطالعه دقیق مجموعه ضوابط، دستورالعمل ها وشیوه نامه های مرتبط با پایان نامه
2. همکاری در تشکیل وتکمیل پرونده علمی با ارسال سوابق علمی-پژوهشی
3. اعلام آمادگي براي پذيرش مسئوليت داوری پایان نامه طلبه
4. مراقبت در حفظ رمز ورود وکاربری سامانه و مراجعه به آن برای بررسی و پاسخ به درخواست های دریافتی
5. مطالعه دقیق پایان نامه پس از اعلام آمادگی برای داوری وتایید یا ارايه نظرات اصلاحی ظرف مدت30 روز پس از دریافت پایان نامه
6. شرکت در جلسه دفاعیه و ارزیابی پایان نامه بر اساس معیارهای مندرج در اين آيين نامه
7. ارایه مکتوب اشکالات مهم پایان نامه
8. تاييد اصلاحات پايان نامهاي كه با وضعيت مشروط دفاع شده است.
ماده 46:هیئت داوران
هیئت داوران که ارزیابی علمی پایان نامه برعهده آنان است، از استادان راهنما، مشاور و داور تشکیل میگردد.
ماده 47:
به تناسب موضوع پایان نامه و بنا به تشخیص گروه علمی، دربعضی موضوعات، دو داور در جلسه دفاعیه حضور می یابند.
فصل سوم : دفاعیه وارزیابی
ماده 48:
به منظور سنجش کیفیت تحقیق و احراز توانایی علمی محقق، پایان نامه در جلسه دفاعیه مورد نقد و بررسی قرار میگیرد و طلبه میبایست در حضور هیئت داوران از پژوهش خود دفاع نماید.
ماده 49:
جلسه دفاعيه پس از قبولی طلبه در تمام واحدهای درسی به صورت رسمي و علني برگزار مي شود.
تبصره: در موارد اضطراري و با تشخيص كميسيون موارد خاص، جلسه دفاعیه برای طلبه ای که حداکثر شش واحد درسی باقیمانده دارد، برگزار مي شود.
ماده 50:
حداکثر مهلت مقرر برای تشکیل جلسه دفاعیه ،3 ماه پس از اعلام آمادگی دفاع و تحویل پایان نامه خواهد بود.
ماده 51: حداقل زمان جلسه دفاعیه 105 دقیقه است که به شکل زیر توزیع میگردد:
- تلاوت آياتي از قرآن كريم : 5 دقيقه
- طلبه : پانزده دقیقه برای ارایه توضیحات
- استاد داور: بيست دقیقه برای بیان نظرات
- طلبه : پانزده دقیقه برای پاسخگویی به سوالات و اشکالات وارده از سوی داور
- استاد راهنما: پانزده دقیقه برای دفاع علمی از طلبه
- استاد مشاور: ده دقيقه برای دفاع علمی از طلبه
- استاد داور: پانزده دقیقه براي بيان توضيحات لازم
- استادراهنما: ده دقيقه براي جمع بندي.
ماده 52:
نمره پايان نامه، از ميانگين نمرات استاد داور، استاد راهنما و استاد مشاور از 18 محاسبه شده و پس از جمع با نمره مقاله، نمره نهايي اعلام ميشود.
تبصره1 : چنانچه پايان نامه فاقد استاد مشاور باشد،ميانگين نمرات استاد داور و استاد راهنما از 18 محاسبه شده و پس از جمع با نمره مقاله، نمره نهايي اعلام ميشود.
تبصره2 : چنانچه پايان نامه داراي دو استاد داور باشد، ميانگين نمرات دو استاد به عنوان نمره داور محاسبه مي شود.
ماده 53:
هیئت داوران پس از اتمام دفاعیات، در غیاب طلبه، وارد شور شده و سپس در حضور طلبه، نمره و امتياز پايان نامه که براساس معیارهای ارزیابی مندرج در اين آيين نامه محاسبه شده، به وي اعلام مي شود.نمره و امتیاز پايان نامه بعد از اتمام جلسه رسمي دفاعيه قابل تغيير نيست.
ماده 54:
حداقل نمره قبولي پايان نامه 14 از 20 است.
تبصره 1 : هيئت داوران مي تواند به پايان نامه اي كه مشروط به اصلاح شده است، نمره غیرقطعی دهد.
تبصره 2 : مسئولیت تاييد انجام اصلاحات و قطعی کردن نمره در محدوده حداقلی وحداکثری مورد نظر هیئت داوران و به تناسب میزان اعمال اصلاحات، بر عهده استاد داور است.
