چکیده
با اجرای صیغه عقد و قبول پیمان ازدواج ، دختر و پسر دیروز ، زن و شوهر امروز می شوند . خانواده جدیدی شکل می گیرد و سلول تازه ای در پیکر جامعه می روید .گرچه در نگاه خالق حکیم زن و مرد در گوهر انسانی و روح آسمانی همسان اند ، و سهم هر یک از حقیقت آدمیت به یک اندازه است ، ولی حکمت الهی این گوهر ملکوتی را در دو صدف زمینی با پیکره های متفاوت و ساختی ممتاز و البته نیازمند به یکدیگر جای داده است . زن با اجرای صیغه عقد ، شریک زندگی مرد می شود و از نظر شرع ، عقل و عرف حقوق خاصی به او تعلق می گیرد . و همچنین بر زن است رعایت یک سری حقوق نسبت به مرد ، که رعایت آنها موجب استحکام بنیان خانواده می شود .
از نظر اسلام، زن و شوهر در حكم جامه و لباس يك ديگر هستند و زن و مرد به ياري ديگري است كه خود را زيبا مي كننـد و از دشمن محفوظ مي دارند و آرامـش و آسايش را به يكديگر مـي بخشند. از اين رو جز با احسان و معروف و عشق و محبت نمي توان به اين دست يافت.
عواملی چون :
اختلال در سلامت روان،ضعف در دین و اعتقاداتو... مانع از انجام تکالیف و مسئولیتها در حریم خانواده می شود. و به واسطه راه اصلاح امور و هدایت است که میتوانندزن و شوهر باز هم با زندگی کنند و دشواری ها را اصلاح کنند .
نتیجه
رابطه میان حق و تکلیف رابطه دو سویه و غیر قابل تفکیک است که در روابط همه انسان ها با یکدیگر حاکم است و توجه به این رابطه دو سویه زن و شوهر را به سمت تکالیفی که خداوند برایشان در قبال یکدیگر وضع نموده ، سوق می دهد . این مسئولیت ها که در دو بعد وظایف مشترک و شخصی، از رهگذر وحی و تعالیم انبیا و معصومین علیهم السلام به ما رسیده است ، شامل ، حسن معاشرت ، تلاش در جهت اصلاح یکدیگر ، تربیت فرزند و وظایف اختصاصی اموری مانن وجوب مدیریت خانواده بر مرد و تمکین از ناحیه زن می شود .
اگر اساس رابطه زن و شوهر بر پایه روابط معروف و شایسته ،پایه گذاری شود ، این مهم خود زمینه ساز توجه به سایر حقوق یکدیگر خواهد بود ؛به شرط آنکه زن و شوهر هر دو از وظایف و حقوف خود نسبت به همسر آگاهی لازم داشته باشند و فارغ از دستاویز قرار دادن برخی از تفاوت های حقوقی خود با یکدیگر و پذیرش این تفاوت ها که مایه جذب و انجذاب آنان می باشد . تعهد برای رعایت آن حقوق را نیز در خود احساس کنند .در چنین شرایطی است که براساس سخن الهام بخش قرآن کریم : «هن لباس لکم و انتم لباس لهن » آنان لباس یکدیگرخواهند بودکه علاوه بر پوشاندن عیوب ،زینت بخش یکدیگرند و اساس رابطه شان مودت و رحمتی است که زمینه ساز رسیدن به کمال و رستگاری ، سلامت روح و روان فرزندان و تحکیم بخش خانواده و رشد و تعالی جامعه خواهد بود .
منابع و مآخذ
× قرآن کریم ، ترجمه ناصر مکارم شیرازی .
1-اکبری ،محمود ، صمیمانه با عروس و داماد ، قم ، نوالزهراء(س) ،1389.
2-بهشتی ،احمد ، خانواده در قرآن ، دفتر تبلیغات اسلامی ، قم ، 1377.
3-جوادی آملی ، زن در آیینه جمال و جلال ، رجاء ، تهران ، 1369.
4-حائری ، عباس ، روابط متکامل زن و مرد ،لیله القدر ، قم ، 1388.
5-حاج علی اکبری ، محمد جواد ، مطلع عشق ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، تهران ، 1383.
6-حر عاملی ،محمد بن حسن ، وسائل الشیعه، دار احیاء التراث العربی ، بیروت .
7-حسین زاده ،محمدرضا،پرسمان قرآنی ازدواج و خانواده ،قم ، جمال ،1391.
8-حسینی ، داود،روابط سالم در خانواده، قم ، بوستان کتاب ، 1386.
9-صدری مازندرانی ،حسن ، هنر همسر داری ، اخلاق در دانشگاه منزل ، قم ، میراث ماندگار ، 1386.
10-طباطبایی ،محمد حسین ، تفسیر المیزان ، دفتر انتشارات اسلامی ، قم ، 1363.
11-کاشفی ، محمدرضا، آیین مهرورزی ، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ،قم ، 1376.
12-فقه خانواده، علی اصغر ، اهامی نیا ، زمزم هدایت ، قم ، 1383.
13-قائمی ، علی ، خانواده و مسائل همسران جوان ، علی قائمی ، سپهر قم ، 1376.
14-( ................) ، تشکیل خانواده در اسلام ، سپهر قم ، 1378.
15-مجلسی، محمد باقر ، بحار الانوار ، دار احیاءالتراث العربی ، بیروت ،1405.
16-مصطفوی ، جواد ، بهشت خانواده ، هاتف ، مشهد ، 1378.
17-مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، دارالکتب الاسلامیه ، قم ، 1368.
18-مظاهری ، حسین ، خانواده در اسلام ، شفق ، قم ، 1378.
19-موسسه فرهنگی قدر ولایت ،کارکردهای زن در خانه و خانواده ، قدر ولایت ، تهران ، 1387.
20-مقالات استفاده شده در سایت noormags:
1-راهبردهای استحکام روابط همسران: نشریه درسهایی از مکتب اسلام ، بهمن 1389.
2-حقوق و وظایف متقابل زن و شوهر: محبوبه جوکار ، 1390.
3-روان شناسی خانواده:همسران برتر ، غلام علی افروز .
4-حقوق و وظایف متقابل همسران از دیدگاه قرآن،علی نصیری.
21-نوری ، حسین، مستدرک الوسائل ، دار احیاءالتراث العربی .