آیین نامه « کانون های پژوهشی مدارس علمیه خواهران »
مركز مديريت حوزه هاي علميه خواهران
معاونت پژوهش
مديريت امورپژوهشي واحدهاي حوزوي
پاييز1392
ماده 1) به منظور ترویج و تثبيت فرهنگ پژوهش ، تربیت نیروهای مستعد و علاقمند به تحقیق و گسترش ، تعمیق و ارتقای فعالیت های علمی ، کانون های پژوهشی که در این آیین نامه « کانون » نامیده می شوند ، در مدارس علميه خواهران تشکیل می شوند.
ماده 2) کانون ، تشکلی طلبگي است که در چهار چوب ضوابط و مقررات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ، با نظر شوراي علمي- پژوهشي مديريت استاني تشکیل شده و با برگزاری دوره های آموزش پژوهش، کارگاه های مهارتي ، سيرهاي مطالعاتی ، نشست هاي علمي ، اردوهاي علمي-پژوهشي ، كرسي هاي آزادانديشي و فعاليت هاي خلاقانه و نوآورانه اهداف خود را تحقق می بخشد.
ماده 3) کانون با محوريت طلاب ، زیر نظر مدرسه علمیه فعالیت می کند و فعالیت های انجام شده ، پس از تاييد معاون پژوهش مدرسه ، به عنوان «کانون پژوهشي.......» ثبت و معرفی می شود.
ماده 4) اهداف کانون پژوهشی به شرح ذیل است :
4-1- شناسایی استعداد های پژوهشی و جذب آنها.
4 -2- هدایت ، جهت دهی وتقويت انگیزه های پژوهشی و بهره برداری بهینه از ظرفیت ها وفرصت ها.
4-3- دانش افزایی و مهارت افزایی علاقه مندان مستعد و حمایت از آنها.
4 -4- فرهنگ سازی برای كار گروهي و رقابت علمی سالم میان پژوهشگران .
4-5- تقویت روحیه پرسشگری ، آزاد اندیشی ، نقد و مناظره و حقیقت جویی مبتنی بر آموزه های دینی.
4-6- تقويت خود باوري مبتني بر خدا محوري و ایجاد نشاط علمی در طلاب و پژوهشگران .
ماده 5) کانون با داشتن شرایط زیرتشكيل مي شود:
5-1- مکان مناسب براي گردهمايي اعضا.
5-2- توان تأمین هزینه ها و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری.
5-3- دسترسی به اساتید مجرب و متخصص در رشته هاي مطالعاتی.
5-4- 15 نفر متقاضي عضويت.
ماده 6 ) شرایط اعضا کانون به شرح زیر است :
6-1- مستعد و علاقه مند به تحقیق.
6-2- امکان مشاركت در برنامه های کانون به مدت حداقل 2 ساعت در هفته .
6-3- اتمام پایه اول تحصیلی (ورودی دیپلم ) و پایه دوم (ورودی سیکل).
تبصره : عضویت اساتید و طلاب فارغ التحصیل در کانون بلامانع است.
ماده 7) هر کانون دارای یک هسته مرکزی است و اعضای آن عبارتند از 5 نفر از طلاب آشنا به امور پژوهشی ، كه با راي سايراعضا به صورت سالانه انتخاب مي شوند. حضور معاون پژوهش مدرسه و يك تا دو نفر از اساتید درجلسات هسته مركزي بلامانع است.
ماده 8) مسئولیت کانون با معاون پژوهش مدرسه است و وي بر فعالیت های کانون نظارت دارد.
ماده 9 ) دبيري كانون بر عهده يك نفر از طلاب توانمند به انتخاب هسته مركزي است.
ماد 10) هر یک از اعضا، سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هسته مركزي تعیین می شود ، به عنوان حق عضویت پرداخت می کنند.
ماده 11) تمامی اعضا موظف به رعایت آیین نامه هاي داخلی و مصوبات کانون هستند.
ماده 12) اعضا كانون در انجام فعالیت های پژوهشی و استفاده از امکانات و مزایای کانون نسبت به دیگران حق تقدم دارند.
ماده 13) عضویت اعضا با انصراف کتبی عضو یا از دست دادن یکی از شرایط لازم یا عدم ایفای وظایف ، خاتمه می یابد.
ماده 14) وظايف مسئول كانون عبارتند از:
- پيگيري براي ايجاد كانون در مدرسه .
- پيگيري وجذب منابع مالي براي تداوم فعاليت كانون.