ماده 55:
نتیجه ارزیابی پایان نامه یکی از موارد ذیل خواهد بود :
1- قبول قطعی : پایان نامه ای که بدون نیاز به اصلاح، مورد قبول هیئت داوران واقع شده است.
2- قبول مشروط : پایان نامه ای که مشروط به اصلاح، مورد قبول هیئت داوران واقع شده است.
3- مردود.
تبصره : چنانچه طلبه به نتیجه داوری معترض بوده و نمره پایان نامه وی کمتر از حد نصاب قبولی باشد، حداکثر سه روز پس از دفاع مهلت دارددرخواست تجدید نظر را با ذکر دلایل مستند، به معاونت پژوهش واحد آموزشی-تربیتی ارایه دهد.
ماده 56:
چنانچه پایان نامه ای مردود اعلام شد، به تناسب سنوات مجاز تحصیل، به طلبه فرصت داده می شود، ظرف حداکثر 3 ماه و براساس نظرات هیئت داوران پایان نامه را بازنویسی کند.
تبصره : برای طلبه ای که پایان نامه اش مردود اعلام شده، پس از بازنویسی پایان نامه، حداكثر یک بار دیگر جلسه دفاعیه رسمی تشکیل می شود و فاصله بین دو جلسه دفاعیه، حداقل دو ماه خواهد بود.
ماده 57:
نمره پایان نامه بر اساس معیارهای مندرج در جدول زیر محاسبه می شود:
بخش
|
ردیف
|
معیار
|
امتیاز معیار از 20
|
|
امور محتوایی
|
1
|
تطابق تحقیق با طرحنامه پژوهشی
|
5/1
|
|
2
|
مفید و کافی بودن مطالب (جامع بودن)
|
5/1
|
||
3
|
ارتباط محتوا با موضوع و پرهیز از حاشیه روی و پراکندگی (مانع بودن)
|
5/1
|
||
4
|
انسجام منطقی میان اجزا تحقیق
|
1
|
||
5
|
تتبع و بررسی اقوال
|
1
|
||
6
|
تحلیل و نقد اقوال
|
2
|
||
7
|
پردازش مطالب به قلم محقق
|
2
|
||
8
|
ارایه پاسخ روشن و مستدل به مسئله تحقیق (انتخاب قول مختار)
|
2
|
||
9
|
اعتبار، کفایت و تعدد منابع معتبر
|
1
|
||
10
|
بیان نتایج در پایان هر فصل و نتیجه گیری نهایی تحقیق به صورت واضح و ارایه پیشنهاد های مناسب
|
1
|
||
11
|
چکیده
|
1
|
||
12
|
مقاله علمی
|
2
|
||
امور شکلی
|
13
|
داشتن فهرست های مناسب (فهرست مطالب و منابع)
|
5/0
|
|
14
|
رسایی متن
|
1
|
||
15
|
رعایت قواعد و علایم نگارشی در متن
|
5/0
|
||
16
|
رعایت اصول علمی در نوشتن پاورقی و فهرست منابع
|
5/0
|
||
جمع امتیازات
|
20
|
|||
ماده 58:
درجه بندي نمرات پايان نامه مطابق جدول زير است:
ردیف
|
نمره
|
امتیاز
|
1
|
از 18 تا 20
|
عالی
|
2
|
از 16 تا 17.99
|
خوب
|
3
|
از 14 تا 15.99
|
متوسط
|
4
|
کمتراز 14
|
مردود
|
ماده 59:تخلفات
تخلف عبارت است از عدم انجام وظائف تعیین شده در آیین نامه از سوی هر یک از عناصر پایان نامه و یا انجام مواردی که در طی فرایند پایان نامه نباید انجام دهند. مانند: کپی برداری از منابع وپایان نامههای انجام شده، عدم ذکرمنابع، مطالبه وجه غیر قانونی و ... . با متخلفان طبق ضوابط آیین نامه انضباطی برخورد می شود.
ماده 60:
به منظور رسیدگی به موارد خاص پایان نامه ها، کمیسیون امور خاص پژوهشی در مرکز ومدیریت های استانی تشکیل می شود.آیین نامه اجرایی کمیسیون، جداگانه ابلاغ میگردد.
ماده 61:
این آیین نامه، ضوابط و مقررات در 3 فصل و61 ماده و24 تبصره ، از زمان ابلاغ ، لازم الاجرا بوده و مقررات، ضوابط ، دستورالعمل ها و بخشنامه های مغایر با آن لغو می گردد.