تفاوت جنسيتي زن و مرد درقرآن و فمینیسم شمسی کرمی نامیوندی معاون پژوهش مركز تخصصي فاطمه معصومه (سلام الله عليها)بندر

شناسه نوشته : 12349

1393/07/20

تعداد بازدید : 2144

تفاوت جنسيتي زن و مرد درقرآن و فمینیسم شمسی کرمی نامیوندی  معاون پژوهش مركز تخصصي فاطمه معصومه (سلام الله عليها)بندر
 چکیده
«جنس» و «جنسیت» از واژه هايي هستند كه در مباحث زنان، بسيار از آن ها استفاده شده است، میان آن ها تمایز آشکار وجود دارد؛ هرچند شرایط و ویژگی های زیستی ویژه ای در یک جنس خاص موجب شده است که معیارهای اجتماعی و عرفی جنسیتی ویژه ای برای او در نظر گرفته شود. جنسيت موجب مي‏شود كه زن و مرد تحت دو صنف از يك نوعِ واحد قرار گيرند. بنابراين، اختلاف و تمايز ميان آنها، لازمه صنفشان است. نظر به آموزه‌هاي ديني زن و مرد به عنوان دو صنف از يك نوع، به واسطۀ‌ برابري در انسانيت و خلقت مشترك، در تمام ويژگي‌هايي كه مقوم انسانيت انسان است، كاملاً با يكديگر مساوي و يكسان هستند و صرفاً در مقومات جنسيت –يعني زنانگي و مردانگي- و احكام مربوط به آن، ميان اين دو صنف، تفاوت است.در نظر گرفتن تفاوت يا عدم تفاوت جنسي مرد و زن، مهم‏ترين اختلاف مكتب اسلام با فمينيسم است. فمينيسم بشر را تعيين كننده مصلحت خويش مي‏داند. اما اسلام اين امر خطير را از خداوند متعال طلب مي‏نمايد، بر اين اساس، تفاوت حقوقي ميان زنان ضروري است؛  زيرا نابرابری جنسی بعنوان یکی از زیر مجموعه های نابرابری اجتماعی است، که بر حقوق، تأثیر دارد . این نوشتار تأثير تفاوت‌ها در ساحت‌هاي گوناگون حيات آدمي و استفادۀ مناسب از تفاوت‌ها در مسير كمال و قرب الهي اشاره دارد.
 
واژگان کلیدی: جنسیت، فمینیسم، تفاوت هاي تكويني،تفاوت هاي جنسيتي ، تفاوت هاي تشريعي، قرآن.
 
نتیجه گیری وارایه دستاوردها
در میان زن و مرد تفاوت هایى وجود دارد که شناسایى آنها در نقش و کارکرد هریک تأثیر مى گذارد. گاهى ممکن است یک ویژگى براى یکى مثبت و براى دیگرى منفى باشد. ابعاد مختلف این تفاوت ها را مى توان در زمینه مسائل فیزیکى، عاطفى، جنسى، طبیعى و فکرى مطالعه کرد و تفاوت ها را شناسایى نمود.
آشنایى با تفاوت ها براى سازگارى، نشاط، سلامت و آرامش در زندگى بشرى کارکردهایى دارد. این کارکردها را مى توان در عشق و محبت اعضاى خانواده نسبت به یکدیگر، فضاى صمیمى حاکم بر زندگى زناشویى، قضاوت عادلانه افراد نسبت به خود و دیگران، تعادل در رفتار، شادى و نشاط جست وجو کرد. حاصل این آشنایى، درک متقابل میان اعضاى خانواده، انتظارات به جا و واقع بینانه، بهره مندى از آزادى قانونمند و حرکت تکاملى خانواده به سمت مقصدى اعلاست که براى همه اعضاى خانواده قابل وصول است.
خداوند با ایجاد تفاوتهایی بین زن ومرد، ایشان را مکمل هم آفریده است تا نیازهای خود و جامعه را در تعامل با هم برآورده ساخته، در كنار هم خود و جامعه را به تعالی برسانند.
می توان به صورت اجمالی این گونه بیان کنیم که نتیجه نگرش این مکتب، حاکمیت امیال و خواسته های نفسانی انسان است، و روشن است که این مبنا با اندیشه ی اسلامی سازگار نیست در اندیشه اسلامی خدا محور همه چیز است، چرا که خالق و مالک است، می توان گفت انسانیت از وجوه مشترک میان زن ومرد  است، بر اساس آیات الهی این دو از جنس مشترک خلق شده اند، امادرضمن  قابلیت های مشترک همچون کمال یابی، جاودانگی، معرفت طلبی، فضیلت خواهی، خلیفۀ الاهی، قرب به خدا، هدایت، سقوط و گمراهی و امور دیگر از  تفاوت های آن دو هم نباید غافل شد. در اسلام، زن و مرد از حقوق مساوي اما غيرمشابه و يكنواخت برخوردارند.
فمينيسم در تمامي شاخه‌ها و جلوه‌هايش، هدف و نتيجه‌اي جز ايجاد اختلاف و ناسازگاري بين دو جنس و تشديد بحران عدم تفاهم انسان‌ها ندارد. فمينيست‌ها با ناديده گرفتن نقش‌ها و كاركردهاي ويژه زنان و مردان سعي در ايجاد همانندي مصنوعي و بعضاً حتي انقياد مردان توسط زنان دارند.
 
