راهکارهای ایجاد و گسترش روحیه تعاون و همدلی اجتماعی از دیدگاه اسلام

شناسه محتوا : 48631

1402/06/19

تعداد بازدید : 25

انسان داراي زندگي اجتماعي است كه سراسر آن، تعامل با ديگران است. خداوندي كه احساس نياز به ارتباط اجتماعي را در وجود انسان قرار داده؛ بندگان خود را به تعاون و همدلي اجتماعي ترغيب نموده‌است؛ زيرا، حكمي برآمده از عقل، شريعت و فطرت است و بايد در كاربرد آن، دستورات خداوند را شناخت و عمل نمود. هدف اين تحقيق، كنكاش در ديدگاه اسلام در مورد تعاون و همدلي اجتماعي و به دست‌آوردن راهكارهاي ايجاد يا گسترش و شناخت موانع سر راه اين مهمّ بود كه نشان‌داد: راهكارهاي تعاون اجتماعي ممدوح در اسلام دو بعد عملي و نظري دارد. در بعد نظري و معرفتي مانند: افزايش حّس تقواي‌الهي، معادباوري و روحيّه جهادي و باورهاي ديني. در بعد عاطفي شامل: افزايش احساس مسئوليّت‌پذيري، مهرورزي اجتماعي، اعتماد‌به‌نفس و عدم‌وابستگي به بيگانگان. در بعد عملي و فرهنگي شامل: راهنمايي‌كردن ديگران، نيكوكاري اجتماعي، امربه‌معروف و نهي‌از‌منكر، صله‌رحم، تقويت گروههاي مردم‌نهاد و مشاركت فعّال در فعاليتهاي فرهنگي اجتماعي. در بعد عملي و اجتماعي شامل: آموزش مهارتهاي ارتباط اجتماعي، اصالت‌دادن به كار ‌جمعي و داشتن وجدان‌كاري، تشكيل اردوهاي جهادي. در بعد عملي و اقتصادي شامل: توزيع عادلانه ثروت، سازماندهي كمكهاي مردمي، اهتمام به امور خير و وقف، پرداخت خمس و زكات و اطعام به نيازمندان مي‌شود. موانع ايجاد تعاون اجتماعي از ديد اسلام، دو بخش نظري و عملي دارد. در بعد نظري و معرفتي، تربيتي شامل: عدم‌شناخت ارزشهاي‌اسلامي و نشناختن حقوق و وظايف خود نسبت به ديگران، غرور، بدبيني. در بعد نظري و فرهنگي شامل: نداشتن روحيّه ستم‌ستيزي و ستم‌ناپذيري، عدم‌گرايش به توليد سودمند، تنبلي، قهرمان‌سازي منفي، تقليد ناپسند. در بعد نظري و اقتصادي شامل: بخل‌ورزيدن و پرهيز ازعمل به دستورات اقتصادي اسلام، رشوه‌خواري، تجمّل‌گرايي، انجام فعّاليّتهاي اقتصادي كاذب و اسراف. در بعد نظري و اداري، اجتماعي شامل: عدم‌شفّافيت در هزينه‌ها، رانت‌خواري، خسارت‌زدن به اموال‌عمومي،عدم التزام‌ عملي به قوانين اجتماعي اسلام مي‌شود.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : اخلاق و تربيت اسلامي
  • : یزد
  • : یزد
  • : یزد - یزد - مدرسه علمیه تخصصی امام حسین «علیه السلام»