- هم انديشي و تعامل با مدارس علميه همجوار درخصوص برنامه ها و فعاليت هاي كانون.
- حمايت از اجرای برنامه هاي ابلاغي مركز يا شوراي علمي-پژوهشي استان و مصوبات هسته مركزي كانون و نظارت برحسن برنامه ها.
ماده 15) وظایف هسته مرکزی عبارتند از:
- شناسایی و سازماندهی نیروهای مستعد و علاقمند به پژوهش.
- تنظیم برنامه سالانه بر اساس برنامه كلي ابلاغي مركز يا شوراي علمي - پژوهشي استان.
- تنظیم آییننامههای داخلی و دستورالعملها.
- برگزاری منظم جلسات ماهانه و تصمیمگیری راجع به برنامههای کانون.
- تشکیل گروههای مطالعاتی.
- تعامل با سایر کانون ها و نیز برقراری ارتباط با مراکز علمی –پژوهشی .
- برنامه ريزي براي انتشار نتايج پژوهش هاي انجام شده در كانون به صورت مكتوب ، مجازي و.....
- سنجش اثرگذاري وآسيب شناسي برنامه هاي كانون.
- پيشنهاد برنامه هاي جديد به شوراي علمي استان از طريق مديريت مدرسه.
- تنظیم بودجه سالانه و ارايه به مسئول كانون .
- تاييدگزارش عملکرد و ارائه به معاون پژوهش مدرسه جهت انعكاس به مديريت استان.
ماده 16 ) دبیر کانون وظايف زير را برعهده دارد:
- اطلاع رساني به طلاب درخصوص برنامه هاي كانون وثبت نام اعضا و تعامل مستمر با آنها.
- شناسايي و معرفي اساتيد راهنماي گروه هاي مطالعاتي به شوراي علمي استان جهت تاييد.
- هماهنگي با اساتید راهنماي تاييد شده جهت هدایت و پشتیبانی علمی گروههای مطالعاتی.
- هماهنگي واجراي برنامه هاي مصوب هسته مركزي.
- تعامل و هم انديشي با كانون هاي همجوار جهت تحقق اهداف کانون .
- هماهنگی با اعضا هسته مركزي و برگزاری جلسات .
- پیگیری مصوبات جلسات و اجرایی کردن آنها.
- تنظیم گزارش هاي دوره اي وارايه به هسته مركزي .
ماده 17) تصميم گيري درخصوص موارد زير بر عهده شوراي علمي-پژوهشي استان است :
- بررسي درخواست مدارس علميه براي راه اندازي كانون واعطاي مجوز به آنها.
- شناسایی و اولويت گذاري پيش نيازها و نیازهای پژوهشی طلاب استان متناسب با اقتضائات بومي.
- ارايه برنامه هاي محتوايي كلي به كانون ها بر اساس اولويت هاي استاني مانند سيرهاي مطالعاتي ،نشست هاي علمي، كرسي هاي آزادانديشي و....
- اعلام نظر در باره فعالیتهای پیشنهاد شده از سوي كانون ها.
- اعلام نظر درباره اساتید راهنما جهت هدایت و پشتیبانی علمی گروههای مطالعاتی.
- برنامه ريزي براي سازماندهی و به كارگيري خروجیهای كانون در فعالیت های پژوهشی مرتبط در استان.
ماده 18) مدارس علميه اي كه فاقد شرايط لازم براي تشكيل كانون هستند ، مي توانند به شكل زيراقدام به راه اندازي حلقه هاي پژوهشي كنند.
- طلاب علاقمند به پژوهش در گروه هاي سه تا پنج نفره يك حلقه پژوهشي را تشكيل مي دهند.
- طلاب مبتدي كه توان پژوهشي كافي ندارند، مي توانند به عنوان عضو همراه ، درحلقه هاي پژوهشي حضور داشته باشند تا در جريان فرآيند تحقيق قرار گيرند.
- يكي از اعضاي حلقه پژوهشي كه توانمندي بيشتري دارد به عنوان نماينده حلقه انتخاب مي شود.
- نمايندگان حلقه هاي پژوهشي مي توانند برنامه هاي پيشنهادي خود را تدوين كرده ، جهت تاييد به معاون پژوهش مدرسه علميه خود ارايه دهند.
- معاون پژوهش مدرسه موظف است برنامه هاي پيشنهادي ارايه شده توسط حلقه ها را بررسي كرده و همكاري لازم را جهت اجراي آنها داشته باشد.
- برنامه محتوايي حلقه ها ، همان برنامه كانون هاي پژوهشي است.