فهرست منابع:
قرآن کریم.
1-آبوت، پاملا ؛ والاس، کلر: «جامعه شناسیزنان»، منیژه نجم عراقی، نشر نی،چ اول، 1380.
2-آنتونی آربلاستر، لیبرالیسم غرب، ظهور و سقوط، ترجمه عباس مخبر چ 3، تهران، مرکز، 1377.
3-آنتونی گیدنز، نتایج مدرنیته، به نقل از: بابک احمدی، معمای مدرنیته.
4- اندره میشل، پیکار با تبعیض جنسی، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران، نگاه، 1376.
5- انوشیروانی، علیرضا، مقاله اصول و نظریه های فمینیسم در غرب (مجموعه مصاحبه ها، مقالات و میزگرد ها همایش اسلام و فمینیسم، ج1ـ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، دفتر نشر معارف، چاپ اول، زمستان 81.
6- بستان (نجفی)، حسین، نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام فمینیسم، ناشر، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ سوم، بهار، 87 ،
7-تافلر، الوين: «موج سوم»، ترجمه شهين دخت خوارزمي، چاپ ششم، تهران: ناشر، 1371.
8-حسنی، معصومه سادات ، تفاوت های جنسیتی از دیدگاه اسلام و فمینیسم، فصلنامه کتاب زنان، شماره 23، تاریخ درج 1388/12/2.
9-دولتی غزاله، حسینی اکبر نژاد هاله، حوریه، بررسی مبانی فلسفی، اخلاقی، کلامی و آثار علمی فمینیسم ، دفتر نشر معارف، چاپ اول،
10- دولتی، غزاله، حسین اکبر نژاد، هاله، حوریه، بررسی مبانی فلسفی، اخلاقی، کلامی و آثار علمی فمینیسم.
11- رودگر، نرجس، فمینیسم، تاریخچه، نظریات، گرایش ها، نشر دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، چاپ اول، بهار 88.رودگر، نرجس، فمینیسم، تاریخچه، نظریات، گرایش ها، نقد، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان، چاپ اول، بهار، 88،.
12- زیبائی نژاد، محمد رضا، سبحانی، محمد تقی، در آمدی بر نظام سخصیت زن در اسلام، دار النور، بهار 79، چاپ دوم، 81
13-  ساروخانی، باقر، دایرۀ المعارف علوم اجتماعی، تهران، دانشگاه تهران، 1370
14- طباطبایی، سید محمد حسین: «المیزان»، ج 23، سید محمد باقرموسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی.
15-  عضیمه، صالح: «معناشناسی واژگان قرآن»، سید حسینسیدی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، 1380.
16- مطهری، مرتضی: «نظام حقوقزندراسلام»، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1353.
17-  مکارم شیرازی، ناصر: «تفسیر نمونه»، دارالکتبالاسلامیة، چ سی و هفتم، 1382.
18- میشل، آندره، جنبش اجتماعی زنان، ترجمه¬ی دکتر هما زنجانی زاده، نشر نیکا، چاپ دوم، بهار،1377.
19- مشير زاده، حميرا: «از جنبش تا نظريه اجتماعي: تاريخ دو قرن فمينيسم»، تهران: نشر شيرزاده، 1382.
20- نگاهی به فمینیسم از آغاز تاکنون، مجموعه مقالات منتشر نشده، روزنامه زن(قلّه، تهران)، 1378.
21-منبع روزنامه ایران /ایران زنان شنبه 17/11/83
 Abbott, Pamela& 22-Wallace, Claire, An Introduction to sociology: Feminist22-Perspectives, second edition  
 Acquinas, St. Thomas, Commentary on Saint Pauls Epishe to23-the Ephesians, Trans. By, Matthew w.Lamb, Aquians Scripture Series, Vol.2, Albany: Magic Book Inc., 1966, 216-217

نوشته های مرتبط